Hej
Jag skal renovera badrum.
Jag måste göra nytt tak, satte jag normal gipsskivor i taket? I Danmark där jag kommer ifrån, finns det våtrums gipsskivor, dem tyckes jag inte hitta i Sverige.
Jag måste fixa väggarna, väggen är av tegel, men jag ska göra en ny väg, byggd av trä också skivor.
Vilken typ av skivor används för detta?
Der kommar kakel på väggen som en skivor för kakel villa väre bra.
Vid duschen kan jag sätta upp en skiv som är godkänts för detta så jag bara sätta kakel på skivo?
Golvet är också kaklat, det måste finnas något om detta innan betonggolv.
Jag gör intet selv rör-arbetet och el-arbetet
Men jag vill göra så mycket som möjligt, för att spara pengar...

Jodå det finns våtrumsgips i Sverige också. I Sverige är kravet att det skall vara kartongfri gips i våtzonen. De har ngn. sorts glasfiberarmering istället.

Det finns flera olika lösningar (alla väldigt dyra). Det finns rätt mycket mer än skivornas kvalitet att tänka på. Läs branschreglerna på bkr.se.

I taket kan du använda vanlig gips som spacklas och målas med ett våtrumssystem från någon av färgleverantörerna (obs även spacklet är special).

Redigerat:
okay bra med vanlig gips i taket, vad är det for spacklet?

jag vil titta på nogla skivor till väggen, är der nogle som vil anbefald? jag har titte på fermacell jag vet intet prisen men dem koster tro jag...

vet inget om fermacell. Men det finns varianter från Gyproc, Norgips osv. Sedan finns det en del lite speciella lösningar med lätta skivor av ngt. poluretanliknande material, med hård yta. De är ännu dyrare (tror jag).

Vad gäller målningssystemet i taket så kan du titta på system från Beckers eller Nordsjö som jag vet har lösningar, finns säkert från andra tillverkare också.

Tänk på att du måste ha ett godkänt tätskitssystem. Och att du måste ha rätt styvhet på golv och väggkonstruktion (står om det i kraven från BKR).

ja jag vet jag skal bruka noget godkänt tätskitssystem til våtzon 1 och 2 jag tro jag sätte upp vanlig gips i taket med målningssystemet från Nordsjö
På väggen kommar jag nok till at bruka "Gyproc Glasroc GHIE 15 Hydro Ergo" jag vet dock intet om jag må faste Gyproc till trä som är fast till tegel...
dock tyckes jag intet at priser är bra skal bruka 20skivor
Så jag vil titte after tätskitssystem til våtzon 1 och 2 från weber, lip etc.

Redigerat:
min erfarenhet av farmacell är att dom är bra och ligger rätt i pris ca 160 sek för 60*240cm

är det FERMACELL Powerpanel H2O som koster 160sek for 60*240? tyckes intet jag kunne hitte till den pris.

nej fibergipsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.