Badrum
gaia: Surfa på engelska sidor ... kanske hittar du något i traditionell brass men inte säkert butiken exporterar ... Smedbo har faktiskt en serie i polerad mässing , ej snirkligt men i alla fall rätt material. Hyllkonsoler eller hattkrokar kan hjälpligt användas till att själv göra om till handduksstång, toarullehållare ... och hyllor om man är tekniskt begåvad :). Det blir kanske lättare
SoccerDude: Jag menade att man fixerar med ett spikband mot undersidan på en kortling inne i väggen. Alltså inget som sticker ut, eller brukar man bara låta den "hänga" på röret?
bigsnucke: Näe, det har du nog rätt i. Jag konstaterade bara att texten stod på sid 13...;)
bigsnucke: En bild skulle underlätta innan jag delar ovanståendes åsikt till 100%...
vandame: Ok, då måste jag väll också bygga ut den 10cm från vägg så att det går remsa bra där också?
OHE: Bra beslut. Glöm inte att hålla oss uppdaterade när arbetet kommer igång!
Chrille j: 120mm bakåt centrum avlop till vägg.sidled 400mm centrum avlop till vägg
Paul-Staffanstorp: Det räcker ju inte långt om man ska byta ut spånskivan och inkludera materialet och inköpen i alla fall... 10000:- räcker till 20 arbetstimmar och det låter snålt.
omix: Tror gips är det vanligaste, finns ju inte några bestämmelser (ännu) på hur taket ska vara tätat etc. Själv hittade jag plastade masonitskivor med spånt som hade en snyggare träåderimitation. En del var belagda med plastfilm, andra var målade med våtrumsfärg. Blev snyggt och bra. Däremot är jag inte säker på ditt snedtak, har ingen erfarenhet alls av det, om det finns särskilda
FlygelT: Tackar.. då ryker vi på den kostnaden :D
MatsTyresö: [citat] http://www.elbutik.se/category.html?category_id=474 De belysta enheterna är inte en egen serie, utan man lägger till en belyst ram till en standardenhet. http://www.elbutik.se/category.html/plus--dekor-option-och-kombinationsramar
RobZombie: [citat] Mellan kaklet och själva karmen ska det vara tätt. Listen är bara dekoration och ser det bra ut utan silikon så kan du strunta i det. Ett tips är dock att lämna "luft" mellan listen och golvet på 5-10mm så att träet inte kan suga upp eventuellt vatten från golvet (är det en list av icke fuktkänsligt material kan det naturligtvis kvitta).
TeroM: BKR har väl inga åsikter om rör utom vid genomföringar i tätskikt. Säker Vatten däremot, http://www.sakervatten.se/download/76/Branschregler_Mars_2008.pdf [citat] Då talar man om vattenrör / tappvatten och inte avloppsrör, vilka verkar skiljas åt i "Säker Vatten". Sen är det ju en tolkningsfråga, "i isolering" eller "innanför isolering" Frågan har varit uppe på forumet tidigare,
swemax: Galet snyggt! Skulle vara intressant att hör hur det har fungerat, verkar ju ha varit i bruk i snart 2 år?
anstar: Söker efter ett hörnbadkar, enkla sorten utan massage eller värmare. Har sätt på gamla trådar att man kan köpa detta för ett par tusenlappar. Har bara hittat badkar som kostar minst 8000 kr. Finns det någon som har tips på detta? JH
Suhagg: Har inte hittat något med lite höjd. Finns de som är 210cm men det verkar vara utvändigt mått. Invändigt är det knappa 200cm. :( En enkel inglasad duschhytt med ett tak. Kanske får prata med min glasmästare om en egen lösning.
seliskar: Jag letade efter ett duschhörn som kunde monteras mitt på en vägg och hittade till slut www.folkduschen.se Där fanns alla möjliga varianter som även kunde ändras efter sina egna mått. Monterade det sista på den i går kväll och är jättenöjd !!! d^_^b
GustafH79: Vi har högblank svart 10x10 i vårat gäst WC, snyggt men varje vattendroppe och dammkorn syns, städar av det väldigt ofta. Har svart/mörkgrå matt klinker i badrummet, behöver nästan inte städas.
Kalle_h: Akta dig lite för det här, man skall vara mycket försiktig när man börjar ändra på hur man använder rum i sådana här fall.. Generellt så skall man ju som någon tidigare skrev undvika tätskikt i sådana här källare, utan möjligtvis i duschen, det har med ångtransporter och tryck att göra, och du bör absolut ta dit en arbetsledare för ett GVK-aukoriserat företag innan du ger
Thomas59: [citat] Om du i framtiden får för dig att sälja är du skyldig att upplysa om att våtrummet inte är fackmässigt utfört (gipset). Det KAN innebära att en potentiell köpare vill göra ett ordentligt avdrag på priset. Där kan hela vinsten (?) du gör med din genväg försvinna i ett nafs!
Hobbybyggare: Vi köpte precis en takdusch från Noro. Den är inte kopplad ännu men jag ska berätta vår upplevelse. Den ser dock att ha bra kvalite. Ska du köpa Noro titta på www.badshop.se som har kampanj 20%.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jo det är alldeles rätt och det var bara jag som rörde ihop det eftersom rörläggaren strulade på ett av de sista jobben och köpte en Purus när jag ville ha en Jafo och det rörde till det för mig nu... :blushing: Jag gillar liksom inte Purus klämringar...
KungAnka: Från Biltemas hemsida: "Biltema Våtrumsfolie uppfyller Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) på minimum 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd. Uppmätt testresultat: 2 700 000 s/m." Vad är problemet? Är det Biltemas klet som inte håller måttet om man använder det ensamt? Med dom nya BKR-reglerna får man ju inte köra med bara klet iallafall, eller?
Thomas59: [citat] Yepp, det finns det. Det är väl sannorlikt en vanlig brunn med flexringen med på köpet skullle jag tro. Så sa dom i butiken i alla fall. Jag har faktiskt inte kollat i katalogen.
Österbyn: Hej! Jag lade i somras in Biltemas klinker i hela min groventré/tvättstuga. Det funkade kanon, inte ett fel på en enda platta! Återstår dock att se hur kvalitén står sig efter några år. Jag har också för mig att det stod "Made in Italy" på kartongen.... //Fredric
Havsutsikt: Tycker att det är överkurs, i vilket syfte är frågan? Är det för att en eventuell läcka inte ska skada så mycket? Hade lagt tätskikt men ingen brunn om jag hade gjort det.