Precis satt upp cascos våtrumsfolie på väggarna nårra timmar efter när jag ska ge mig på manchetterna inser jag att jag har förväxlat wetstoplimmet med aquastop.........................fattar inte hur jag lyckats med det men gjort är gjort....

Ska jag riva ner allt och göra om eller går det att rädda?????

Redigerat av moderator:
Tyvärr får du göra om, eftersom du inte följt tillverkarens monteringsinstruktioner.

D09
Arne999 skrev:
Precis satt upp cascos våtrumsfolie på väggarna nårra timmar efter när jag ska ge mig på manchetterna inser jag att jag har förväxlat wetstoplimmet med aquastop.........................fattar inte hur jag lyckats med det men gjort är gjort....

Ska jag riva ner allt och göra om eller går det att rädda?????
Gjorde samma misstag fast med golvfolien. Rev ut det och svor högt.

rivit ut skiten..... men blir ändå lite kallsvettig av tanken att det nu sitter wetstop på väggarna... Hur kommer då limmet torka när ja sätter på på en ny duk?????

D09
Arne999 skrev:
rivit ut skiten..... men blir ändå lite kallsvettig av tanken att det nu sitter wetstop på väggarna... Hur kommer då limmet torka när ja sätter på på en ny duk?????

Ring Casco imorgon och stäm av så slipper du oroa dig i onödan :)

Om jag inte minns fel så torkar det inte riktigt om det blir instängt, men nu när du dragit av folien så kommer du få en tunn gummihinna som torkar.

Surt att det är olika produkter, dvs går att göra fel även om man tittar på bruksanvisningen ( lätt o missa med alla quadtop, weetstop, lim etc )

Redigerat:
T
Låt det vara, Schönox produkter är detsamma som Cascos och Schönox likvärdiga produkt (Schönox HA) går att använda som lim för att sätta upp våderna.

D09
http://media.schoenox.net/casco/brochures/1211montera-keramik.pdf

Står att aquastop torkar långsammare, kakling efter först 12 tim, helt torr efter 28 dagar. Men som sagt, nog ingen fara men ring o kolla av :) eller bättre om du har tiden, maila dom så får du ett skriftligt svar med "grönt ljus"

kanske är bra att ha den dagen du sålt ditt hus och din köpare hittar din tråd här ;) *ironi*

MAilat. Det som känns mest osäkert ät ju hu limmet ska kunna torka under folien när underlaget är ett tätsliktet (aquastop) fart ska fukten i limmet ta vägen???

D09
Bra fråga, den vågar jag mig inte på

Ett alternativ kanske är en spackelspade o skrapa av så gott det går.

Jag gjorde aldrig det, var så lite o tyckte klistret tog bra ändå, men om jag får problem med instängd fukt från klistret har jag ingen aning om.
Återkoppla gärna vad Casco svarar :)

I väntan på svar har ja läst runt lite. Man kan ju använda sig av cascos ifix för att sätta upp folien. Det är ett cementbaserat 2komponents lim. Innebär det att ingen fukt ska försvinna utan att det härdar

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det ska man ha kring golvbrunnen numera också om jag inte minns fel :)

T
Arne999 skrev:
MAilat. Det som känns mest osäkert ät ju hu limmet ska kunna torka under folien när underlaget är ett tätsliktet (aquastop) fart ska fukten i limmet ta vägen???
Att det torkar bakom folien behöver du inte oroa dig för, torkar nästan direkt särskilt på pappgips. Problemet är i skarvarna, alltså i överlappningen där har aquastopen svårt för att torka, kan ta ett par veckor innan det är helt torrt där.

Snackat med casco...å jag ku nde låtit det vara som det var... Dom hadtagit bort den varianten i manualen för att folk tyckte det fanns för många alternativ.

Mitt enda alternativ nu när väggarna redan va täckta av gammal aquastop va att sätta upp ny foli på samma sätt som jag hade gjort dvs med aquastop. Lim va inte ok eftersom det hade blivit fast mellan två tätskikt....

Nu är allt på plats igen med bara aquastop

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha gött!

Så egentligen gjorde vi fel när vi gjorde om, " gör om gör fel" =P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.