Badrum
Ivenblixt: Verkar som att det är rätt vanligt att dra själv. I vårt fall handlar det om att vi anlitar en "hobby"-snickare som gjort en handfull badrum där han också dragit rör. Det är alltså inte vi själva. Han har i sin tur en firma vid sidan av så ROT är möjligt. Däremot så har han inte någon så kallad våtrumsbehörighet. Och inga försäkringar. Jag vet inte riktigt vad det är vi
Bezt: Denna kanske kan vara något, dock bara med 4 mätpunkter. www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR501/Pr365158000 Har ingen egen erfarenhet av modellen utan har ett annat märke som inte klarar så många kanaler.
vojma: Jag har ett handfat som är lite ojämt i botten så jag skruvade ner tre skruvar i skivan och använde dessa som justeringar. När jag fått allt bra så lade jag en ganska tjock silicinsträng under fatet och lade det på plats. Så no har jag ca 1-2 mm spalt så det är möjligt att få in en brytbladskniv.
Atom: Platorna är precis 25x20. Duger denna? http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/badrum-wc-bastu/kakel-klinker/fix-fog-klinker/06304/fix-inne-ute Edit. Räknade ut att denne ger lägst pris per kvm. http://www.bauhaus.se/flexfix-probau.html
nino: ja det är nog stor skillnad i pris, skillnaden ligger i torktiden. A34 A35 är beläggningsbara med tätskikt / våtrumsmatta efter 24h, finbetongen är det inte
Nicke-85: Okej, vi har nog ganska lika hus bortsett från placering av vissa rum.. Jag har iaf tänkt att få in avloppsrören o bjälklaget så vi slipper ha dom i taket på toan under. Eftersom trappen är precis intill så blir ju inte spännvidden mer än 2m så de borde inte bli några problem men jag har iaf tänkt förstärka där jag låter 75 röret gå genom bjälklaget så det tycker jag borde
thomasx: Det beror på vilken tillverkare man tittar på, Loctite rekommenderar inte speglar vare sig för PL200 eller 400.
spekerök: Kan du inte öppna väggen bakom befintlig blandare och sticka ut rören längre ner så du kommer in under karet, sedan 2 kulventiler utanför kaklet som du ansluter slangarna till karet med. Eftersom du bryter tätskiktet med nya hål samt lämnar två gamla hål får du ta fram herr casco superfix eller herr silikon, eller något lämpligt tätningsmedel. mvh
Bezt: Behöver nog inte vara rost från något material utan misstänker att det är järnutfällning från vattnet men det kommer från ett läckage så det kan vara bra att åtgärda vilket som.
verktygsgurun: Ättika! Hade samma problem och ättika löste det hur lätt som helst.
Joppa83: Har du gjort allt rätt kommer du inte behöva det "extra" tätskiktet. Men man penslar väl alla skarvar med folielim? Så det funkar ju isåfall.
nino: hmm K75 är (ska vara) torrt efter 24h om man har använt rätt vattenmängd och har varmt Svårt att säga nått om ytan... du skulle kunna använda lite mer pulver till limmet så fyller det lite bättre Du får lite längre monteringstid på 7+8 om du primar före så det kan vara bra, antar att du har P51 primer? då ska du blanda den med 1 del primer och 3delar vatten innan du drar den på
sj6: [citat] Ja, ska man skaffa egna grejer så får man skriva på en avvikelserapport på t.ex. blandaren. Måtten måste finnas INNAN rören skall dras etc, etc... Måste vara tidigt ute med sådant här.
Oldboy: Måla taket vitt. Det är en bra början. Listerna kan du måla vita, el någon annan färg om du vill. Sätt upp en ny tapetbård som du tycker om. Tror det är en billig, effektiv och bra start.
spekerök: Art pottans fastsättning är inte den smartaste, har själv råkat ut för problem med stoppskruvarna att gängerna släpper i insexskruven/stoppskruven. Om jag inte minns fel är stoppskruven i plast, du kan försöka få in en torxhylsa/bits med liten överdim i greppet för insexskruven, brukar hugga tag så man kan få loss skruven. Kruxet är ju att komma åt samt ha lämplig förlängare
haavard: Golvet i inspirationsbilden tyckte jag om. Är det möjligt att bygga ett riktigt våtrum med tätskikt och ha det golvet? Även om man sätter in en dusckabin blir det ju garanterad vatten på golvet emellanåt.
