Lingström skrev:
Då hade jag om möjligt dragit i handbromsen, har ni skrivit något typ av avtal ?

Är den Comfort ?
Nej, vill helst inte lämna ut byggfirman eftersom de kanske anser att det är förtal. Det är dock ett stort företag som håller på med bygg o anläggning i alla dess former som är ansvariga (byggledare o hantverkare)
 
T
mustanggt skrev:
Hittade precis även lite skador på duken. Mitt förslag till hantverkaren kommer att bli, sätt ny duk. Vet dock inte om hur man skall lägga fram det utan att bli kallad idiot eller petig.


Förslitningar på väv i dusch:[bild][bild]

Står det "Zebra" på tätskiktduken?

I så fall verkar det vara ett godkänt system enligt BKR och på Zebras hemsida står följande:

Enkel montering utan 2-komponenter i skarvar

En ny typ av duk som är vit och blir ljusgrå vid rätt applicering

http://zebrasystems.se/zebra-systems

Verkar väldigt lustigt och jag har aldrig hört talas om detta fabrikat........
 
Redigerat:
Lingström skrev:
Ok, förtal kan det nog aldrig bli men en viktig sak är om du har något avtal ?

Det är ju dina pengar och ditt badrum så stå på dig, duken ska sitta lika slätt som en tapet, mestadels minst 5 cm överlapp eller remsa.

Man FÅR inte sätta plattor på detta.
Tack för informationen. Det har varit en lång resa med en hel del bråk (då inte bara om detta samt bristande golv) och jag är rädd att er information/input (liksom mina ord) bara kommer att bli bemöt med sura blickar och konsekvenser som förseningar, mer dåligt hantverk och skitsnack samt ökande kostnader. Man är faktiskt rätt liten när det kommer till dessa drakar som inte lyssnar och bara hänvisar till garanti o konsumentköplagen om det blir fel.
 
Ta dit en besiktningsman. Då får de argumentera med någon som är proffs på att bedöma såna saker och så slipper du känna dig som den besvärliga.
 
Jag kan ringa som företrädare för dig imorgon om så önskas.

Men du får inte ge dig oavsett storlek på företag, stoppa jobbet och ta in en besiktningsman och anmäl till BKR
 
T
Har kollat på monteringsanvisningen på Zebras hemsida och det står klart och tydligt att det ska vara en självhäftande tätremsa över skarven om våderna sätts kant i kant. Annars hade det gått bra med ett överlapp också men inte ens det är gjort.

http://zebrasystems.se/anvisningar/monteringsbeskrivning-f1

Påtala detta för "plattsättaren" imorgon innan han börjar sätta plattor.
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Står det "Zebra" på tätskiktduken?

I så fall verkar det vara ett godkänt system enligt BKR och på Zebras hemsida står följande:

Enkel montering utan 2-komponenter i skarvar

En ny typ av duk som är vit och blir ljusgrå vid rätt applicering

[länk]

Verkar väldigt lustigt och jag har aldrig hört talas om detta fabrikat........
Verkar väldigt lustigt och jag har aldrig hört talas om detta fabrikat........[/QUOTE]


Korrekt, läste precis på deras hemsida. Förslitningarna oroar dock mig. Det borde inte vara bra att det nästan är hål i duken..eller är det bara jag som anser att det verkar konstigt ?
 
Lingström skrev:
Jag kan ringa som företrädare för dig imorgon om så önskas.

Men du får inte ge dig oavsett storlek på företag, stoppa jobbet och ta in en besiktningsman och anmäl till BKR
Ett stort tack!! Jag skall meddela detta till en besikningsman och även maila tillverkaren. Problemet är att det även är ett försäkringsbolag inblandat i soppan. Det är en renovering av en vattenskada pga läckande rör och det gör det svårate eftersom det inte är vi som bestämmer :-(

Om det skiter sig hoppas jag dock erbjudandet står kvar :-)
 
Håller med övriga: ge dig inte! Var rak och bestämd, saklig och tydlig. Tala om att det som utförts inte är godkänt och att du inte accepterar det arbete de utfört.
 
mustanggt skrev:
Ett stort tack!! Jag skall meddela detta till en besikningsman och även maila tillverkaren. Problemet är att det även är ett försäkringsbolag inblandat i soppan. Det är en renovering av en vattenskada pga läckande rör och det gör det svårate eftersom det inte är vi som bestämmer :-(

Om det skiter sig hoppas jag dock erbjudandet står kvar :-)
Borde du inte prata med försäkringsbolaget? De borde väl vara intresserade av att den de anlitar inte orsakar FLER vattenskador? :eek:
 
BiFuel skrev:
Borde du inte prata med försäkringsbolaget? De borde väl vara intresserade av att den de anlitar inte orsakar FLER vattenskador? :eek:

Det trodde även jag men på den senaste tiden har man börjat undra. Försäkringsbolaget har dock skött sig exemplariskt och utan dem hade vi varit helt överkörda av byggfirman. Detta är som sagt inte första saken som har varit upp för diskussion :-(

Det jobbiga är att byggfirman hela tiden säger att de utför arbetet hantverkarmässigt och enligt gällande standard. Punk slut. Sedan är det upp till oss att besvisa motsatsen. Hade detta inte varit ett publikt forum skulle jag gärna visat bilder på bristande golv, läckande rör, tveksamt renoverad grund, icke fungerande sanitetsvagn, avföring i blinrör osv..men det hade bara gjort vår situation värre.
 
Redigerat:
mustanggt skrev:
Det jobbiga är att byggfirman hela tiden säger att de utför arbetet hantverkarmässigt och enligt gällande standard. Punk slut. Sedan är det upp till oss att besvisa motsatsen.
Hantverksmässigt och gällande standard betyder ingenting, det är monteringsanvisningen som gäller. Monteringsanvisningen står över standarder och AMA mm.
 
Jag tycker ni drar på lite för mycket här. Åtminstone jag tycker det ser ut som att duken sitter med överlapp, visserligen med glipor, och det är naturligtvis INTE bra. "Förslitningarna" tycker jag bara ser ut som märken efter en sån där plastspackel som fått "tätskiktsgucka" på sig (typ omöjligt att undvika). Det ser ut som ytliga skador som är relativt harmlösa, men svårt att säga på bilderna.
 
Ser inge bra ut ju.. när dom gjorde här med Finja tätskickt så "gumma" dom alla skarvar då... Någon smet som lades på där överlappningen skedde...
Så stå på dig o be deras byggledare komma dit o kolla också...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.