Sökte igenom lite gamla trådar men hittade inget vettigt svar, närmast var väl här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/83864-skruva-upp-badrumsmoebler.html

Har en ny lägenhet och behöver fästa ett skåp samt pappershållare och fick tipset att skruva direkt i fogen (utan plugg). Det låter ju väldigt bekvämt men jag vill helst inte ta några dåliga genvägar. Tidigare har jag borrat i kaklet med kakelborr och sedan pluggat. Vad säger expertisen här?

Mvh,
Björn

Välkommen hit!

Vad är bakom kaklet? Gips?

Redigerat:
Tack!

Bra fråga, jag vet inte men utgår från att det är gips. Det får man iof reda på om man borrar... :)

Tyresö
Oavsett vilket material som är bakom kaklet, så är det väl ändå bäst att trycka i en plugg. Är det enbart gips bakom, då finns det inte en chans att det håller med enbart skruv.

Det är vad jag gissade också.. Tack!

Tryck in en "massa" våtrumssilicon också. Både innan pluggen och i pluggen innan skruven. Sen skulle jag nog vara lite nervör för att fästa ett (tungt) badrumsskåp med bara plug i gips. Du kan inte hitta några reglar?

Vet faktiskt inte hur tungt det är (då jag inte köpt det ännu) eller om det är några reglar där det ska stå. Expander/Molly kanske är en idé om det visar sig att det är väldigt tungt... Ska provborra först iaf för att se vad väggen består av.

Antar att du inte kan/vill öppna väggen bakifrån. Är det möjligt är det ju suveränt om du kan sätta en extra regel där du fäster skåpet. Kostar inte så mycket att riva upp en gipsvägg idag jämfört vad det kan komma att kosta om skåpet rasar och river med sig kakel och tätskikt.

Beror ju helt på hur det ser ut hos dig om det ens är möjligt.

Thomas59
Det är varken godkänt eller att rekommendera att göra infästningar i kakel på gipsväggar om det inte finns regel/kortling bakom. Plugg eller inte så bryter du tätskiktet och du kan i praktiken inte få tätt. Inte ens om du trycker i mängder med silicon. Är det på betryggande avstånd från dusch/handfat kan du ju göra det ändå på egen risk och medveten om att du bör upplysa en ev framtida köpare om vad du gjort, dvs en icke godkänd infästning.

Väljer du att i alla fall fästa i kakel/gips bör du använda SnapToggle. Molly är bara skräp.

Alfredo skrev:
Antar att du inte kan/vill öppna väggen bakifrån. Är det möjligt är det ju suveränt om du kan sätta en extra regel där du fäster skåpet. Kostar inte så mycket att riva upp en gipsvägg idag jämfört vad det kan komma att kosta om skåpet rasar och river med sig kakel och tätskikt.

Beror ju helt på hur det ser ut hos dig om det ens är möjligt.
Ej möjligt, tyvärr.

Thomas59 skrev:
Det är varken godkänt eller att rekommendera att göra infästningar i kakel på gipsväggar om det inte finns regel/kortling bakom. Plugg eller inte så bryter du tätskiktet och du kan i praktiken inte få tätt. Inte ens om du trycker i mängder med silicon. Är det på betryggande avstånd från dusch/handfat kan du ju göra det ändå på egen risk och medveten om att du bör upplysa en ev framtida köpare om vad du gjort, dvs en icke godkänd infästning.

Väljer du att i alla fall fästa i kakel/gips bör du använda SnapToggle. Molly är bara skräp.
Ska som sagt undersöka om det är någon regel bakom. Men jag köper inte resonemanget helt, för även om det är en regel bakom så bryter jag väl tätskiktet?

Köper du en nyproducerad lgh av typ JM så får du inte innan garantibesiktning sätta upp grejor i badrummet om du inte är fackman / våtrumsbehörighet. Det har iaf jag fått höra med de 3 lgh jag köpt av JM.

Bara lite info....

Thomas59 skrev:

Lugna ner dig några hekto...

Infästningar i våtzon1 ska göras i massiv konstruktionsdel, dvs skruven får inte vara så lång att den går ut i luft. Badrumsskåpet sitter knappst i våtzon1...

Infästning med plugg och silikon är således självklart godkänt. Dessutom är ju BKR en rekommendation, vi bygger enligt BBR...

Köper du en nyproducerad lgh av typ JM så får du inte innan garantibesiktning sätta upp grejor i badrummet om du inte är fackman / våtrumsbehörighet. Det har iaf jag fått höra med de 3 lgh jag köpt av JM.
JM kan ju försöka skrämma folk genom att säga så, men jag tror knappast att dom har något på fötterna.

BKR:s branschregler: http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Hur gör man då med en duschstång alltså den som håller duschhandtaget? Den sitter ju inte i reglar, iaf inte i vårt hus. Byggt 2006.

jag sätter alltid regel bakom där ev. duschstång ska monteras...
Det var iomed de nya reglerna från BKR som det blev krav på massivkonstruktion för att fästa saker i våtzon 1
Nu limmar jag blandarfäste och duschstång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.