En besiktningsman vill alltid risk klassa så mycket det går, ur eget ansvar synpunkt. Många nya badrum har fönster i våtzon 1 och jag tror inte det är förbjudet, men en risk. På samma sätt som platta på mark, torpargrund mm mm

I egenkontroll för våtrum finns även en punkt kontroll att fall finns mot golvbrunn. Det verkar lite långsökt att det skulle vara fall på tätskikt men ej på golvets ytbeklädnad. Om golvet saknar fall så beror de antagligen på okunskap av den som utfört jobbet alt att underliggande konstruktion ej medför att fall utförs utan större ingrepp. Det kan bero på tröskelhöjd t ex. Jag har ej letat men jag är ytterst tveksam på att man får placera ett fönster i våtzonen med tanke på de svårigheter som uppkommer för att få tätt. Länsförsäkringar skriver också om att undvika fönster i våtzon. Äldre hus har ju ofta fönster i badrum ovan badkaret. Länets hänvisar också till Vaska betr utförandet och att försäkringsbelopp kan nedskrivas el ersättning utebli om branschreglerna ej följts. Hur kollar man det utan dokumentation om t ex tätskikt och golvbrunnens utbyte/fastsättning?

Fabba: Länets t ex skriver:
När du bygger nytt eller renoverar ska du följa de tekniska anvisningarna i de aktuella branschreglerna för att vi ska kunna lämna full ersättning vid en skada. Reglerna är respektive branschs egen tolkning av Boverkets byggregler.
Det innebär i ditt ärende att saknas fall så uppfylls ej branschreglernas krav.

Redigerat:
Någon som vet om bkr eller gvk säger nått om fönster?

Hittar inget i BKR men i BBV står det på sid 13:
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Fönster och dörrar
Vid utformning av våtrum bör, så långt det är möjligt, fönster och dörrar placeras i våtzon 2. Om fönster placeras i våtzon 1 bör brösthöjden (mått från golv till underkant fönster) inte understiga 1600 mm.
Om dörr placeras inom våtzon 1 måste höjdförhållandet mellan tätskiktets uppvik på tröskeln och golvbrunnen beaktas (se 6.3.2). Spalt mellan vägg och karm ska ilagas så att tätskiktet kan anslutas mot karmen.

Byggis; Tror inte du hittar något nytt hus med fönster i våtzon1 om det inte är av typ glasblock eftersom försäkrinsbranschen även är mot hyllor i våtzon då de tillhör större risk för läckageskador.

Nej, låter logiskt. Men de senaste både lgh o hus jag bott i som byggts då..... 2003 cirkus har haft fönster i våtzon 1. Brf byggd av Skanska, smålandsvillan.....

Vad ska jag göra tycker ni? Vi har inte flyttat in ännu. Ta dit en duktig våtrumsbehörig för inspektion?

Om jag förstått har du köpt huset. Om ni vill o har råd renovera direkt, eller vänta. Har huset två badrum? Då kan ni bo under renovering.

Byggis1976 skrev:
Om jag förstått har du köpt huset. Om ni vill o har råd renovera direkt, eller vänta. Har huset två badrum? Då kan ni bo under renovering.

Ett badrum bara. Hur löser folk det? Ev har vi en dusch vi kan nyttja i tvättstugan. Men toa?

Skaffa en hink för att göra de små behoven i, de större behoven får du väl göra på jobbet:) eller ta semester och se till att vara lagom mycket bortrest så att du ändå kan ha koll på bygget och svara på frågor.

Personligen så skulle jag bara oroa mig för den trasiga brunnsmanchetten, antingen tar du dit en kille som kan våtrum eller så lägger du upp bilder här på det hela, finns många duktiga här som kanske kan hjälpa dig. Sedan får du ju se till att inte spola vatten på fönstret eller på dörren samt att det inte rinner ut vatten på golvet. Gillar du badrummet så skulle jag inte göra om det utan vänta tills den dagen det pajar. Pajar det så kanske du kan få ut en del på försäkringen, nu får du ju inte ut ett öre på den.

T
Fabba skrev:
Ett badrum bara. Hur löser folk det? Ev har vi en dusch vi kan nyttja i tvättstugan. Men toa?
På stamrenoveringar används följande http://www.skogstoan.se/privat.htm finns även för privat bruk som länken anvisar.

om du nu sak göra något större jobb så
1 Utedass- tillfälligt hyra el förslag ovan, typ campingtoa.
2 Låta en rörkrökare koppla in tillfällig toa på stammen i källaren. Ställ den på ett par transportpallar och surra fast.

Redigerat:
Högerskon skrev:
Skaffa en hink för att göra de små behoven i, de större behoven får du väl göra på jobbet:) eller ta semester och se till att vara lagom mycket bortrest så att du ändå kan ha koll på bygget och svara på frågor.

Personligen så skulle jag bara oroa mig för den trasiga brunnsmanchetten, antingen tar du dit en kille som kan våtrum eller så lägger du upp bilder här på det hela, finns många duktiga här som kanske kan hjälpa dig. Sedan får du ju se till att inte spola vatten på fönstret eller på dörren samt att det inte rinner ut vatten på golvet. Gillar du badrummet så skulle jag inte göra om det utan vänta tills den dagen det pajar. Pajar det så kanske du kan få ut en del på försäkringen, nu får du ju inte ut ett öre på den.
Har inte tillträde till huset på någon månad tyvärr. Jag gör nog så att jag tar dit en behörig som får göra sin bedömning.

Om jag hade ett badrum och behövde renovera det så skulle jag nog försöka ordna med annat boende under perioden. Det kanske finns mor/farföräldrar att bo hos? Men det är bökigt om man har barn. Alt så flytta fram er inflytt, hitta ett företag på studs ( svårt) o renovera innan inflytt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.