Hej jag håller på med att riva ner både kök och badrum. Golvreglarna ligger i dagsläget på cc60 i både kök och tvätt/badrum. Jag kommer se till så att jag har cc 30 i det framtida bad/tvättrummet.

Nu till min fråga:

På väggarna sitter, sedan tidigare, spikad råspont. Råsponten är i sin tur spikad på reglar satta med cc60). Tror du/ni att jag behöver riva ner den befintliga råsponten och lägga till reglar för ett cc30 mått? Som jag ser det, (hoppas på), så bör råsponten självt vara stöd nog då jag senare sätter upp våtrumsgips, samt klär väggarna med kakel.

Tacksam för synpunkter
/Tobias

Man sätter ju skivor (plyfa eller OSB) med reglar på cc60. Råspont låter ju bättre än det.
Vill man ha både hängslen och livrem kan man sätta skruv i råsponten så den inte enbart är spikad.

Kanonvägg att ha som grund om du frågar mig.

Positiva svar... Det gillar vi 😃

Kanonvägg är det väl inte, ska man följa säker vattenvägg så är det cc45 och 15mm plyfa som gäller. Ursäkta om jag sprider negativa åsikter

Negativa svar gillar vi minst lika mycket... Jag får inte glömma en glad gubbe här 😃

Det är helhetsbedömningen av de positiva och de negativa svaren som i slutändan kommer att guida mig i mitt kommande beslut.

Keep it coming...

Jag rangordnar en 1" råspontsvägg "över" 15mm plyfa. Mycket rejäl att fästa saker i. Tre tummar upp!:thumbup::thumbup::thumbup:

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Tjocklek och kvalité på råspont skulle avgöra för mig.

cc 45 med reglar 45x70 sen 15 mm plyfa och du har det stabilaste rummet i huset ( enligt Säker Vatten )

cc60, råspont = 22mm gran med täta fina årsringar... Bör väll hålla särskilt om jag skruvar sponten som tidigare svar nämnde.

Håller nog utmärkt att hålla upp saker på väggen, ta en extra koll i innerhörnen och där vägg möter golv så att du har liggande reglar så du inte får onödiga förskjutningar när huset rör på sig.

Det är ändå tätskiktets funktion/hållbarhet som är prio 1 i mina ögon, att väggarna klarar handikappanpassning råder det inga tvivel om 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.