1 002 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fukt från badrum?
Om man som jag har ett nyrenoverat badrum, som ska vara gjort enligt konstens alla regler av fackman och gvk-certifierat etc etc, men har putssläpp på motstående väggsida av duschen, betyder det att det faktiskt kommer igenom fukt? Väggen är förmodligen målad med plastfärg av tidigare ägare, men iom att det ska vara en fuktspärr på andra sidan så ska det ju ändå inte komma någon fukt genom väggen som vill ut. Upptäckte nämligen precis ett rejält område nere vid golvet där puts släppt och börjar misstänka ev fuktskada.
Ja, om det inte är i anslutning till yttervägg eller kan vara vattenläcka är det nog tyvärr så att du har läcka från badrummet.
Rör ingenting utan kontakta ditt försäkringsbolag och be dem skicka dit någon. Gör de inte det så ta dit en oberoende besiktningsman och anmäl till firman som gjort jobbet.
//Anders
Rör ingenting utan kontakta ditt försäkringsbolag och be dem skicka dit någon. Gör de inte det så ta dit en oberoende besiktningsman och anmäl till firman som gjort jobbet.
//Anders
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kanske, men kan fukten komma från annat än duschen? Är det t.ex. i en källare där fukten kan vandra från plattan och upp i väggen?
När man fuktspärrar en sida blir ju uttorkningsprocessen av väggen ensidig istället för tvåsidig vilket kan visa sig.
När man fuktspärrar en sida blir ju uttorkningsprocessen av väggen ensidig istället för tvåsidig vilket kan visa sig.
Huset är ett radhus och ingen av väggarna i närheten vetter utåt.
Vad jag sett så finns det inte några tendenser till att det skulle komma upp fukt vid någon av innerväggarna och det är nydränerat så det borde inte vara så. Men det är ju inte omöjligt.
Orsaken till att jag misstänker ev fukt är att där det släpper är precis där duschstrålen träffar nio dagar av tio. Fast motsatt sida av väggen då.
Vad jag sett så finns det inte några tendenser till att det skulle komma upp fukt vid någon av innerväggarna och det är nydränerat så det borde inte vara så. Men det är ju inte omöjligt.
Orsaken till att jag misstänker ev fukt är att där det släpper är precis där duschstrålen träffar nio dagar av tio. Fast motsatt sida av väggen då.
Klicka här för att svara