9 403 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Fukt bakom kakelplattor
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Märker att bakom vårt badkar på andra våning i villan har två kakelplattor på senare tid fått en mörkare nyans. Nyansskillnaden är tydligt avgränsad till plattorna som sitter bredvid varandra längst ner mot golvet. Kaklingen på väggar och golv är gjord för ca 20 år sedan och underlaget är våtrumstapet och våtrumsmatta från -72. Jag misstänker naturligtvis att orsaken är fukt. Dock inga problem med läckage eller lukt nu eller tidigare.
Kan det finnas anledning till oro? Förebyggande åtgärder utöver att ha ögonen på eventuella fuktproblem?
Kan det finnas anledning till oro? Förebyggande åtgärder utöver att ha ögonen på eventuella fuktproblem?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Någon?
Det är alltid fukt bakom kakel om det är i dusch eller badzon, vattnet tar sig igenom fogar och inte ens kakelplattan är helt tät.
Dock brukar inte kakelplattor bli missfärgade vad jag vet men de kanske var av lite dålig kvalité och har i 20 år dragit till sig fukt så de blir missfärgade.
Detta är ingen fara i sig själv så länge våtrumsmattan är hel bakom då kaklet inte har något med tätskiktet att göra men är mattan nästan 40 år så är det kanske läge att göra om det iaf för hur länge till håller det?
Speciellt när det är på öv då läckande vatten kan leta sig ner på konstiga ställen och kan ta en bra stund innan man upptäcker det och det kan bli dyrt.
Dock brukar inte kakelplattor bli missfärgade vad jag vet men de kanske var av lite dålig kvalité och har i 20 år dragit till sig fukt så de blir missfärgade.
Detta är ingen fara i sig själv så länge våtrumsmattan är hel bakom då kaklet inte har något med tätskiktet att göra men är mattan nästan 40 år så är det kanske läge att göra om det iaf för hur länge till håller det?
Speciellt när det är på öv då läckande vatten kan leta sig ner på konstiga ställen och kan ta en bra stund innan man upptäcker det och det kan bli dyrt.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag har också fått liknande problem. Frågade CC Höganäs och deras tekniker förklarade att om hela plattan är inte täckt med fästmassa så i de tomma utrymmen samlas det vatten so sen tränger in i plattan. Det händer inte när hela plattan är täckt med fästmassan.
Jag har gjort en experiment och sågade av en bit av plattan och bitten har jag lagt i en burk med vatten. Efter ca 1 vecka började kakel ändra nyans, blir gråaktigt.
Det verkar att om vatten bakom kakel är bunden i fästmassa så det är ingen fara att vatten tränger i plattan men så fort finns det fritt vatten så börjar det tränga i plattan.
Jag har gjort en experiment och sågade av en bit av plattan och bitten har jag lagt i en burk med vatten. Efter ca 1 vecka började kakel ändra nyans, blir gråaktigt.
Det verkar att om vatten bakom kakel är bunden i fästmassa så det är ingen fara att vatten tränger i plattan men så fort finns det fritt vatten så börjar det tränga i plattan.
Klicka här för att svara