Badrum
linkan77: Tackar för alla svaren:) Eftersom jag är nybörjare och enligt unidrains montering skall brunnen upp först och sedan skivan. Så blev rörigt i min hjärna:), skulle bli problem att få dit den 3:e väggen efter att brunnen sitter fast. Nu kortlade jag istället och skruvade fast syllen i den i stället. Så nu kan jag monter upp väggen i förväg. Och kommer att monter upp våtrumskivorna i
jaso: [citat] Såg det nu när jag gick in i tråden. Hade öppnat den tidigare och läste den lite senare och då hade jag glömt topic. My bad!
GoForIt: Vid en mindre renovering av den typ du beskriver är det ju svårt att följa regelverk och praxis. Man får helt enkelt välja bästa möjliga väg under förutsättningarna. Är det våtrumstapet och inte en våtrumsmatta du har, så är den ju inget större tätskikt alls i jämförelse med de tätskikt vi idag använder under ex. keramik. Förutsatt att tapeten sitter bra, så är väl
GoForIt: Några frågeställningar.. Om takhöjden är 2 m, måste du ändra golvnivån med allt det drar med sig? Kanske kan idén med en avloppspump var en vettig lösning? Säljs av bl.a. www.saniflo.se
ime95mos: Fick tag på en brutal duschkabin med massage, radio , telefon o andra finesser. Kriterier med att kunna sitta och att det fanns ett tag på den resulterade i allt det andra också. Det ska bara kopplas in också... :-)
eholmkvist: Har förstått att gamla tätskicket måste bort först
mia moilanen: Har för mig att jag sett reklam för att få eget foto som bordsskiva. Finns det någon därute som känner igen detta. Skulle vilja ha kompaktlaminat som bänkskiva med eget motiv eller hitta bra ställen med fräcka motiv. Har testat formica, men man kan bara beställa 10 st om man inte vill ha vit eller annan tråkig färg.
nino: jamen om dom gjort ramen 150mm och plattorna är M15*15 så hade plattorna iaf varit 3-4mm för små mot silen
Lolle: [citat] Ja är det som det ser ut så hade jag haft exakt samma tankar som dig och varit tveksam till det där badrummet. Sannolikheten är rätt stor att du har ett badrum som är felbyggt och du bör nog inte räkna med att ha ett gällande försäkringsskydd om utförandet är som vi misstänker
nino: jag tänkte på plastmatta i bastun, så att man får något slags överlapp, alltså plastmatta över bef. tätskikt någon cm bara... vill ni ha ett slätt klinkersgolv utan tröskel in till bastun är det nog näst intill omöjligt att få ihop tätskikten sen beror det ju lite på vem som ska bruka utrymmet... Är det tex uthyrning i fjällvärlden då ska man göra allt idiotsäkert, är det
BjörnBygg: På hur många ställer ser skarvarna ut såhär? Kan tycka att det är okej i begränsad omfattning. Själv brukar jag vara extra noggran där fogarna syns mer, tex runt tvättställ, i duschutrymme och likn.
BjörnBygg: [citat] Jag skulle inte köpa dem billigaste varianterna. Var själv med om att ljuskällan gick sönder när stjärnhimlen var monterad och inte gick att byta... Clas ohlson säljer en modell med halogenlampa, som enkelt kan bytas mot en LED lampa. Kostar runt 1800kr och den känns rejäl:)
nino: Etag 022 är den rätta benömningen på testet som genomfördes av SP och som visade brister i skarvarna, kommer att gälla fulltut halvårsskiftet 2013 om jag inte är felinformerad, just nu står många tätskiktstillverkare i kö för att få sina "nya" system testade. Nya inom "" för att det är samma material förutom limmerna som blir 2komp härdande istället för torkande. Thomasx:
J01: Tyvärr så är det ett knvigt problem för dig att använda en blandare tillsammans med en självstängande handdusch! För att kunna använda den kombinationen så krävs det att du använder ett ejektormellanstycke RSK-nummer 8591914 (http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1)... Dock blir det så då att du får vatten rakt ner mot golvet när du inte
Grafikern: Vi har en takhöjd på blott 211 och vi köpte denna: http://www.fmmattsson.se/Duschar/Tak--kombinationsduschar/Garda/Garda/Garda-kombinationsdusch/ Teleskopfunktion och väldigt kort från sil upp till tak. Något dyr dock.
nino: fast flytspacklar du in slangen blir nog värmeöverföringen bra iaf är själv väldigt skeptiskt till golvplåtar... Men det är min högst egna åsikt
mickekarl: Hej. Är det nån som vet om det finns krankäglor med lite tjockare/högre gummitätning i botten. Har bytt tidigare med vanlig kägla men kranen läcker lite ändå om man inte drar åt den så man får blodsmak i munnen:S. Gäller en engreppsblandare i dusch(Vårgårda)
krutgubben: Det blir nog betong som antingen slipas och behandlas eller kläs med kakel. Om man inte kommer över någon billig plast balja som man kan bygga in, men det blir nog inte lika snyggt.
Jan-Å: Iofs har övriga rätt, enligt regelverket SKA man byta golvbrunn vid renoveringen och tätskikt SKA göras om samt vara heltäckande dvs det får inte skarvas ihop med ett gammalt golv. Men om Du har ett gammalt badrum som Du annars inte tänker göra nåt åt så blir det naturligtvis inte sämre av att Du ställer in en duschkabin, fast gör Du en halv renovering + ställer in duschkabinen och
Jan-Å: En smaksak väl? personligen föredrar jag större plattor men vi har använt glasmosaik på mindre ytor med mycket bra resultat både i tvättstugan och i 2 bostadsrum. Ett litet trångt utrymme som kläs med så små plattor och mycket fog på alla väggar samt också i taket låter i mina öron som ett oroligt rum där man inte stannar längre än nödvändigt, boken läser man på andra toan
nino: om man inte frågar, får man inga svar du får nog kolla det med fix tillverkaren, är ytan ca 15grader bör det vara ok men kolla för säkerhetsskull vattenburen g.värme är bättre då det inte blir så varmt som det kan bli av elg.värme
mickekarl: krilleman_215! Du menar att man kapar 110 röret i golvet,jackar på grenröret och tätar skarven med skjutmuffen. Och det blir tätt?
Lolle: [citat] Hur många nybyggda badrum har du besiktigat under 2011? Av de 73 nya badrummen jag har info om i Göteborg tex så var 28 med plastmatta på golv och 19 av dessa plastmatta även på vägg....
marska: Jag håller med Skogsta; vi har beställt ett i gjutjärn från recor som ska kaklas in. Ska badvattnet hålla värmen är det tydligen gjutjärn eller gjutmarmor som gäller (kanske "vanlig" plast också?). Hur som - vi tyckte även gjutmarmor kändes lite plastigt så det blir gjutjärn som sagt, med en helt underbar finish! Tror inte det finns hörnbadkar dock... Finns två distributörer i
marska: Tack för svar. Jag påpekade det hela i morse typ mest för att det inte ska upprepas på de andra väggarna...
marska: Yes, jag kom på det sen plus att hantverkaren också hade tänkt på det redan... :-)
Larsa: Är anslutningen mellan fläkten och ventilationskanalen helt tät? Verkar som fuktig luft blåses in i väggen/taket... --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370305,18.134303