Hej,
Jag skulle vilja få lite hjälp från alla experter här i forumet. Jag har besiktat ett hus som jag tänker köpa. Besiktningsmannen anmärkte på att manschetten inte var korrekt skuren i golvbrunnen i ett av badrummen. Jag är verkligen ingen expert på detta och vet inte hur allvarligt detta fel är. Hoppas att någon här kan ge mig lite hjälp att bedöma detta.
Lägger med två bilder från besiktningen.
Jag skulle vilja få lite hjälp från alla experter här i forumet. Jag har besiktat ett hus som jag tänker köpa. Besiktningsmannen anmärkte på att manschetten inte var korrekt skuren i golvbrunnen i ett av badrummen. Jag är verkligen ingen expert på detta och vet inte hur allvarligt detta fel är. Hoppas att någon här kan ge mig lite hjälp att bedöma detta.
Lägger med två bilder från besiktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det hade ju varit bra om han hade pekat ut exakt vad han menade för dig.
Skall börja med att påpeka att jag är ingen expert på det här.
På bilderna ser man en klämring. Det är ringen med skruvar i som går runt kanten nere i brunnen. Detta är troligen en brunn av fabrikat Jafo, det andra stora fabrikatet Purus har en ring som spänns ut med en fjäder, inga skruvar.
Det finns en väldigt tydlig bild på sid 12 i det här dokumentet:
http://www.jafo.eu/pdf/JAFO_Montageanvisning_for_golvbrunnar_i_plast.pdf
Jag tycker att dte ser ut som manschetten tittar ut under ringen på en av dina bilder. Vilket är fel enl. monteringsanvisningen. Ett annat tänkbart fel på manschetten är om den inte når ned förbi klämringen vilket vore ett katastroffel.
Oavsett vilket av felen det är så finns risk för läckage, och ditt försäkringsbolag kommer då att neka eller kraftig sätta ned ersättningen eftersom detta inte är fackmannamässigt utfört.
Så det är ett väldigt allvarligt fel.
Om felet är att den ligger under ringen så kanske det går att lossa ringen och försiktigt skära manschetten till rätt format och återmontera ringen.
Risken med det är att det kan vara väldigt svårt att skära lagom så här i efterhand. Skär man för mycket så är det helt kört.
Att byta ut manschetten innebär i de flesta fall att man får göra om tätskiktet i hela badrummet (dvs riva hela badrummet och börja om från början, om det är utfört nyligen så bör tätskiktet vara av folietyp, det sägs att man i så fall rent teoretiskt kan bryta upp bara några platttor och göra om.
Skall börja med att påpeka att jag är ingen expert på det här.
På bilderna ser man en klämring. Det är ringen med skruvar i som går runt kanten nere i brunnen. Detta är troligen en brunn av fabrikat Jafo, det andra stora fabrikatet Purus har en ring som spänns ut med en fjäder, inga skruvar.
Det finns en väldigt tydlig bild på sid 12 i det här dokumentet:
http://www.jafo.eu/pdf/JAFO_Montageanvisning_for_golvbrunnar_i_plast.pdf
Jag tycker att dte ser ut som manschetten tittar ut under ringen på en av dina bilder. Vilket är fel enl. monteringsanvisningen. Ett annat tänkbart fel på manschetten är om den inte når ned förbi klämringen vilket vore ett katastroffel.
Oavsett vilket av felen det är så finns risk för läckage, och ditt försäkringsbolag kommer då att neka eller kraftig sätta ned ersättningen eftersom detta inte är fackmannamässigt utfört.
Så det är ett väldigt allvarligt fel.
Om felet är att den ligger under ringen så kanske det går att lossa ringen och försiktigt skära manschetten till rätt format och återmontera ringen.
Risken med det är att det kan vara väldigt svårt att skära lagom så här i efterhand. Skär man för mycket så är det helt kört.
Att byta ut manschetten innebär i de flesta fall att man får göra om tätskiktet i hela badrummet (dvs riva hela badrummet och börja om från början, om det är utfört nyligen så bör tätskiktet vara av folietyp, det sägs att man i så fall rent teoretiskt kan bryta upp bara några platttor och göra om.
Jag förstod det som att manschetten stack ut för lång. Han nämnde att man kan be någon sakkunning skära till den, men som du säger är det nog svårt att få det riktigt bra ändå. Huset är från 2008 (från när började man göra tätskikt av folietyp?). Jobbet är gjort av en certifierad firma, men det verkar inte vara någon garanti att det jobbet utförs bra ändå.