HandySmurf: Kan bidra med några amatöråsikter. I skarvarna mellan badkar o kakel kan du använda våtrumssilikon. Vit eller ljusgrå. Peta bort lös kakelfog först. Tryck i ordentligt så det blir fullt i skarvarna och jämna till med fingret alt en sådan där plastgrej. Jag kör alltid med fingret fuktat med lite diskmedelslösning. Där färgen har flagnat kan du spackla lite och sedan måla med
anders07: Jag satte dosa på väggen i zon2 och drog sen kabeln längs golvet i skarven mellan klinker och kakel i en kabelkanal och upp längs väggen... Självhäftande kabelkanal alltså...
Tord_Lj: Fyller på lite, baden snart klara. [video=youtube_share;yq9TuR1cMzs]http://youtu.be/yq9TuR1cMzs[/video] En sista fråga är om det går att limma upp vissa saker istället för skruva i vatrumstapeten, tex; - Silikona fast wc-stolen? - Limma dit hållarna för vattenrören, förslag på lim mottages tacksamt. Tvättställ på skåp med ben. Fristående toarullehållare, modell pelare...
anders07: Jag skulle köra på fogskum och lämna ca. en centimeter och sen gipsputs på det. Gipsputset är betydligt mycket hårdare än bara spackel så om röret rör sig lite eller vibrationer står gipsputsen emot bättre än bara spackel...
thomas33: Clas Ohlson har en typ av krokar i 3-pack som heter Vac-Lock och har vakuumfäste http://www.clasohlson.com/se/Krok-VacLoc/Pr312676000 Borra hål genom aluminiumröret och kroken och i med en skruv, så bör det sitta uppe.
50talshusBlg: Ja, så klart.. Tack. Då skall jag hitta nån rengöring för mässing. De är rejält skitiga o flammiga.. :)
Gruvberget: Jo, även en toa utan dusch måste antingen: 1) godkända skivor eller 2) gummimassa om det är icke godkända skivor (dvs trä eller gips med vanligt papper) När det är dusch krävs både godkända skivor + gummimassa
50talshusBlg: Hej! Har införskaffat begagnad badrumsinredning och tänkte först hiva kranarna men de verkar fungera bra så undrar om de kan fräshcas till? De är vita med nå guldpläterad koppar ser det ut som. Märket är Dansani. De är tyvärr gulnade och ser inte snygga ut mot det vita handfatet. Kranarna har dock fläckvis helt vita små partier så tänkte om man kan få resten så vita... Jag har
jeppeknaster: Nu menade jag inte att jag skulle täcka slangen utan spåra ca 4-5cm brett och lägga slangen i spåret och sen flyta över. Nu blev det inte så. Gjöt helt plant då jag såg att det skulle vara minst 20mm flyt på EPSen (på ett deras produktblad stod 5mm...) och då finns ingen anledning att lägga ner den. Kommer att spackla 30mm. Gjutningen gick bra, nu gäller det bara att få bort
tank77: Jupp, det kvittar om rillorna är vågräta eller lodräta om man gör på rätt sätt. Det ska inte vara några rillor kvar bakom plattan om man gör på rätt sätt, alltså 100% täckning. Se video för rätt teknik: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pyt2US_SSBM#t=151s I TS fall har det använts för torrt fix och fel teknik har använts, därför letar sig vatten in
_kiM__: Har drygt 95 i ovankant porslin nu, får kanske sänka nån cm och prova hur det känns
Boan: Undrar lite... Om man redan har 60 cc, går det lösa utan att behöva sätta nya reglar?