2 604 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Hur fäster jag träskivan i badrummet?
På sluttampen med badrummet. Några frågor.
Jag har byggt en liten utbyggnad vid handfatet på ca 10 cm där jag tänkte lägga en träskiva på. Ytan består av målat våtrumssystem, dvs väv och färg. Hur ska jag fästa skivan?
En tanke är att limma på ngn form av distanser (för ev fukts skull) och sen limma på skivan på dem. Men frågan är om rörelser i skivan kan vrida loss den från underlaget? Jag vill ju inte riskera att förstöra tätskiktet. Kanske skruva dit distanserna och sedan limma skivan på dem? Eller är det dödsdömt att ha en massiv träskiva i badrummet?
Sedan undrar jag lite över skruvar i väggen och tätning. Jag har läst mig till att om man borrar och pluggar så ska pluggen fyllas med badrumssilicon innan skruven sätts i. Men om man har trä bakom så att det går att dra i skuven utran plugg, hur gör man då? Eller ska man borra och plugga ändå?
Jag har byggt en liten utbyggnad vid handfatet på ca 10 cm där jag tänkte lägga en träskiva på. Ytan består av målat våtrumssystem, dvs väv och färg. Hur ska jag fästa skivan?
En tanke är att limma på ngn form av distanser (för ev fukts skull) och sen limma på skivan på dem. Men frågan är om rörelser i skivan kan vrida loss den från underlaget? Jag vill ju inte riskera att förstöra tätskiktet. Kanske skruva dit distanserna och sedan limma skivan på dem? Eller är det dödsdömt att ha en massiv träskiva i badrummet?
Sedan undrar jag lite över skruvar i väggen och tätning. Jag har läst mig till att om man borrar och pluggar så ska pluggen fyllas med badrumssilicon innan skruven sätts i. Men om man har trä bakom så att det går att dra i skuven utran plugg, hur gör man då? Eller ska man borra och plugga ändå?
Först och främste se till att träskivan har ett ytskydd, olja eller lack.
Jag lagt dit den löst, eller kanske bara limmat den mot väggen, eller mot underlaget, det beror lite på exakt hur det ser ut, jag hade definitivt inte skruvat fast den i underlaget då jag anser att hål rakt ner är den i särklass största risken mot tätskikt.
För att skruva i väggen, om du ska följa branschreglerna, så ska du dels skruva i solitt material, dvs det bör finnas en regel/kortling där du sätter skruven, och så ska du använda t.ex. silikon. Se sid 20 i länkat dokument.
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf
Jag lagt dit den löst, eller kanske bara limmat den mot väggen, eller mot underlaget, det beror lite på exakt hur det ser ut, jag hade definitivt inte skruvat fast den i underlaget då jag anser att hål rakt ner är den i särklass största risken mot tätskikt.
För att skruva i väggen, om du ska följa branschreglerna, så ska du dels skruva i solitt material, dvs det bör finnas en regel/kortling där du sätter skruven, och så ska du använda t.ex. silikon. Se sid 20 i länkat dokument.
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf
Produkter som diskuteras: "ytskydd"
Ytskydd Jape
Skydd för markytor, tak och fasader
299 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag ju följt MVK men den här anvisningen var tydligare. Så jag måste borra och plugga trots att det skulle ha räckt med skruv genom gipset in i trät. Krångligt...
Jo jag vill helst inte skruva. Men jag undrar om limmet klarar kraften om brädan slår sig? Lägga dit löst är inget alternativ. Jag skulle ju helst se att den satt fast med tanke på barn som kanske tar tag i skivan i tron att den sitter fast.
EDIT: Ser nu när jag läser noggrannare att det står "i våtzon 1". Det står inte uttryckligen, men i övriga zoner skulle jag kanske kunna skruva utan plugg?
Jo jag vill helst inte skruva. Men jag undrar om limmet klarar kraften om brädan slår sig? Lägga dit löst är inget alternativ. Jag skulle ju helst se att den satt fast med tanke på barn som kanske tar tag i skivan i tron att den sitter fast.
