Hej!
Vi har ett problem.
Vår lägenhet håller på att stamrenoveras och det är snart klart. Innan det rev badrummet hade vi ett klassiskt 90-tals element. Nu då de river ut alla lägenheter har några valt att slänga ut sina 40-tals sektionselement. Då huset är från 40-talet och vi har precis renoverat köket i 40-talsstil samt att vi personligen tycker de sektionselementet är mycket snyggare bad vi dem spara ett sådant element för att installera i vårt badrum. Nu när de ska sätta dit 40-tals elementet så kommer shunten på elementet att hamna precis över där reglaget för golvvärmen och lysknappen är.:banghead: Så min fråga är om det finns någon smart lösning på detta? En tanke var att sätta elementet högre upp så schunten hamnar ovanför reglaget och lysknappen och böja röret mot elementet. Det kanske finns bättre/smartare lösningar? Jag har surfat runt lite på ventiler och schuntar idag, är helt novis på detta och känner att jag behöver hjälp. 
Tacksam för tankar, ideer eller lösningar
Vi har ett problem.
Tacksam för tankar, ideer eller lösningar
Har ni tvåfacksram där golvvärmetermostaten och lysknappen sitter? Byt isåfall den mot en trefacksram och sätt ett centrumlock över den brunn som blockeras. Om termostaten är djup så kanske ni bör sätta in en eller två rotdosar så att ni slipper ha en hög förhöjningsram.
Tack för svaren.
Ska jag vara ärlig förstår jag ingenting
Det är redan kaklat så det jag tänkte var om man kan fixa något med röret som går från elementshunten ner mot golvet eftersom det är den som hamnar precis övanför golvvärmetermostaten och lysknappen. Måste tex shunten sitta i direkt anslutning till elementet?
Tack! det är den grejen man snurrar på för att elementet ska bli varmare eller kallarelordi skrev:
Det är en bra ide.krilleman_215 skrev:
Kolla bilden som jag postade, så ser det ut idag. Rören som är dragna är till 90-talselementet. Termostaten på 40-talselementet kommer att hamna precis för golvvärmetermostaten och lysknappen.
Hur viktigt är ett element i ett våtutrymme? Vi har golvvärme och funderar på att om det inte går att lösa med 40-talselementet bara plugga rören och vara utan element. Jag vet att det blir skillnad i pris för uppvämning, men är det något annat? Vi använder inte elementet för att tex torka handukar.
Du kan sätta elementet 20 cm högre upp, då löser du problemet.
Om det ser ut som på Krillemans bild så kan du be rörmokaren flytta termostaten längre ned på radiatorkopplet.
Om du inte har någon handdukstork så kan du slänga elementet och köpa en smal handdukstork som du sätter där istället, handdukstork plus golvvärme borde räcka utmärkt för att hålla badrummet varmt.
Om det ser ut som på Krillemans bild så kan du be rörmokaren flytta termostaten längre ned på radiatorkopplet.
Om du inte har någon handdukstork så kan du slänga elementet och köpa en smal handdukstork som du sätter där istället, handdukstork plus golvvärme borde räcka utmärkt för att hålla badrummet varmt.
Tack för ideen.pelpet skrev:Du kan sätta elementet 20 cm högre upp, då löser du problemet.
Vi vill inte ha någon handdukstork, tycker inte det finns någon snygg modell
Köp ett element som passar storleksmässigt det tror jag blir den bästa lösningen.
Lenhovda gör fortfarande "gamla" element!
En bit ner på sidan:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/
Tillverkarens hemsida:
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10
Lenhovda gör fortfarande "gamla" element!
En bit ner på sidan:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/
Tillverkarens hemsida:
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10
Klicka här för att svara