Har läst, men inte blivit mycket klokare. Är det godkänt med 12 mm plywood istället för 15 mm om man sätter kortlingar där prylarna ska sitta? Reglarna sitter med cc30.

alternativt sätta dubbla 12 mm plyfa?

anledningen är enkel, får tag på 12mm bra mycket billigare.

jag pratar om utrymme i våtzon 1...

• Gilla
Sillis
  • Laddar…
15 mm är för att du ska slippa kortla och ha samma bärighet oavsett var du vill sätta upp något.

Och är det verkligen så mycket pengar per kvm ?

Redigerat:
Ja det är godkänt om du ändå kortlar. Det är tom godkänt med osb etc om du kortlar.

Däremot håller jag med om att det är värt merkostnaden. Vet om flera fall där man i framtiden blivit sjuk eller skadad och behövt komplettera med stödhandtag, man får barn och vill montera vägghängd skötsäng etc. Flexibelt till tusen att kunna montera var man vill även i framtiden

• Gilla
Lingström
  • Laddar…
Nu vill jag bara sticka ut hakan och påpeka att det faktiskt är godkänt med bara våtrumsskivor direkt på reglarna också.

Inte så jag skulle gjort men godkänt är det (med de flesta våtrumsskivetillverkares skivor)!

Trots allt är det inte speciellt många år sen man inte ens fick ha träbaserade skivor bakom gipset.

Att bara sätta våtrumsskivor känns klent även om det är godkänt så det är uteslutet, men tack för svaren!

Ja, Norgips tillåter dubbelgips på stålreglar utan plyfa bakom.

Jag fettade på med 18 mm plyfa bakom en skiva våtrumsgips i badrummet jag nu håller på att bygga. Blev riktigt stadigt.

HandySmurf skrev:
Ja, Norgips tillåter dubbelgips på stålreglar utan plyfa bakom.

Jag fettade på med 18 mm plyfa bakom en skiva våtrumsgips i badrummet jag nu håller på att bygga. Blev riktigt stadigt.

Och jag limskruvade 21mm plywood bakom mitt gips. Det blev väldigt stadigt :)

vectrex skrev:
Du vann!:thumbup:

vectrex skrev:
Vad någon kommer att svära om sisådär kanske 20 år när det hela ska renoveras igen. :p

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vilka dunderväggar!
Jag håller på nu med 15 mm plyfa, limskruvad mot c/c 450 reglar (+ kortlingar) och bara det är stadigt nog....!

Då kör jag med dubbla 12mm som blir limskruvade med kortlingar bakom om jag inte kör ett lager råspont bakom med för riktig stabilitet ;)

Visst finns det fördelar med rejäla väggar, men ärligt talat är det lite overkill. Nackdelarna är ju att det är dyrare och att man stjäl utrymme.

12mm Plyfa är godkänd till 30 c/c. 15 är för 45 c/c.

Vad menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.