11 223 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Våtrumsintyg
Sida 1 av 2
Jag har låtit renovera mitt badrum (bostadsrätt) och gjort tabben att inte i förväg kolla att firman hade våtrumscertifikat vilket det kröp fram att de inte hade halvvägs genom renoveringen. Firman hävdade dock att det inte var nödvändigt då de utfärdade garanti, men att de brukade anlita en samarbetspartner i de fall då man önskade certifiering (vilket man självklart vill!), detta genom att vederbörande i efterhand skulle granska den fotodokumentation som har gjorts stegvis. Det hade dragit ut på tiden och renoveringen var nästan klar och firman hävdade först att det inte var ett problem, sen att det kunde bli svårt, och nu idag har man kontaktat mig och erbjudit att kan fixa ett intyg i efterhand.
Nu vill jag att det här ska bli rätt på direkten. Är det här försäkringstekniskt möjligt och vad måste stå i intyget för att det skall gälla? Kan det i värsta fall bli så att jag måste göra om badrummet för att få försäkringstäckning?
Nu vill jag att det här ska bli rätt på direkten. Är det här försäkringstekniskt möjligt och vad måste stå i intyget för att det skall gälla? Kan det i värsta fall bli så att jag måste göra om badrummet för att få försäkringstäckning?
Gissningsvis så ges ingen ersättning för tät och ytskikt i bostadsrättstillägget såvida inte våtrumsintyg kan uppvisas.injonil skrev:
Försäkringen gäller alltså och skadan ersätts med undantag för yt och tätskkikt.
För att våtrumsintyg ska vara giltigt så ska jobbet göras av ett företag med behörighet och utföraren skall också vara behörig. Att i efterhand försöka fuska ihop ett dokument och skriva under skulle ingen seriös firma göra
Nä, och det verkar dessvärre inte särskilt seriöst heller
Gäller intyget vid följande konstruktion (dvs extern intygsskrivare) hos försäkringsbolaget och visst måste det stå att det företaget som utfärdar intyget har granskat arbetet och funnit att det är i linje med gällande föreskrifter?
Moderator
· Stockholm
· 57 882 inlägg
Om jag förstår det rätt så skall firman som utfärdar intyget inte bara granska, de måste själva ha utfört arbetet, och den personal som utfört arbetet skall vara certifierade, var och en. Och de måste arbeta med just det tätskiktssyetm som de är certifierade för, ett moment i certifieringen sköts av tillverkaren av tätskiktet.
Moderator
· Stockholm
· 57 882 inlägg
Detta fick jag av länsförsäkringar när jag skulle bygga
Läs detta innan du renoverar ditt badrum
Vad får du göra själv?
Du får göra alla arbeten i badrummet själv med undantag för de elektriska installationerna, där du enligt lag måste anlita en behörig elektriker. Vår rekommendation är ändå att anlita auktoriserade och behöriga hantverkare som kan sina branschregler och har gällande försäkringar. Vilka företag som är auktoriserade hittar du hemsidorna för BKR, GVK eller Säker Vatteninstallation. Via Elsäkerhetsverkets hemsida kan kontrolleras om elfirman har behörighet. Köp med fördel en totalentreprenad där en entreprenör är ansvarig för hela arbetet. Vi rekommenderar att teckna ett skriftligt avtal med en entreprenör som har F-skattsedel och är momsregistrerad. Avtalsformulär finns på konsumentverkets hemsida.
Gäller försäkringen om jag gör jobbet själv och det inträffar en skada?
Ja, försäkringen gäller, men för att vara säker på att få full ersättning krävs att arbetet är utfört enligt gällande bygg- och branschregler och att yt- och tätskikt är gjort av ett auktoriserat företag. Om du anlitar en entreprenör har du dessutom skydd via konsumenttjänstlagen, något du inte har om du utför arbetet själv.
Kvalitetsdokument
Beställer du arbetet från en auktoriserad (GVK, BKR eller Säker Vatteninstallation) ska du som beställare kräva att få ett kvalitetsdokument på utfört arbete. Dokumentet fungerar som en värdehandling och är viktigt att ha vid en eventuell framtida skada.
Vad ska man tänka på?
I badrummet finns de största vattenskaderiskerna i huset. De flesta skadorna uppstår vid golvbrunnen, infästningar, rörgenomföringar, golv/väggvinkel och anslutningar till dörrar eller fönster eller från rörläckage. Var noga med att göra enligt gällande bygg- och branschregler och följ tillverkarnas monteringsanvisningar. På Länsförsäkringars hemsida finns mycket bra information. Gå in via länken och klicka vidare till vattenskada. På sidan finns många bra länkar, bland annat till foldrarna VASKA och Säkert boende.
Många skador inträffar varje år!
