BVP
BVP: Håller fullständigt med om att det där är tråkigt. Men jag vågar inte säga om du därmed har någon rätt till rabatt. Jag tror dessvärre det anses som normalt. Kanske kan de gå med på ett återköp eller byte? När vi byggde nytt hus för ett tiotal år sedan hade vi tänkt sätta in en tysktillverkad blandare. Men det visade sig att rören i väggen satt med "svenskt" c/c. Vi valde
1 svar · 1,0k läst
·
H
happyclapper: Hej på er, har spenderat senaste dagarna med att försöka hitta svar på mina funderingar om vårt kommande badrum. Blir inte klok på det dock, och hoppas att någon kan förbarma sig över mina frågor :) jag har bifogat en ritning på badrummet, och hur vi tänkt. Tar gärna emot synpunkter på vad jag skriver och ritat. vägg 1 o halva 4 (duschhörnet) har vi reglat upp igen efter total
0 svar · 1,0k läst
·
niklash
niklash: På fläkten finns väl uttag för skruv i hörnena, så skruv är väl ett bra alternativ. täckplattan kan du skruva eller limma med tex tec7 eller liknande. Fläkten kan limmas också men det akan vara bra att kunna ta loss den.
1 svar · 1,5k läst
K
klypert: Ett tips kan vara att kolla vilka vilket försäkringsbolag som föreningen har, har de samma som du så kan det kanske bli enklare =/ /RF
6 svar · 9,0k läst
T
trekko: Jeg kan lungt påstå att det där ikke är bra nokk for norske krav. Vis bildene på http://www.byggebolig.no og les på og gå med i http://www.huseierne.no/ Det er det verdt. Lycke till. De heter inte TH Mur og Flis håper jeg? Det ser ut som dom bara lite penare ellers.
24 svar · 6,5k läst
·
F
fredand44: Hej! Okej, Tackar för tipset! Borde bli riktigt bra! Mvh Fredrik
7 svar · 2,7k läst
·
S
Sjöbban: Tanken är 15x15 plattor, just halkrisken är som du säger nog inget större bekymmer eftesom det branta fallet blir vääldigt lokalt. Tanken att sätta mosaik har slagit oss men är absolut ingen optimal lösning. Det går att byta brunnsilen till en som är 600 mm, vilket skulle innebära att den flyttas in 5 cm från sidoväggarna och åtminstone jämna ut fallet något...Men enligt
3 svar · 2,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det beror väl också på typ av brunn och ålder? Men avstånd klinkerram -> golvbrunn är inget fixt mått. Ev förhöjningsring sätter du för att få önskat fall på tätskiktet. Sen kan det råka bli ännu lite mer mellanrum till klinkerramen om du t.ex. sätter mer fix under plattorna där för att få plattorna att ligga snyggt.
4 svar · 2,4k läst
S
synpunkter: Ingen som tror eller tycker nåt om att flyta en tjock kaka direkt på spån/bjälklag?
3 svar · 1,9k läst
J
-JC-: När det gäller att sätta dubbelgips, bör man sätta skivorna med skarvarna förskjutna? I så fall skruvas ju de yttre gipsskivorna direkt i de andra gipsskivorna bakom utan regel som stöd. Är det vettigt att limma också? Vilken typ av skruv och lim bör användas? Behövs skarvremsa typ 50 mm pappremsa innan spackling? Precis som huggan skriver ovan kommer jag använda våtrumsspackel.
4 svar · 5,5k läst
A
anma70: Tack för svar. Ska ringa runt lite till bland annat Ardex och höra för jag hoppas det går att göra som jag tänkt för det skulle ge lägst bygghöjd. Har faktiskt gjort mig omaket att kortla ned till cc:30 nätan överallt (fick inte i ett fack där det blir strax under cc40 pga att det ligger lite saker i vägen) så tycker att lösningen borde bli hållbar ur nedböjningssynpunkt men får
13 svar · 1,6k läst
J
-JC-: Ni som har monterat Vatette väggbockfixtur med fixturplåt, hur har ni gjort när ni fäste fixturplåten i reglarna? Jag funderar på att fräsa ner plåten i reglarna så den hamnar i nivå med reglarna. Men hur gör man med skruvarna som ska hålla fast fixturplåten i reglarna? Även om jag använder skruv med försänkt skalle så sticker skruven upp en aning. Bör man ta bort material i
0 svar · 2,2k läst
H
hempularen: PÅ sidan 18 i det här dokumentet från Uponor framgår "reglerna". http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Teknisk%20Handbok%20INF/71%20PP%20inomhusavloppssystem.pdf
2 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Det finns toastolar av s.k "ROT" modell, där sitter avloppsröret närmare bakkanten just för de fall där avloppet kommer upp ur golvet för nära väggen.
