Jag håller på att göra om en gästtoalett till en toa med dusch och har dubblerat rummet till drygt 5-6 kvadrat för att få plats med dusch och större tvättställ.

Rummet är på andra våningen i en 1½ plans villa och ena långväggen ligger längs med en råvind och består av 22mm träspont, diffusionsplast och vanlig gips som det var tapet på. Jag har rivit bort tapet och gips och har nu endast diffusionplasten kvar.

Är det OK (och godkänt) att sätta våtrumsgips direkt på diffusionsplast/träväggen eller är det rekommenderat att först sätta upp en 15mm plyfa? Det känns lite som kaka på kaka men det är diffusionsplasten som förvillar mitt tänkande. På samma vägg kommer det att sitta en vägghängd toalett, alltså inte den typen med separat sistern utan en som ser ut som en vanlig toalett.

Du kan sätta gipsen på råspontväggen men diffplasten skall bort du kommer annars ha dubbla "tätskikt" vilket inte är bra, kan mögla då.

Okej, bra at jag frågade då. Jag förmodar att det även gäller en "takvägg" med samma konstruktion men då med takpannor utanför? Jag vet inte om den delen är isolerad. Huset är byggt 1968 och är ett tidigt Myresjöhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.