Jag har 12mm plyfa + våtrumsgips i väggen i badrummet. Funkar det att skruva fast beslagen direkt i plyfan eller måste man kortla? Dörrarna är 90x90cm.

Det ska kortlas om man ska följa alla bestämmelser

Jag har kört utan att kortla och det har fungerat bra med plyfa och gips

Precis som Nino säger så är 12 mm plyfa inte utprovat och godkänt som infästning, det är endast 15 mm plyfan i kombination med monteringsanvisningarna som frångår kravet om särskild infästning (kortling).

I praktiken håller det med allra högsta sannolikhet, men vid en ev skada så har du frångått branschnorm och riskerar en nedsättning eller nekad ersättning

Limma fast väggprofilerna.

Det funkar att skruva i plyfan.

Matti_75 skrev:
Det funkar att skruva i plyfan.
Funkar men inte godkänt. I händelse av en skada så är det skäl för jämkning av försäkringsersättning alternativt helt nekad ersättning beroende på hur skaderegleraren bedömer ärendet efter omständigheterna.

Om man ska limma vilket lim ska man köpa?

Cascos xtremfix t.e.x. Då slipper du håltagning i tätskikt och är godkänt.

T
Klart det håller med 12 mm plyfa, om du skulle försöka dra loss dörren skulle det vara omöjligt med handkraft.

Ämnet hade blivit dubblerat, jag har sammanfogat dubletten hit.

Kan se lite lustigt ut med vissa inlägg nu efter sammanslagningen.

tank77 skrev:
Klart det håller med 12 mm plyfa, om du skulle försöka dra loss dörren skulle det vara omöjligt med handkraft.
Problemet är om det händer något, då vägrar försäkringsbolagen pröjsa ut en spänn då dom hittar ett "fel".

Höga premier ska betalas men när man som konsument ska få något tillbaka vid skada är det tvärstopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.