2 svar · 1,2k läst
linegarden
linegarden: Hej! Undrar om någon har erfarenhet av westerbergs badkar och massagebadkar? Har letat efter tester, men det finns nada :( Kvalité? Högljutt? Lättskött? Snyggt? Vi funderar på ett westerbergs norden 170 o
0 svar · 869 läst
SergeantSnorkel
SergeantSnorkel: Tack för svaret! Bra tips med ättika för att få bort silikonresterna, det ska jag prova.
2 svar · 7,2k läst
P
Phoenix_88: Efter min andra mätning (utan att använt duschen på 2 veckor) så visar det sig fortfarande vara fukt på en koncentrerad plats + lite till. Byggentreprenören har gått med på att komma och ta upp ett hål från andra sidan av duschväggen och göra en inspektionslucka, för att se om det har gått igenom tätskiktet. Hoppas detta kommer skapa någon klarhet i vad som orsakar dessa utslag
14 svar · 15,9k läst
·
Z
zensurfer: Ja, det får nog bli alternativ 2. Antar att man kan hyra mattsvets och sådan't?
2 svar · 3,5k läst
slacker
slacker: Skulle nog gräva ut godtyckligt, Cellplast och sedan armering för att gjuta en platta på det. Avsluta med flytspackel. EPS cementen har inte i närheten lika bra isoleringsförmåga som cellplast tyvärr.
5 svar · 3,2k läst
S
Stehpan: Hejsan! Jag har precis gjutit in mina golvvärmeslingor med flytspackel. Duschhörnan valde jag dock att ta separat för att bugga upp ett prydligt fall runt brunnen. Elektrisk värmekabel skall gjutas in och tjockleken varierar från 10 till 30mm. Går det att gjuta detta med vanlig grovbetong eller lagningsbruk? Underlaget är betong som är primad. Det jag är rädd för är att betongen inte
0 svar · 1,7k läst
E
Enoksson: Konverteringsblandarfäste från 40cc till 160cc har jag sett för strax under 300kr på tradera. Vår lokala badrumshandlare hade/har en sådan liggandes i en reakorg senast jag var förbi. 200kr ville dom ha.
21 svar · 23,8k läst
Y
yuphin: Tack så mycket, då blir det stödhylsa innan man drar åt hårdare!
16 svar · 3,8k läst
E
Enoksson: jag har nyss köpt klinkers till badrummet. 33x33 är dom stora medans mindre varianten till duschen är 16,5 x 16,5. Bör väl vara så man ska kombinera?
8 svar · 2,8k läst
N
Nilinjo: Börja helst med limmet och folien långt i från duschen. Då vet du bättre hur du ska gå tillväga när duschväggen ska tapetseras. Dagen efter drar du med handen över väggarna, både känns och hörs där folien inte fäst mot väggipsen.. ;) Hörde att även folielimmet ska bytas ut så det är väl fler än jag som klagat på "skiten". För ett lim brukar ju ha en fästande egenskap,
5 svar · 2,2k läst
M
megamaff: vi hade tänkt lägga en golvmatta som är dekorerad med något sten motiv men det är inte säker men det ända som är klart är att det ska vara en golvmatta. men vet ni några lämpliga sidor man kan köpa mattor på
8 svar · 2,1k läst
N
nedde: [citat] Sitter på mobilen nu, kolla efter genesis på nätet. Finns i kromat , borstad och poserat. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
13 svar · 4,5k läst
F
Familjen11: Detta var ju jäkligt pinsamt, var kanske lite för stressad när jag kollade på detta... Märkte själv senare att ringen har "tassar". Nu sitter klämringen monterad och känns riktigt tätt och fint!
16 svar · 16,6k läst
·
H
huggan: Skulle tro det men det är ditt försäkringsbolag som har det definitiva svaret.
1 svar · 2,4k läst
T
thomasx: Jag har ingen bild att lägga upp, men jag ska se om jag kan ordna en imorgon kväll.
36 svar · 18,8k läst
·
T
thomasx: [citat] Menar du att rättens tjänstemän gör så här? Min erfarenhet är att dom kallar till och genomför en förberedande förhandling i hopp om att det skall leda till en förlikning, och sedan gör advokaterna vad dom kan för att förlikas.
16 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.