N
norrbottenstorpet: Den grova röda avverkar bäst.
3 svar · 2,2k läst
MaWa71
MaWa71: [citat] Tack! Vi är jättenöjda :) (Ska bara få upp handdukstorken med, sedan är vi klara) Belysningen är original från Svedbergs, kompletterad med deras fiberoptik i taket. Tyvärr har de tagit bort tillverkningen av hörnbastu med rundat hörn, nu gäller raka glasdörrar och en helt kvadratisk form på bastun. :S
40 svar · 16,0k läst
·
D
duetten: [citat] Hej Tackar för snabbt svar. Jag har kollat igenom den beskrivning du länkar till och jag ser på datumet att den har några år på nacken, den är daterad 2007-12-18. Dessutom handlar den om tätningsmattan Casco Wetstop 3795 , men den använder inte jag, utan jag kör med WetStop Foil 3794. Beskrivningen för den (daterad maj 2010) finns här:
6 svar · 5,6k läst
K
kolvas: Okej, tack! Jag fick tipset utav en till att kapa bort det där haket men nu blev det så att vi även bytte dörrkarmen och de nya karmarna är ju en fasning för haket så nu slapp jag det jobbet.
2 svar · 2,7k läst
C
cecar33: Luftaren skall komma sist,men troligen så kan det vara dags för högtrycksspolning av hela systemet.
1 svar · 2,1k läst
K
kimmo_thn: Jag och plattsättaren gjorde samma sak hos mig.. fast iofs så satte vi en 2x3" regel mellan hall och badrum som vi flytade mot och satte tätskiktet så denna var totalt ca 30mm över golvbrunnens högsta punkt. Men det blev lite trixande med snickarn för att dölja detta. Det snyggaste han kunde komma på var ju att kapa till en ek list som sattes där
2 svar · 7,2k läst
·
N
nedde: Då hade jag helt enkelt kört folien hela vägen mot karmen, så att du naturligtvis kan dölja det med listen sen. Inte vika in den i springan innåt vägg utan bara rakt. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
3 svar · 4,2k läst
D
duetten: Hej Tack för snabbt svar. Jag har tänkt att bygga en förhöjning runt rören som kommer upp genom golvet, men nämnde inte det i frågan. Jag var mest intresserad av hur en korrekt genomföring av plaströr genom golvspackel ska se ut, om än genom en upphöjning. Tack för svar på fråga 2 och 3. Och du, det var inte så vidare enkelt att dra om värmerören som kommer upp genom golvet som
2 svar · 5,3k läst
·
P
pleqtiz: OJ hade missat denna tråd! tack så hemskt mycket för dom svarena! Precis det jag ville veta d^_^b bärigheten blir nog ganska bra.. 40cc mellan åsarna och dom är 25 cm grova så det lär hålla, dom var 15x30cm från början men jag la på 50x300mm träregel på varje sida som förstärkning. overkill kanske men :rolleyes:
14 svar · 2,1k läst
D
dvraptorone: Den är väl tänkt så, samma folie sitter på alla ytterväggar, folierade ytan innåt innanför isoleringen. Upptäckte även att den silvriga beläggningen är nedåt på kallvindan INTE uppåt som jag tidigare skrev... Så här ser folien ut: [bild]
3 svar · 3,8k läst
·
V
viktorj: Skulle tro att mattläggaren kräver att du eller en rörläggare demonterar allt som står på golvet
5 svar · 1,8k läst
·
M
matkol: Hej tack för svar Nyfniken. Anledning till att vi tog kontakt med denna firma är att de hade renoverat ett badrum hos en granne som var mycket nöjd. Helst av allt skulle vi vilja ha ett målat badrum alternativt våtrumsmatta/tapet och vi har ställt en fråga om detta i forumdelen "Referenser hantverkare & entreprenöre".
2 svar · 1,8k läst
misingen
misingen: Då får jag väl vara rättshaverist och antiparagrafryttare och säga att det beror väl på situationen. Lämpligt är ju att såväl en person på 1,65 som 1,80 (vilket normala människor är ( ja, normal kan definieras som det vanligaste )), kan se sin spegelbild. Och är Nisse 1o98 och Stina 1o57 så får de väl skaffa en extra lång spegel dårå.. Och hamnar underkanten då på 1200mm
21 svar · 124,4k läst
C
cecar33: Men går inte brunnen jäms med monteringsplattan? och då får du en kant från skivan till brunnen tänkte du slipa ner den då? Spacklar man så går man ut till noll i höjd vid brunnen.
