Hej.
Jag har precis fått en faktura på mitt badrum som är på ca 4 kvm. Kostnaden i material hamnade på ca 18.000kr och då är ej kakel och klinkers inräknad. Kan detta stämma?

På fakturan står det:

[TABLE="width: 64"]
[TR]
[TD="class: xl66, width: 64"]Flytspackel[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl66"]avjämningsmassa väggar[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl66"]Tätskikt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl65"]Våtrumsskivor[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl66"]Reglar[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Tack på förhand,
Michael

Ja, det kan stämma om ni inte avtalat annat. Hantverkare, liksom de flesta konsulter, lägger på marginaler. Dessa kan vara 5, 10, 30% och bör avtalas. Om ni avtalat material mot kvitto med 0% påslag så be att få se kvitton.

Tack för ditt svar,
Nej vi har inget avtalat annat än att materialkostnaden skulle hamna på ett pris och timmar på ett, men detta var för hela lägenheten. Blev bara överraskad att de saker jag listade upp kostar så mycket.

"Kostar" beror lite på situationen. Det går säkert att köpa dessa prylar för hälften av pengarna, men att köpa material via hantverkare utan förhandling kan bli dyrt.

Ok så jag har varit "dum" som missade att förhandla om detta innan då, kan man begära kvitton på detta i efterhand? Menar bara om jag har rätt att se dessa?

Kvitton på deras inköp har jag svårt att tro att du har rätt att se, men en mer detaljerad specifikation ska du ha rätt till har jag för mig, dvs vad de tar betalt av dig för de olika varorna. Men spelar det någon roll?

Nä egentligen inte men är det orealistiskt dyrt så vill jag såklart veta vad som kostar så mycket. Är ju aldrig kul att bli lurad (om man nu kan kalla de så), och man har ju tagit lån på det också.

Priset ser ut att vara någon tusenlapp dyrare än listpris från tex. K-Rauta för ett kvadratiskt badrum runt 4 m2.
Bra att ni har ett avtal över arbete och materialkostnad.

Jag tycker inte det ser orealistiskt dyrt ut.

Banzaci skrev:
kan man begära kvitton på detta i efterhand? Menar bara om jag har rätt att se dessa?
Nej någon sådan rätt har du inte. Fråga kan du naturligtvis men jag har svårt att tro att du får se något.

Jämför med när du köper mjölk eller byter bil. Vet du vad Konsum respektive bilhandlare har betalat för varorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.