Hade tänkt att göra om mitt badrum. Nu sitter det en våtrumtapet och plastmatta. Hade tänkt sätta glasfiberväv på väggarna och klinkers på golvet. Kan jag rugga upp tapeten o sätta väven direkt ovanpå? Jag ska ha en heltäckade duschkabin. Eller måste jag slita ner tapeten och lägga på en fuktspärr först? Klinkersen kommer att få följa med upp på väggen ca 10 cm.

Våtrumsfärgen och våtrumsgrunden utgör tillsammans ett system som fungerar som tätskikt, något mer under behövs inte. Huruvida du kan sätta detta direkt på våtrumstapeten vet jag inte, men jag hade definitivt rivit ner den och sett till att ha ett bra underlag att jobba vidare på.

Ok, tack. Det var det jag ville höra. Jag ringde till mitt försäkringsbolag(länsförsäkringar) förra veckan. Han menade att man alltid måste ha primer/tätskikt bakom väven. Alltså samma som om du skulle sätta kakel. Men han verkade iofs sig väldigt vilsen när han pratade om reglerna... Ska prova att limma fast en liten bit väv direkt på min våtrumstapet o kolla hur den fäster. Mattar ner den lite med sandpapper först...

Våtrumstapeten är limmad direkt på gips. Om jag försöker slita bort tapeten kommer väl gipsen att förstöras?

Nej, han har fel.

Jepp, gipsen åker sannolikt. I så fall får du gipsa om.

Hur gick det med badrummet, limmade du väv på våtrumstapeten och målade därefter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.