Vid montage av väggskåp i kök så användes för långa skruvar. Upptäckte i senare skede att kakelplatta i angränsande badrum hade spruckit.

Kakelplattan är ej trasig och man kan inte känna några ojämnheter, men man ser att det finns spricka i två av plattorna.

Dessa sitter på vägg i duschutrymmet. Har fuktindikerat från badrum samt från kök utan några förhöjda fuktvärden, väggen är av lättbetong.

Eftersom jag ska sälja lägenheten vad det lider, så vill jag ju inte att köpare ska tro att det kan uppstå fuktskador i lägenheten.

Men är det nästan inte mer riskabelt att byta ut dessa plattor, än att låta dem sitta kvar? Sitter tätskiktsmatta bakom kaklet

Hur skulle ni ha gjort? Försiktigt pilla bort plattorna, täta ev. hål med silikon och sätta dit nya plattor? Eller låta det vara som det är.

Nu är jag ingen expert, men om nu plattan spruckit pga av en skruv bakifrån så är väl sannolikheten VÄLDIGT stor att tätskiktet är skadat! Eller har jag missuppfattat nått nu igen.....

Om skruven är så lång att det har blivit en spricka i kaklet har väl tätskiktet med största sannolikhet punkterats. Och om plattorna sitter i duschutrymmet är väl i så fall risken överhängande att vatten söker sig in via fogarna och in bakom tätskiktet via det eventuella hålet . Jag hade nog velat ta reda på om det gått hål. Antingen genom att försöka lossa plattorna eller om det går att komma åt lättare från den "skruvade" sidan.

Har lossat de två plattorna som haft spricka i sig, inga problem utan plattorna lossnade från fixet så jag behövde aldrig sätta något stämjärn i tätskiktet.

Däremot så har en area av ca 5x5cm runt hålet där skruven suttit lossnat, alltså själva tätskiktsmattan och fixet. Antar att fukten som trängt in i fogarna fått limmet att förtvåla sig och därmed orsakat släpp på tätskiktet.

Finns ingen fukt i väggen nu enligt fuktmätaren trots daglig användning. Stommen är av lättbetong, ej organiskt. Om jag tätar hålet med silikon och applicerar tätskikt i den area som lossnat, och sedan sätter tillbaka plattorna. Kommer jag klara mig då?
Plattorna sitter i brösthöjd så det är väl inte jättemycket vatten som rinner längs väggen och in i dessa fogar.
Spelar det någon roll att det är lättbetong bakom? Den lilla fukten som kan tänkas komma in bör väl ej påverka lättbetongen eller?

Eller är det bara att bila ner skiten o göra nytt badrum nu ?

T
Nej, det är lugnt. Gör som du har tänkt så har du ett fullgott skydd i igen och att det är oorganiskt material bakom är ju en fördel. Tänk på att i södra Europa så är praktiskt taget alla hus gjorda i sten/grusmaterial och inget tätskikt används i någon större grad.

Låt oss säga att jag gör som du säger..
sen är det dags för försäljning och jag skriver på att det jag inte har kännedom om ev fuktskador.
sen vill köparen renovera efter ett år och upptäcker då lagning i tätskikt som ej är utfört korrekt eller enligt branschregler.
Kan jag då stå som ansvarig om det skulle visa sig inte hållt tätt?

Det är väl köplagen som reglerar köp av bostadsrätt (och jordabalken som reglerar fastighetsköp) men köparen kan väl alltid reklamera köpet och då är väl risken överhängande att säljaren får betala, lägenheten är ju mindre värd med än utan fel.

Sen om du vänder på det, hur skulle du tänka om du skulle köpa lägenheten och säljaren visste att det fanns fel som han eller hon inte berättade om som sen ledde till kostsamma renoveringar?

Själv skulle jag inte klara av det utan tala om det från början så att köparen kan göra en bedömning av hur det påverkar intresse och pris. Med de förutsättningar som uppgetts är det kanske ingen fara, lösningen kanske fungerar utan problem och med liten risk för vattenskada.

I en bostadsrätt kan du väl också bli ansvarig om felet i din lägenhet orsakar skada hos någon av dina grannar? Den risken skulle inte jag ta, men å andra sidan är jag en sån som gärna har både hängslen och svångrem, i bland tar man väl till i överkant kanske.

bozze4evigt skrev:
sen är det dags för försäljning och jag skriver på att det jag inte har kännedom om ev fuktskador.
sen vill köparen renovera efter ett år och upptäcker då lagning i tätskikt som ej är utfört korrekt eller enligt branschregler.

....ja tänk om köparen dessutom googlar lite och hittar denna tråden och förstår att det är hans badrum och att du som säljare medvetet undanhållit information om skadan

Köparen har väl undersökningsplikt.
Men om det är reparerat med ny fuktspärr så tror jag att det är större chans att köpare ska hitta denna tråd än att en fuktskada uppstår just där till relation av borrningen och reparationen.

Ring försäkringsbolaget och hör med dem!

När jag råkade ut för en liten olycka i badrummet och bytte två plattor på egen hand blev de skärrade och kom strax och kaklade/klinkade om allt, golv och väggar.

Saken är ju den att jag vill ju inte under några omständigheter sätta varken köpare eller mig själv i någon dum sits.

men efter friläggning av platta är omfattningen 25 kvadratcentimeter, och det efter ett års användning trots skada (har inte velat byta plattorna innan eftersom jag ändå inte har kunnat uppmäta någon fukt i väggen)

så om jag tätar hålet, skarvar på nytt tätskikt, så tror jag personligeninte något kommer hända, spec inte då det är oorganiskt mtrl, hade det varit trä så hade jag med största sannolikhet haft mögel där nu.

men jag undrar ju om lösningen är okej eller om enda alternativet är ett nytt badrum..

Jag skulle byta de två plattorna som du tänkt, var noga med att dokumentera allt med bilder och förklaringar, om möjligt så försök få en kakelfirma att ge ett godkännande på den typ av reparation du tänkt göra. Det kan också vara bra att informera bostadsrättsföreningens styrelse om vad du gjort. Jag själv fick problem med dem när jag gjort en liknande reparation i en lägenhet och den sedan skulle säljas. I mitt fall var det dock ordföranden i föreningen som var en komplett idiot. Informera också mäklaren och förse honom med dokumentationen så borde du klara dig fint. Lycka till.

bozze4evigt skrev:
Om du berättar precis vad som hänt och vad du gjort så har du ju ryggen fri. Se till att dukumentera!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.