EDIT: Ser nu när jag läser noggrannare att det står "i våtzon 1". Det står inte uttryckligen, men i övriga zoner skulle jag kanske kunna skruva utan plugg?
Redigerat:
Nja, det är illa skrivet i reglerna och det blir en tolkningsfråga om vad en massiv konstruktion är, betong är "till exempel" en massiv konstruktion, jag skulle inte tolka träregel bakom våtrumsskiva som massiv konstruktion.cederbusch skrev:
Du bör använda en en träskiva som inte slår sig, stavlimmad och behandlad. Ska du ha solitt trä i ett stycke bör du vända ådringen rätt och spåra ut.
Ja, så tolkar jag reglerna.
thomasx skrev:
Jag borde ha skrivit att jag utgick från stavlimmat. Men min erfarenhet är att även stavlimmat kan slå sig lite. Och den rör ju på sig i djupled med fukten. Jag ska behandla den med hårdvaxolja, men den kommer nog ändå kunna expandera. Om limmet är hårdare än det målade tätskiktet så känns det logiskt att tätskiktet kan rubbas med skivan. Men det finns kanske lim med en viss rörelsemån så att det undviks?
Om jag nu skruvar utan plugg, hur gör man då med silikonet? Kladda på runt skruven?
Du skulle kunna använda t.ex. sikaflex 280, det rör sig finfint med materialen, kolla bara att det är kompatibelt med ditt tätskikt.cederbusch skrev:Jag borde ha skrivit att jag utgick från stavlimmat. Men min erfarenhet är att även stavlimmat kan slå sig lite. Och den rör ju på sig i djupled med fukten. Jag ska behandla den med hårdvaxolja, men den kommer nog ändå kunna expandera. Om limmet är hårdare än det målade tätskiktet så känns det logiskt att tätskiktet kan rubbas med skivan. Men det finns kanske lim med en viss rörelsemån så att det undviks?
Om jag nu skruvar utan plugg, hur gör man då med silikonet? Kladda på runt skruven?
Silikon fyller du i det borrade hålet. Så, du måste ju alltid borra först. Å då e ju frågan om det kanske inte är lika bra att använda plugg i alla lägen i alla fall. Då får du bättre fyllning med silikonet och det blir nog tätare. Har du kakel eller plastmatta, har du plastmatta skulle du kunna använda en tätbricka som tätar runt skruven och mot mattan och det skulle jag lita på mer än silikon i hålet, fast det kanske inte branschreglerna håller med om.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som lim skull jag föreslå PL400, kräver dock att du kan hålla plattan i spänn mot väggen medans det blir ialla fall halvhärdat (har inte riktigt fattat om det är mot vägg eller liggande ned?). PL400 lär inte släppa, det är något elastiskt (enl tillv. skall det gå att dra isär limmade objekt 10mm utan att limmet släpper, trots att det härdade limmet är hårt ). Om du får så stora krafter att något släpper så tror jag att det blir din färg på väggen som släpper, inte limmet.
Hempularen: Det är precis det jag är rädd för: att färgen släpper för att skivan rör sig lite. Men om det kan rör sig så mkt så ska det ju inte vara något problem. Skivan ska alltså ligga på en lite utbyggnad. Känns spontant bäst att limma mot ytan som skivan ligger mot.
thomasx: eftersom du också svarar mig i en annan tråd borde du har insett vid det här laget att jag följer MVK´s regler, dvs varken plastmatta eller kakel. Men det lutar alltså åt att borra, plugga och skruva oavsett. Better safe than sorry som man säger.
thomasx: eftersom du också svarar mig i en annan tråd borde du har insett vid det här laget att jag följer MVK´s regler, dvs varken plastmatta eller kakel. Men det lutar alltså åt att borra, plugga och skruva oavsett. Better safe than sorry som man säger.
Jaha, samma nissecederbusch skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden