Det är dags att välja fog till badrummen. Vi kommer att ha mattsvart golv (höganäs arkitekt 96x96mm) och samma mattsvarta plattor i nisch upp bakom handfat & spegelskåp, övriga väggar kommer vara matta vita plattor (200x200mm). Spegelskåp och kommod kommer att vara svarta, porslinet vitt.

Vi är inne på att välja svart fog till golv och väggpartierna med svart kakel samt vit fog till väggarna med vitt kakel.

Åsikter? Bör vi "fega" och välja antracitgrå till det svarta och ljusgrå till det vita? Andra förslag?

img-0323.JPG

Redigerat:
Svart fog brukar bli grå med åren så det är lika bra att göra den grå från början. Varför inte köra ljusgrå i all fog?

thomas33 skrev:
Svart fog brukar bli grå med åren så det är lika bra att göra den grå från början. Varför inte köra ljusgrå i all fog?
Det är också ett alternativ, plattsättaren rekommenderade å det bestämdaste svart eller antracit till det svarta och efter att ha varit runt och kikat på diverse byggvaruhus så känns det som att det blir ett lugnare mönster när kontrasterna inte är så stora. Den stora frågan är väl egentligen om det är jätteopraktiskt eller bara lite opraktiskt med svart & vit fog kontra olika nyanser av grått.

Rädslan för att svart och framförallt vit fog blir ful tycker jag är överdriven. Städar man med normala intervaller så håller det sig fräscht. Lägg på lite fogimpregnering också.

Det jag kan säga är att det är svårt att få övergången mellan svart och vit fog snygg, det mörka pigmentet smutsar så gärna ner den vita fogen. Om man fuktar upp fogen innan samt tejpar och täcker innan så går det dock bra. Nu verkar du ju inte göra det själv så då löser säkert plattsättaren det på ett bra sätt.
Sen är det väldigt lätt för nybörjare att få nyansskiftningar i mörka fogar på grund av att man tvättar för tidigt / med för mycket vatten.

vectrex skrev:
Rädslan för att svart och framförallt vit fog blir ful tycker jag är överdriven. Städar man med normala intervaller så håller det sig fräscht. Lägg på lite fogimpregnering också.

Det jag kan säga är att det är svårt att få övergången mellan svart och vit fog snygg, det mörka pigmentet smutsar så gärna ner den vita fogen. Om man fuktar upp fogen innan samt tejpar och täcker innan så går det dock bra. Nu verkar du ju inte göra det själv så då löser säkert plattsättaren det på ett bra sätt.
Sen är det väldigt lätt för nybörjare att få nyansskiftningar i mörka fogar på grund av att man tvättar för tidigt / med för mycket vatten.
Skönt att höra, vi bad plattsättaren foga svarta partierna med svart fog och de vita med vit fog, hoppas det blir bra.
Även svart silikon där svart möter vitt för att undvika vitt silikon i möjligaste mån, att det vita silikonet gulnar med tiden är något jag antar är svårt att undvika så att byta den efter ett gäng år ingår i underhållsplanen :)

Har tänkt gå över badrummen med antingen Tile guard eller höganäs FB 9700 när plattsättarn gjort sitt. Finns det några andra vettiga produkter? Åsikterna om nödvändigheten av fogimpregnering/försegling verkar gå isär.

Det klart det är svårt att veta om fogimpregneringen fungerar eller inte. Att fogarna inte har blivit missfärgade någonstans i vårat badrum hittills är ju bra. Sen om det beror på att rummet bara är 1 år gammalt, att nyare fogprodukter är "tätare" eller på fogimpregneringen är ju svårt att veta. Jag tror dock inte att det skadar och det kostar inte många kronor.

Är det ett nybyggt hus? Om inte så skulle jag helt strunta i silikonet, blir bara fult. Be honom foga med den vanliga fogen istället. Risken att det spricker finns ju, men det går ju alltid enkelt att dra en silikonsträng ovanpå i så fall. Jag använde bara vanlig fog i alla hörn och det finns inga tillstymmelser till sprickor någonstans (än åtminstone).

vectrex skrev:
Det klart det är svårt att veta om fogimpregneringen fungerar eller inte. Att fogarna inte har blivit missfärgade någonstans i vårat badrum hittills är ju bra. Sen om det beror på att rummet bara är 1 år gammalt, att nyare fogprodukter är "tätare" eller på fogimpregneringen är ju svårt att veta. Jag tror dock inte att det skadar och det kostar inte många kronor.

Är det ett nybyggt hus? Om inte så skulle jag helt strunta i silikonet, blir bara fult. Be honom foga med den vanliga fogen istället. Risken att det spricker finns ju, men det går ju alltid enkelt att dra en silikonsträng ovanpå i så fall. Jag använde bara vanlig fog i alla hörn och det finns inga tillstymmelser till sprickor någonstans (än åtminstone).
Vilken sorts impregnering har du använt? På vit eller svart fog? Har lite funderingar på om impregnering påverkar färgen negativt...

(Trä)Huset är ett nybygge så byggaren tycker att mjukfog är på sin plats. Jag kan tycka att hörnen blir snyggare med mjukfog, iaf så länge den är fräsch, tyvärr åldras den ju inte med värdighet. Jag har till på lördag morgon att bestämma mig, sen sitter den där vare sig jag vill eller inte :D

I BKRs riktlinjer står att läsa följande angående mjukfogens vara eller icke vara, som jag tolkar det är mjukfog på sin plats i alla vinklar i ett nybygge enligt deras rekommendationer.

"Mjukfogning bör bland annat normalt
utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda
sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i
underlaget kan väntas. Till exempel vid
väggvinklar då skivkonstruktion möter
betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar
såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.
– I tak/väggvinklar
Mjukfogning ska
inte
utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet, golv/väggvinkel."

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.