5 981 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Oljefylld kombi-handdukstork, bra?
Vi håller just på att välja badrumsinredning och är inne på Somatherm LS-11 RS kombi (el/vatten).
Den här handdukstorken är oljefylld, vilket min byggare tyckte lät underligt eftersom den även kan köra vattenburen värme.
Någon som har erfarenheter av oljefylld kombi-handdukstork?
Den här handdukstorken är oljefylld, vilket min byggare tyckte lät underligt eftersom den även kan köra vattenburen värme.
Någon som har erfarenheter av oljefylld kombi-handdukstork?
Det finns säkert två modeller, dvs en som enbart är till för elanslutning och fylld med någon vätska som en elpatron värmer. Och sedan kombimodellen, värms med el eller varmvatten, som du avser och den levereras utan vätska.
Så kolla igen på sortimentet från leverantören.
Så kolla igen på sortimentet från leverantören.
Är du verkligen säker på att den ska vara oljefylld även med vatten?
Vi hade en sån tidigare som vi körde med både vatten och el. Den skulle fyllas med vatten (naturligtvis) om man skulle ha både och annars med vatten eller olja om man skulle köra bara el. Jag har för mig man skulle blanda i något om man hade el och fyllde med vatten också...
//Anders
Vi hade en sån tidigare som vi körde med både vatten och el. Den skulle fyllas med vatten (naturligtvis) om man skulle ha både och annars med vatten eller olja om man skulle köra bara el. Jag har för mig man skulle blanda i något om man hade el och fyllde med vatten också...
//Anders
Hmm, jag blev nog lurad av försäljaren som pratade om att den var oljefylld.
Somatherms bruksanvisning säger:
"KOMBI – modellen har både el- och vattenanslutning. Vattenanslutningarna kopplas på det befintliga radiatorsystemet (ej VVC).
När värmesystemet är avstängt under sommarhalvåret stänger man
av radiatortermostaten och sätter på el-patronen.
Radiatorventilen är enbart avsedd för tvårörssystem.
Vid drifttagande av handdukstorken är det viktigt att handdukstorken är helt fylld med
vatten. Avlägsna luften med hjälp av avluftningsventilen på toppen av handdukstorken.
När vattnet sipprar ut ur ventilen är torken helt vattenfylld."
Det verkar som att det är vatten då, ja.
Somatherms bruksanvisning säger:
"KOMBI – modellen har både el- och vattenanslutning. Vattenanslutningarna kopplas på det befintliga radiatorsystemet (ej VVC).
När värmesystemet är avstängt under sommarhalvåret stänger man
av radiatortermostaten och sätter på el-patronen.
Radiatorventilen är enbart avsedd för tvårörssystem.
Vid drifttagande av handdukstorken är det viktigt att handdukstorken är helt fylld med
vatten. Avlägsna luften med hjälp av avluftningsventilen på toppen av handdukstorken.
När vattnet sipprar ut ur ventilen är torken helt vattenfylld."
Det verkar som att det är vatten då, ja.
Klicka här för att svara