1 799 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Angående tätfolie Casco ?
Hej på er,
Jag hållar på att täta badrumet med casco tätfolie.(duk) och fundera på att dra duken horizentalt? detta pga badrumet är jätte litet 1,1 X1.7 Meter, och istället att lägga duken som i besikrivning vertikalt ( då blir det massa vertikala skarvar ) så tänkte jag att bara lägga duken horizentalt i mitten så blir det bara en skarv med överlapp på minst 5cm?
Vad tycker ni? räknas detta som fel? och varför om man börja lägga duken ner ifrån och uppåt?
Gärna behöver råd och tips om detta.
Jätte tacksam
Jag hållar på att täta badrumet med casco tätfolie.(duk) och fundera på att dra duken horizentalt? detta pga badrumet är jätte litet 1,1 X1.7 Meter, och istället att lägga duken som i besikrivning vertikalt ( då blir det massa vertikala skarvar ) så tänkte jag att bara lägga duken horizentalt i mitten så blir det bara en skarv med överlapp på minst 5cm?
Vad tycker ni? räknas detta som fel? och varför om man börja lägga duken ner ifrån och uppåt?
Gärna behöver råd och tips om detta.
Jätte tacksam
Jag skulle rekommendera att följa tillverkarens beskrivning. Vid en ev. skada eller försäljning är det knappast nån fördel för dig att inte ha följt monteringsanvisningarna.
Man får förutsätta att det också finns en anledning till att tillverkaren skrivit de monteringsanvisningar som denne har gjort, hade det inte spelat nån roll så hade detta framgått.
Man får förutsätta att det också finns en anledning till att tillverkaren skrivit de monteringsanvisningar som denne har gjort, hade det inte spelat nån roll så hade detta framgått.
Platmatta sätts just så som du beskriver. Enda skillnaden är att mattorna är 2 m breda så skarven kommer ju rätt så långt upp till skillnad från din som kommer på en meter. Men det är ju en horisontell överlappning vilket känns bättre än en vertikal.
Hör av dig till Casco å fråga, de är deras produkt. Rent spontant så tänker jag som Jan-Å skrev, att man ska följa tillverkarens beskrivning, men å andra sidan så låter ditt sätt mycket bättre ur vattensynpunkt.
Men jag är inte ens i närheten av att vara kunnig i detta område...
Men jag är inte ens i närheten av att vara kunnig i detta område...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Hej på er,
som jag lovade jag fick svaret från CASCO idag att det ska funga utmärkt utan problem.?
Nu undrar jag om jag verkligen vågar att göra så eftersom istortsätt ni alla tyckte att man ska följe tillverkare instruktioner?
Vad ska jag göre? I går satt jag fast wetstop bandet vid horn och skarvar. vad säger ni?
som jag lovade jag fick svaret från CASCO idag att det ska funga utmärkt utan problem.?
Nu undrar jag om jag verkligen vågar att göra så eftersom istortsätt ni alla tyckte att man ska följe tillverkare instruktioner?
Vad ska jag göre? I går satt jag fast wetstop bandet vid horn och skarvar. vad säger ni?
Redigerat:
Så länge du fått svaret skriftligt kan det väl anses att det kompletterar tillverkarens instruktioner. Fixa en ordentlig utskrift (som inte blekts sönder efter något år) och spara med protokoll för egenkontroll eller motsv.
det som kan strula till det är om hörnen är ur vinkel, lutar eller är ojämna (ofta på putsade väggar)
folien är ju stumm och kan inte formas som en plastmatta som man värmer och trycker in
vet du att hörnen är i 90grader och helt i lod så är det nog rätt lätt, lutar det så kommer folien att vandra uppåt eller neråt och för att få till det så måste du skära upp hörnet och remsa
folien är ju stumm och kan inte formas som en plastmatta som man värmer och trycker in
vet du att hörnen är i 90grader och helt i lod så är det nog rätt lätt, lutar det så kommer folien att vandra uppåt eller neråt och för att få till det så måste du skära upp hörnet och remsa
Klicka här för att svara