Det jag skulle vilja veta hur allvarligt det är att manschetten sticker ut. Är det så att det alltid leder til vattenskada, dubblar risken etc.
Det jag skulle vilja veta hur allvarligt det är att manschetten sticker ut. Är det så att det alltid leder til vattenskada, dubblar risken etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vågar inte svara på hur stor risken är.
Funktionen är ju att klämringen är konisk, insidan på brunnen är konisk. När klmringen pressas nedåt av skruvarna, så skall den klämma fast manschetten mot väggarna, den koniska passningen ger dels en stor tätande yta, dels ett relativt jämt tryck över hela ytan.
Problemet när den sticker ut under ringen är att då får man inte ned ringen ända ner till botten i sitt säte, det gör att trycket mot sidorna blir lägre.
Hur stort problem det är i praktiken vet jag inte. Men ett problem är att detta är inte fackmannamässigt, därmed kommer ditt försäkringsbolag sannolikt att helt neka dig ersättning om det blir en skada som beror på brunnen, men de kan även använda detta som argument för att neka ersättning för skador som inte alls har med brunnen att göra.
Iom. att det är en bostadsrätt så kan det också medföra att du blir ersättningsskyldig inte bara för skador i din lägenhet, utan även för skador på fastigheten (gentemot föreningen) och gentemot dina grannar. Just den delen är lite att måla f...n på väggen, det är så vitt jag vet ganska ovanligt att någon faktiskt dömms till skadestånd för sådana skador utanför lägenheten. Men här finns rekvisiten, det finns ett fel som du vet om, då kan man hävda att du varit oaktsam som inte åtgärdat felet. Och för skadestånd gäller i många fall att man skall ha orsakat skadan genom oaktsamhet. Man går (oftast) fri om det är en oväntad händelse.
Funktionen är ju att klämringen är konisk, insidan på brunnen är konisk. När klmringen pressas nedåt av skruvarna, så skall den klämma fast manschetten mot väggarna, den koniska passningen ger dels en stor tätande yta, dels ett relativt jämt tryck över hela ytan.
Problemet när den sticker ut under ringen är att då får man inte ned ringen ända ner till botten i sitt säte, det gör att trycket mot sidorna blir lägre.
Hur stort problem det är i praktiken vet jag inte. Men ett problem är att detta är inte fackmannamässigt, därmed kommer ditt försäkringsbolag sannolikt att helt neka dig ersättning om det blir en skada som beror på brunnen, men de kan även använda detta som argument för att neka ersättning för skador som inte alls har med brunnen att göra.
Iom. att det är en bostadsrätt så kan det också medföra att du blir ersättningsskyldig inte bara för skador i din lägenhet, utan även för skador på fastigheten (gentemot föreningen) och gentemot dina grannar. Just den delen är lite att måla f...n på väggen, det är så vitt jag vet ganska ovanligt att någon faktiskt dömms till skadestånd för sådana skador utanför lägenheten. Men här finns rekvisiten, det finns ett fel som du vet om, då kan man hävda att du varit oaktsam som inte åtgärdat felet. Och för skadestånd gäller i många fall att man skall ha orsakat skadan genom oaktsamhet. Man går (oftast) fri om det är en oväntad händelse.
Det låter inget vidare. Jag får nog ta mig en funderade på hur jag går vidare.
I badrummet finns idag ett badkar, vilket gör att vattnet går rakt ner i brunnen normalt sett. Skulle man överhuvud taget våga ställa in en dusch istället? Nu hade jag inte tänkt göra det, men det kan ändå vara bra att veta. Jag tänker att en dusch gör att mer vatten rinner efter sidan av brunnen.
I badrummet finns idag ett badkar, vilket gör att vattnet går rakt ner i brunnen normalt sett. Skulle man överhuvud taget våga ställa in en dusch istället? Nu hade jag inte tänkt göra det, men det kan ändå vara bra att veta. Jag tänker att en dusch gör att mer vatten rinner efter sidan av brunnen.
Just när det gäller jafos brunnar är den ingen större panik att brunnsmanschetten tittar ut lite. Är klämringen bara skruvad i botten klämmer det åt som f-n och jag vågar påstå att risken för att vatten tränger upp den vägen är obefintlig.
