3 857 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Infällda & vridbara spots med IP44
Jag är på jakt efter snygga infällda spots till badrum som håller på att renoveras. Problemet är att jag vill ha vridbara så att jag kan vinkla dem samt att de ska finnas med IP44 så att kag kan ha dem över dusch och badkar.
Någon som har några tips.
Det ska vara halogen 230V.
Någon som har några tips.
Det ska vara halogen 230V.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
De där på cheapy står det visserligen IP44 på, men jag tror inte att de är godkända. En IP44 spot får inte ha oskyddat lampglas, det ser ut som fjädern som håller lampan på plats sitter direkt mot lampan.
Problemet är att lampan kan explodera om det kommer vatten på den.
En IP44 lampa skall ha ett separat skyddsglas eller liknande framför.
Problemet är att lampan kan explodera om det kommer vatten på den.
En IP44 lampa skall ha ett separat skyddsglas eller liknande framför.
Vart kan man hitta info om det?hempularen skrev:
Jag har sett mängder med IP44 lampor utan skyddsglas, Ahlsell flera modeller, t.ex. den på sida 2 här:
http://www.ahlsell.se/upload/acollection/Ahlsell_Downlights.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har inte sett det i någon myndighetsskrift. Men det står på en del produkter att de uppfyller de "nya" (typ 2006) kraven för IP44.
Det är väl iofs ganska vanligt att tillverkare sätter på diverse godkännande dekaler som inte betyder någonting.
Jag råkade själv ut för det när vi byggde badrum, handlade Lumiance lampor som enl. webbutiken var IP 44, när de kom stod det IP23 på förpackningen, jag klagade och de sade något om nya krav, och ändrade på beskrivningen på sin sida. Så köpte jag andra Lumiance som klarade de nya kraven. Där sitter ett frontglas med en extra al. ring med bajonettfattning mot armaturen.
Det är väl iofs ganska vanligt att tillverkare sätter på diverse godkännande dekaler som inte betyder någonting.
Jag råkade själv ut för det när vi byggde badrum, handlade Lumiance lampor som enl. webbutiken var IP 44, när de kom stod det IP23 på förpackningen, jag klagade och de sade något om nya krav, och ändrade på beskrivningen på sin sida. Så köpte jag andra Lumiance som klarade de nya kraven. Där sitter ett frontglas med en extra al. ring med bajonettfattning mot armaturen.
Jag har ett par förpackningar med just Nordlux Triton IP44 lampor liggande, tillverkade 2011-10-25.
Lustigt att dom (eller någon annan) inte upptäckt deras eventuella felmärkningar på 5 år ifall det nu är krav på skyddsglas.
Lustigt att dom (eller någon annan) inte upptäckt deras eventuella felmärkningar på 5 år ifall det nu är krav på skyddsglas.
Här är en riktbar spot som uppfyller IP 44 enligt de nya reglerna, men den är 12V, G 5.3-sockel. Jag tycker att 12 V alltid är överlägset 220 V med GU 10-sockel. Ljusbilden är överlägset bättre, den håller c:a 4 gånger längre och den är, speciellt i badrum säkrare.
Jag skulle aldrig sätta en 220-V spot i ett badrum även om det är tillåtet. I det basdrum som jag nu håller på med har jag satt IP 21-spottar överallt utom ovanför duschen, där denna lampa sitter.
http://elbutik.se/product.html?product_id=350760&category_id=909
Jag skulle aldrig sätta en 220-V spot i ett badrum även om det är tillåtet. I det basdrum som jag nu håller på med har jag satt IP 21-spottar överallt utom ovanför duschen, där denna lampa sitter.
http://elbutik.se/product.html?product_id=350760&category_id=909
Klicka här för att svara