Oh, 28x70? Vart finns sånt? Jag har letat efter 30x70 för att få in i emellan plåtreglarna, men inte hittat där jag letat i närmaste bygghandlarna här i Sthlm, så jag gav upp och trodde inte det fanns i liknande mått.

Ja, jag är n00b. ;)

Kattvovven skrev:
Oh, 28x70? Vart finns sånt? Jag har letat efter 30x70 för att få in i emellan plåtreglarna, men inte hittat där jag letat i närmaste bygghandlarna här i Sthlm, så jag gav upp och trodde inte det fanns i liknande mått.

Ja, jag är n00b. ;)
28x70 är ju vanlig glespanel. Finns nog hos varenda bygghandel värd namnet!

Nu känner jag mig "anings" dum. Jag har nog helt enkelt kollat på fel ställen. :D

JOW skrev:
Ska är ju ett intressant ord, får kan vara mer lämpligt i detta fallet.

Man får använda 15mm plywood under våtrumsskiva för att slippa kortla där man skall fästa saker.
Man får använda 12mm OSB under våtrumsskiva, osv...
När jag använde ordet ska, avsåg jag att det nu blivit rekommendrat av Säker Vatten att använda 15 mm plywood, inte att det är något krav. Alla de äldre metoderna är givetvis fortsatt godkända. Det intressanta kanske är att den metod som ett antal förståsigpåare här på forumet under många år har förkastat och påstått vara förbjuden, nu visar sig vara bättre än de flesta andra sätt att motera skivmaterial. Speciellt har man hädat att skruvar aldrig får gå igenom den bakomliggande skivan utan att det finns kortlingar under och det visar sig nu vara en felaktig slutsats.

Beträffande priset för 15 mm ölywood så är det visserligen klart högre än OSB, men jämfört med allt det andra i ett nytt badrum så är det en struntsak och varför inte ha ett riktigt bra underlag till det dyra kaklet. Mitt senaste badrum som blir klart om ett par veckor, landar på ungefär 150.000 och då är 5000:- för 10 plywoodskivor inte så sensationellt.

Jag kan ju inte svara för "alla andra", men det är ju sant att det inte varit tillåtet att montera genomgående skruv tidigare.

Det kan vara så att "de andra personerna" skrivit som de gjort för att följa då gällande rekommendationer.

Och jag har inte sagt att 15mm plywood är sämre, jag ville bara nyansera diskussionen, så TS med flera inte får för sig att det nu enbart är 15mm plywood som gäller, och därmed ej heller min mening att hoppa på dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.