3 svar · 18,1k läst
·
jon
jon: Ja, det är såklart en risk. Ett alternativ är att gjuta ut murstocken så den livar med golvbjälken och låta golvspånet vila flytande mot betongen. Men risken när jag gjuter är att det sjunker ihop lite och glappet till spånskivan blir för stort. Eftersom vi ska ha plastmatta på så behöver det inte vara helt stumt, men däremot stabilt.
2 svar · 4,8k läst
·
N
nedde: Tycker också att du ska sätta tätskikt lokalt runt duschen. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
8 svar · 2,3k läst
SOCKEPLAST
SOCKEPLAST: [citat] Ajdå, vet inte vad som hänt. Jag lägger upp bilderna igen på annan server när jag kommer hem från jobbet.
60 svar · 19,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: fukten blir bara när man duschar och det kondenserar mot fönstret (när det är kallt ute) ca 20 min efter man duschat (modell hollywood...) så är det borta
17 svar · 3,4k läst
·
S
Stockholmare: Det som avgör vad som är lättast är ju helt beroende på vad det är för plattor och hur mycket rummet är ur vinkel...
10 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Gips är inte kapillärbrytande, nej. Det kan alltså dra upp fukt från plattan. [citat] Men en platta med golvvärme och isolering under ska normalt hålla tillräckligt lågt rH, bara den har fått torka så mycket som den ska innan man bygger igen allt. Jag var i precis samma sits som dig, och har spacklat igen den skarven med ett cementbundet spackel, dvs ungefär samma egenskaper
1 svar · 2,4k läst
D
Dr Fozz: [citat] Jag tolkar det på samma sätt.
4 svar · 1,3k läst
Y
yuphin: Någon som har monterat denna? Monteringsanvisningen innehåller endast bilder, ingen beskrivande text, skulle behöva en beskrivning i text steg för steg. Förmodligen för att en amatör inte skall få det så lätt :) Borde kanske anlita en auktoriserad VVS installatör. Vad skulle det kosta i såna fall med dagens ROT avdrag?
0 svar · 3,3k läst
P
Pant: Resultat: Hantis hade haft för avsikt att minska behovet av flytspackel men tagit i för mycket och har nu skrapat bort 2,5-3 cm EPS betong så slingan är frilagd ånyo. Flytspackling pågår. Tack för hjälpen alla.
10 svar · 9,2k läst
·
M
SBH: som sagt var! du verkar mycket bestämd.
18 svar · 6,3k läst
X
xzyllion: Aldrig funderat på att haft en unidrain brunn Från början ? (Ränna)
12 svar · 4,3k läst
X
xzyllion: Hejsan ! Tråkigt att höra. Har du detta skriftligt med hantverkaren eller entrepenören Varför jag frågar är pga. att någonstans har problemet uppstått är det hantverkaren som hämtat ut plattorna eller kan det vara så att butiken där dom inhandlats har skickat fel, Kolla var felet ligger, Där felet ligger skall ju även kostnaden för det nya jobbet ligga och Btw Så kakel på kakel
14 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och en principskiss: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1271&contextPage=5955 Glespanel = virke i dimensionen 28x70 mm (vanligast). Elektrikern sätter även dosor och drar rören mellan glespanelbräderna.
5 svar · 1,4k läst
P
pozz2: jag har ardex o där ska man ta gummi över brunnsmanschetten och en bit utanför, det slutade med att hela duschhörnan har gummi - duk - gummi - manschett - gummi
12 svar · 2,3k läst
C
cecar33: Om man lägger el golv i källare så kan det ta mycket lång tid innan plattan och underliggande material har värmts så mycket att termostaten kanske inte slår ifrån på flera år. Men när det väl börjar fungera så skall man aldrig stänga av värmen utan låta termostaten sköta det för annars så är man bara tillbaka på ruta 1. När det gäller matta på golvet så bör du nog testa
10 svar · 23,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.