Badrum
Marcus_: I badrummet sitter nu en fast duschvägg med 65 cm till väggen. Eftersom detta är ganska trångt vill jag sätta in ett duschhörn med flexibla mått, så att djupet i duschen blir mer än 65cm. Jag har endast hittat 3 olika duschhörn som man kan montera på detta sätt, dvs t.ex. ett 85*85 hörn som kan monteras 65*105. Exempel: [bild] De duschhörn jag har hittat än så länge är: - Corny
Suhagg: [citat] Har du kvittot kvar och den är köpt på Jula? Jag har bara åkt in med min och förklarat att den inte funkar så jag fått tillgodo pengar att handla annat för.
Lolle: [citat] Generellt så är möjligheten större till att upptäcka skadan med ett uppvik just genom att den rinner vidare. Det man annars är rädd för vid en skada utan uppvik är att det rinner under tätskiktet och under lång tid ej kan upptäckas vilket orsakar större skada och i vissa fall tom strukturell skada (förutsätter träbjälklag). Vid en sådan händelse skulle skadan först
Krilleman: [citat] Jag har lämnat 64 cm för TM. Lite skak blir det ju allt under tvättning. Men den maskinen jag köpte behövde inte det utrymmet utan centrifugerar "lungt" trots 1400 varv... Men i framtiden kanske man behöver byta "grov-maskin" till något annat och då kan det vara bra med lite utrymme. Att det är två cm fritt på båda sidor av maskinen stör mig inte alls. Man tänker inte på
Krilleman: 150cc är så mycket billigare så köp den! Men att man absolut ska handa 150cc till ett nybyggd badrum är overkill! Finns massor med inlägg om det om du söker lite!
cecar33: Om jag var säljaren och det bara finns en som vill köpa så kanske men bara kanske, skulle jag backa ytterst lite på priset. Som köpare har man alltid valet att köpa eller låta bli. Är huset dyrare en andra liknande på samma ställe eller varför skall säljaren backa på priset det är väl satt i paritet med han vill ha för det oavsett skicket på badrummet för om det var nybyggt vad
xl15: Hittade en bra beskrivning här: http://www.beckers.se/inomhus/Tips-och-Rad1/Arbetsrad/Mala-vatrum/
Sultanen af Nex: Tack, läste runt lite och i BBV hittade jag följande: "Fogmassor ingår inte i det provade och godkända tätskiktssystemet. Fogmassor ska vara avsedda för aktuell typ av keramiska plattor och av respektive tillverkare rekommenderade för aktuellt system samt uppfylla kraven i gällande standard.* " Finns för många olika standarder men enligt citatet ovan så förstår jag det som att LIP
kelju: Hej, ursäkta att jag inte deltagit i tråden. Har varit på resa. Problemet jag har är att rören kommer upp från golvet mitt i rummet. På ena sidan finns en dusch och på andra sidan en gästtoalett. Så, vad som är värsta våtutrymmet kan väl diskuteras, men givetvis spolar man vatten på väggarna så blir det ju blött! Däremot, installerar man ett fördelarskåp med inspektionslucka
JAR: Ta en titt på IDOs showerama 8-5. Den är iofs bara 90x90 cm men har tak som tillbehör. Jag har inget tak men är otroligt nöjd med den, känns större än 90x90.
lordi: Använd den dubbla och välj den som passar i cc mått mellan rören. Vanligast är 160 cc men 180 cc förekommer i äldre hus. Du får med allt som behövs i paketet. Eftersom du kapar dem sedan så är inte måttet in i väggen så noga. Fästena inne i väggen får dock inte sticka utanför väggbeklädnaden. Hur säkerställer man att kopplingen är tät? Jo man får släppa på vattnet och
Alvar63: Inga problem Stefan. Är det någon som har en prisuppfattning för att bila bort / byta golvbrunnar, samt montera våtrumsmatta på golvet så vore jag tacksam.