Varje år inträffar runt 1 100 vattenskador bara hos Länsförsäkringar Värmlands kunder. Av dessa inträffar cirka 30 % i bad- och duschutrymmen. Reparationskostnaden för Länsförsäkringar uppgår till cirka 35 miljoner kronor per år. Utöver detta tillkommer kundens kostnad i form av självrisk och avskrivningar. Att bygga rätt är något som både försäkringsbolag och kund tjänar på! Mer statistik finns att läsa på Vattenskadecentrum.
Med vänlig hälsning
Länsförsäkringar Värmland
Läs detta innan du renoverar ditt badrum
Vad får du göra själv?
Du får göra alla arbeten i badrummet själv med undantag för de elektriska installationerna, där du enligt lag måste anlita en behörig elektriker. Vår rekommendation är ändå att anlita auktoriserade och behöriga hantverkare som kan sina branschregler och har gällande försäkringar. Vilka företag som är auktoriserade hittar du hemsidorna för BKR, GVK eller Säker Vatteninstallation. Via Elsäkerhetsverkets hemsida kan kontrolleras om elfirman har behörighet. Köp med fördel en totalentreprenad där en entreprenör är ansvarig för hela arbetet. Vi rekommenderar att teckna ett skriftligt avtal med en entreprenör som har F-skattsedel och är momsregistrerad. Avtalsformulär finns på konsumentverkets hemsida.
Gäller försäkringen om jag gör jobbet själv och det inträffar en skada?
Ja, försäkringen gäller, men för att vara säker på att få full ersättning krävs att arbetet är utfört enligt gällande bygg- och branschregler och att yt- och tätskikt är gjort av ett auktoriserat företag. Om du anlitar en entreprenör har du dessutom skydd via konsumenttjänstlagen, något du inte har om du utför arbetet själv.
Kvalitetsdokument
Beställer du arbetet från en auktoriserad (GVK, BKR eller Säker Vatteninstallation) ska du som beställare kräva att få ett kvalitetsdokument på utfört arbete. Dokumentet fungerar som en värdehandling och är viktigt att ha vid en eventuell framtida skada.
Vad ska man tänka på?
I badrummet finns de största vattenskaderiskerna i huset. De flesta skadorna uppstår vid golvbrunnen, infästningar, rörgenomföringar, golv/väggvinkel och anslutningar till dörrar eller fönster eller från rörläckage. Var noga med att göra enligt gällande bygg- och branschregler och följ tillverkarnas monteringsanvisningar. På Länsförsäkringars hemsida finns mycket bra information. Gå in via länken och klicka vidare till vattenskada. På sidan finns många bra länkar, bland annat till foldrarna VASKA och Säkert boende.
Många skador inträffar varje år!
Varje år inträffar runt 1 100 vattenskador bara hos Länsförsäkringar Värmlands kunder. Av dessa inträffar cirka 30 % i bad- och duschutrymmen. Reparationskostnaden för Länsförsäkringar uppgår till cirka 35 miljoner kronor per år. Utöver detta tillkommer kundens kostnad i form av självrisk och avskrivningar. Att bygga rätt är något som både försäkringsbolag och kund tjänar på! Mer statistik finns att läsa på Vattenskadecentrum.
Med vänlig hälsning
Länsförsäkringar Värmland
Moderator
· Stockholm
· 57 882 inlägg
Det var ju inte direkt glasklart. Snudd på direkt motstridiga uppgifter.
Det är olika villkor beroende på län. De flesta län skickar ut exakt den standardklausulen men det finns egentligen lite tillägg.
Det är vanligt att yt och tätskikt inte ersätts vid våtrumsskada. Om försäkringstagare valt till allrisk villabyggnad så tillkommer en del skydd (sänkt åldersavdrag mm) plus att yt och tätskikt ersätts men endast om våtrumsintyg kan uppvisas.
Det är dock olika mellan alla länsbolag
Det är vanligt att yt och tätskikt inte ersätts vid våtrumsskada. Om försäkringstagare valt till allrisk villabyggnad så tillkommer en del skydd (sänkt åldersavdrag mm) plus att yt och tätskikt ersätts men endast om våtrumsintyg kan uppvisas.
Det är dock olika mellan alla länsbolag
Glömde att tillägga. Gällande Länsförsäkringar Värmland så följer de normvillkoret. Din försäkring gäller alltså för våtrumsskada men ingen ersättning ges för yt och tätskikt.souba skrev:
Om du har allrisk villa som tillägg så hade även yt och tätskikt ingått men endast om kvalitetsdokument kan uppvisas.
Så i ditt fall ges som sagt ingen ersättning för fuktspärr och ev kakel (varken arbete eller material) vid en ev våtrumsskada.