Det är heller inte speciellt svårt att lossa klämringen och skära rent och sen skruva tillbaka klämringen.
Det är heller inte speciellt svårt att lossa klämringen och skära rent och sen skruva tillbaka klämringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Faran eller inte faran med den felmonterade manschetten är nog lika stor eller liten med dusch som med badkar.Fanta skrev:Det låter inget vidare. Jag får nog ta mig en funderade på hur jag går vidare.
Den stora faran för läckage i kopplingen mellan brunn och manschett är när det börjar stå vatten högt i brunnen, det sker dels när du tappar ur badkaret, efterssom badkaret typiskt släpper ut vatten lite snabbare än avloppet sväljer det, men den ökande nivån i brunnen ökar trycket och dämpar därmed flödet så det uppstår en jämnvikt där vattnet oftast inte rinner över ut på golvet, men som sagt med förhöjd nivå i brunnen.
Tryck på kopplingen uppstår också av att man inte rensar brunnen från hår och annat som sätter igen den. Varje gång som nivån ökar så uppstår också en risk att vatten skall tryckas ut mellan manschetten och brunnen. Om det aldrig är tryck i brunnen så skulle man i princip bara behövt ha en lös manshett som leder ner vattnet i brunnen utan tätning.
Ja jobbar som golvläggare och gör detta dagligen, skulle gissa att de tar ca 1 min för en golvläggare att åtgärda, kanske 5 min om du gör de själv. Lossa lite på skruvarna ( inte helt) stick in ett rakblad under klämmringen och skär av.... Sen är det heller ingen fara för vattenskada iom att i jafo brunnarna så sitter det en O ring vid toppen av klämmringen och det är där den sluter helt tätt.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Kan tillägga att det är nog värt att anlita en firma som åtgärdar felet så du har det på papper iom att de var en besiktninganmärkning. Men som sagt du åker väl på betala en timmes arbete med resa mm. Så 250kr efter rot är ju inte så farligt 
sukke2k: jag hoppas att du blandar ihop saker och ting nu... om det är så att du jobbar med plattsättning också
på JAFOs brunnar ska o-ringen INTE vara med när det är manschett, det gäller bara plastmatta / tätskiktsmatta
på JAFOs brunnar ska o-ringen INTE vara med när det är manschett, det gäller bara plastmatta / tätskiktsmatta
Okej de kan säkert stämma, vi lägger bara matta som tätskickt så ja utgick från att de var samma. Men iaf, de är inga problem att skära bort överflödet. (ja är mattläggare inte platsättare i grunden) men ja kaklar dock ibland badrum. Iaf så är ju rollade tätskickt mer för dom som inte kan klara av att lägga mattan. Sen har 9av10 purus.brunnen så ja kanske aldrig rollat tätskickt med en jafonino skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Purusbrunnen är värre, där ska det inte vara något överflöde alls av manschett, för då kan det bli kris.
I övrigt kan nog TS vara helt lugn, klämringen ska inte gå så djupt att överflöd skulle vara skadande.
Själv använder jag skärmall till jafon och skärkniven till purusen, enkelt, billigt och säkert. Kanske lite mesigt
.
I övrigt kan nog TS vara helt lugn, klämringen ska inte gå så djupt att överflöd skulle vara skadande.
Själv använder jag skärmall till jafon och skärkniven till purusen, enkelt, billigt och säkert. Kanske lite mesigt
Hehe jo den är bra mallenThomas Lundquist skrev:Purusbrunnen är värre, där ska det inte vara något överflöde alls av manschett, för då kan det bli kris.
Själv använder jag skärmall till jafon och skärkniven till purusen, enkelt, billigt och säkert. Kanske lite mesigt.
nej Thomas det är seriöst att använda mallar / kniv, inte mesigt 
Även om det är folie så ska INTE o-ringen användas
Sen tycker jag personligen att JAFO är bättre, mindre lutning ner i brunnen för manschett, och sen känns det säkrare med skruvarna och större anliggning med manschett mot brunn (mindre risk för inträngande vatten, tror jag)
Även om det är folie så ska INTE o-ringen användas
Sen tycker jag personligen att JAFO är bättre, mindre lutning ner i brunnen för manschett, och sen känns det säkrare med skruvarna och större anliggning med manschett mot brunn (mindre risk för inträngande vatten, tror jag)
Redigerat:
Klicka här för att svara