74 130 läst ·
36 svar
74k läst
36 svar
Skruva i badrum: plugg eller inte?
nino: köp predator borrar från kgc som du sätter på vinkelslip...
Det lutar åt vanlig plugg och silikon för min del, vet inte om jag ids krångla med molly... Så tung är inte hyllan att inte fyra plugg fixar det..
Ursäkta en dum fråga nu ... 
Men plugg är väl inget måste i just badrum....?
Jag som har OSB och reglar bakom allt som ska skruvas upp, sätter väl bara en VVS-skruv eller träskruv direkt.
Förborrar och ser till att längden håller sig så skruven inte går genom samt fyller i med lite silikon innan jag skruvar fast?
Men plugg är väl inget måste i just badrum....?
Jag som har OSB och reglar bakom allt som ska skruvas upp, sätter väl bara en VVS-skruv eller träskruv direkt.
Förborrar och ser till att längden håller sig så skruven inte går genom samt fyller i med lite silikon innan jag skruvar fast?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "vvs skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Det blir lätt litet hysteriskt när man läser BKR-reglerna som fan läser bibeln. I våtzon 2 behövs ingen kortling utan plugg eller skruv utan plugg (om det finns något skivmaterial såsom OSB eller plyfa att skruva i) är helt OK. Sedan kan man ha behov av att sätta upp duschstång även i ett gammalt badrum i zon 1 utan att man vet vad som finns under och det går oftast bra om man bara får dit tillräckligt med silikon.nino skrev:
Nyligen rev jag vårt gamla badrum från 1975 (37 år gammalt) som hade pappersgips bakom kaklet helt utan tätskikt. Trots att 3-4 personer hade duscht direkt mot kakelväggen varje dag i 37 år (c:a 50.000 duschningar) fanns inte tillstymmelsen till fuktskada (papperskiktet hade inte ens svartnat) och då hade jag också satt upp en duschstång mitt i duschutrymmet och tätat skruvhålem med silikon för 20 år sedan.
Mitt råd är att mer använda sitt förnuft och mindre salviskt hålla sig till BKR-reglerna. Om en skada uppträder så får man ändå inget från försäkringsbolaget eftersom deras upfattning är att om det blir en skada så har man brutit mot någon BKR-regel och det finns nog inte ett enda renoverat badrum där man inte har brutit mot någon av reglerna.
Klicka här för att svara