Medlem
· Västra Götalands län
· 2 inlägg
Hej Forumet. Är helt ny så hoppas att jag skriver på rätt ställe och på rätt sätt.
Jag vill sätta up en hylla i mitt kaklade badrum. Jag bor i en hyresrätt och vet därför inte EXAKT vad det är för material bakom kaklet. Men det har suttit ett skåp där förut med plugg som är djupare än 2 cm.
När jag borrar så tar det stopp efter 2 cm och borret har smält och är väldigt varmt. Jag har läst mig till att detta kan hända om man borrar i sten eller metall men jag vet inte vilket av de två det kan vara. Är rädd för att borra hål i en stam eller nåt. Bilden nedan är hur hålet ser ut. Tacksam för hjälp. Imorgon ska jag ringa min värd och fråga om det vet något.
Jag vill sätta up en hylla i mitt kaklade badrum. Jag bor i en hyresrätt och vet därför inte EXAKT vad det är för material bakom kaklet. Men det har suttit ett skåp där förut med plugg som är djupare än 2 cm.
När jag borrar så tar det stopp efter 2 cm och borret har smält och är väldigt varmt. Jag har läst mig till att detta kan hända om man borrar i sten eller metall men jag vet inte vilket av de två det kan vara. Är rädd för att borra hål i en stam eller nåt. Bilden nedan är hur hålet ser ut. Tacksam för hjälp. Imorgon ska jag ringa min värd och fråga om det vet något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det är väl betong bakom antagligen och då behöver du en borrhammare.
//Patrik
//Patrik
Köp eller låna en sådan här eller bättre: http://www.jula.se/borrhammare-850w-001087
Skaffa lämpligt borr av modell: http://www.jula.se/betongborr-sds-5-5-mm-180952
Borra dina hål på ett litet kick.
Skaffa lämpligt borr av modell: http://www.jula.se/betongborr-sds-5-5-mm-180952
Borra dina hål på ett litet kick.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Frågan är vad du har borrat med för maskin och borr... lägg gärna en bild på det 
Det är inte omöjligt att det går ett gammalt gjutjärnsrör i väggen och det är ingen höjdare att göra hål på...
Det är inte omöjligt att det går ett gammalt gjutjärnsrör i väggen och det är ingen höjdare att göra hål på...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Färgen i hålet tyder mer på att det borrats med "vanlig" borr men annars är det troligare att det ligger ett gjutjärnsrör ytligt än ett armeringsjärn tycker jag...
Ganska vanligt i gamla lägenheter att där bara ligger lite hönsnät och tunn puts för att täcka schakt där rören sen ligger väldigt ytligt...
Ganska vanligt i gamla lägenheter att där bara ligger lite hönsnät och tunn puts för att täcka schakt där rören sen ligger väldigt ytligt...
Får dom dit ett gjutjärnsrör eller armering nästan direkt under kaklet har dom banne mig gjort det bra! Nja, skulle vilja påstå att det är helt klart fel vad av maskin och borr. Med tabke på krackeleringen i kaklet så skulle jag vilja påstå att man inte använt rätt utrustning.
Kakelborr följt av proppmaskin. Är det tegel eller bara puts/lättbetong bakom så fortsätter jag ofta bara med kakelborren i en vanlig skruvdragare - Hur lätt som helst!
Kakelborr följt av proppmaskin. Är det tegel eller bara puts/lättbetong bakom så fortsätter jag ofta bara med kakelborren i en vanlig skruvdragare - Hur lätt som helst!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inte alls ovanligt att det ligger ytliga gjutjärnsrör eller andra rör i schakt som bara är täckta av hönsnät och tunt lager puts.
Har rivit många gamla badrum där det ser ut så...
Dock tror jag också mest på att det är fel val av maskin och borr så därför skulle en bild på det som använts löst problemet.
Har rivit många gamla badrum där det ser ut så...
Dock tror jag också mest på att det är fel val av maskin och borr så därför skulle en bild på det som använts löst problemet.
Klicka här för att svara