23 240 läst ·
21 svar
23k läst
21 svar
Godkänt med 12mm plywood på cc30?
Sida 1 av 2
Har läst, men inte blivit mycket klokare. Är det godkänt med 12 mm plywood istället för 15 mm om man sätter kortlingar där prylarna ska sitta? Reglarna sitter med cc30.
alternativt sätta dubbla 12 mm plyfa?
anledningen är enkel, får tag på 12mm bra mycket billigare.
jag pratar om utrymme i våtzon 1...
alternativt sätta dubbla 12 mm plyfa?
anledningen är enkel, får tag på 12mm bra mycket billigare.
jag pratar om utrymme i våtzon 1...
Ja det är godkänt om du ändå kortlar. Det är tom godkänt med osb etc om du kortlar.
Däremot håller jag med om att det är värt merkostnaden. Vet om flera fall där man i framtiden blivit sjuk eller skadad och behövt komplettera med stödhandtag, man får barn och vill montera vägghängd skötsäng etc. Flexibelt till tusen att kunna montera var man vill även i framtiden
Däremot håller jag med om att det är värt merkostnaden. Vet om flera fall där man i framtiden blivit sjuk eller skadad och behövt komplettera med stödhandtag, man får barn och vill montera vägghängd skötsäng etc. Flexibelt till tusen att kunna montera var man vill även i framtiden
Nu vill jag bara sticka ut hakan och påpeka att det faktiskt är godkänt med bara våtrumsskivor direkt på reglarna också.
Inte så jag skulle gjort men godkänt är det (med de flesta våtrumsskivetillverkares skivor)!
Trots allt är det inte speciellt många år sen man inte ens fick ha träbaserade skivor bakom gipset.
Inte så jag skulle gjort men godkänt är det (med de flesta våtrumsskivetillverkares skivor)!
Trots allt är det inte speciellt många år sen man inte ens fick ha träbaserade skivor bakom gipset.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, Norgips tillåter dubbelgips på stålreglar utan plyfa bakom.
Jag fettade på med 18 mm plyfa bakom en skiva våtrumsgips i badrummet jag nu håller på att bygga. Blev riktigt stadigt.
Jag fettade på med 18 mm plyfa bakom en skiva våtrumsgips i badrummet jag nu håller på att bygga. Blev riktigt stadigt.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag ska kanske tillägga att det bara var väggen där den vägghängda toaletten sitter. Resterande väggar körde jag med 12mm plywood.
Finns en tråd om just detta: http://www.byggahus.se/forum/badrum/180337-regla-vagghangd-toa.html
Finns en tråd om just detta: http://www.byggahus.se/forum/badrum/180337-regla-vagghangd-toa.html