Colds: Jag fick oxå lite skiftning i färgen på fogen. Det gick bort nästan helt då jag tog på en impregnering som var petroleum baserad. det var ingen "VANLIG" klinkerolja men något liknande. Luktade starkt men torkade snabbt och gav mörkare fogar och vattenstötande. Jag minns inte vad den hette men köptes på Svenska kakel. Den har hållit bra i två år men nu skall jag gå på med den en
Colds: Jag tog en stor blå plasttunna från en biltvätt. De hade haft schampo i den. Sedan delade jag den och fick två rejäla hinkar. Jag borrade två hål i vardera med en dosborr så de blev lättare att lyfta. funkade utmärkt och slukade en väldigt massa flytspackel. Gött att bara slänga tunnor på tippen när jobbet var klart.:)
Petzzon: Är inte helt 100 på vad vi sa, men talade om att vi utfört det själva, om vi nämnde fackmässigt eller inte kommer jag inte riktigt ihåg.
Yeti 550: [citat] Det beror på vilken hårdhet kopparröret har! Men oavsett det, använd alltid stödhylsa så slipper ni klet o läckor!:cool:
hempularen: Du måste såga upp så mycket att det sedna går att montera den nya brunnen på ett korrekt sätt. Dvs det skall kortlas runt brunnen. Tidigare monterade ofta brunnar "hängande" i spånet. Det är inte tillåtet längre. Googla fram Purus eller Jafo golvbrunnar och monteringsanvisningar. Det finns monteringsplattor som förenklar monteringen en del. Din spånskiva måste ha stöd under alla
Rolle85: Hej, åkte tillbaka till Hornbach och det bekräftade att det var en sån som ni skrev ovan. De framgick varken på kartongen eller att säljaren nämnde detta heller. Fick pengarna tillbaka och köpte en vanlig kran på bauhaus och nu har jag monterat denna. SiItter kanon =)
Consensus: Man får gängor snortäta med Loctite 577. Det är idiotsäkert.
GoForIt: 60% är mininivån på vår fläkt, så det kan vara ett gränsfall.. Förstår inte riktigt hur du menar gällande det andra.. Är du osäker kring dessa bitar så bör du konsultera en elektriker. Vad heter din modell av fläkt?
rogermattson: Hej vi köpte i Järfälla och tog dit en besiktningsman för 5000 kr från www.besiktarna.se Besiktningsmannen gick igenom det gammalt badrummet renoverat 1990. Det som framkom var gammal golvbrunn ej godk i dagsläget Täckstos saknas på nedre del av handfat mot golv Lokalt bakfall vid badkar Olika fogbredd generellt Tandning av kakel på flera ställen mer än 3 mm Silikonsläpp Dränering
Dr Fozz: Fick en offert från Hornbach, spöade K-rauta på ALLT, trots 20% rabatt på K-rauta....
GoForIt: Jag kan rekommendera guiderna som finns på Cascos hemsida, www.casco.se Synnerligen informativa och tydliga vid val av deras produkter.
Anna_H: [citat] Försökte, men det går inte att ta nån vettig bild. Utrymmesmässigt är det väl takhöjden som är det enda som INTE är något problem, och är det nån som är extremt bra på att gersåga lister så har jag ett par riktigt häftiga utmaningar med sneda väggar i snedtak :P
Genvägen: Tack för era tips. Butikerna vill sälja det de har... Om någon här på forumet jobbar med inomhuspooler eller själv gjort pool så tas era erfarenheter gärna emot. Annars går jakten vidare i butikerna.
Hekne: Tack för tips. Hittade även ett något billigare vattenlås på sigro: http://www.sigro.se/sv/vattenlas/utloppssats-med-vattenlas-foer-tvaettmaskin-50.78807.1.php Men det från faluplast såg faktiskt trevligare ut.
Ajaxx: Hej, Mitt problem är att jag endast har 2.18 m i takhöjd och undrar om någon vet ungefär hur mycket extra höjd som behövs för att installera? TS dusch finns i 2015 cm.
xzyllion: I praktiken kan man ju tänka sig badkaret som ett stort handfat ( om du inte ska duscha i det ) och då borde det vara (toalett-regler) som gäller gummat golv och ett uppvik på minst 5 cm, men har du ett badkar är det självklart att du ska ha en golvbrunn det kommer att komma vatten utanför när du plaskar med frugan på kvällarna... överskottet måste kunna rinna bort någonstans. P.S
Snailman: om det är någon som har en ifö sign 6860 med anslutningen omkring 15 - 20 cm över golv, sitter vattenslangen i väggen rakt under anslutingen i stolen? (i sidled alltså)