Lite historik.

Jag bor i ett radhus med källare byggt 1978.

Har en toalett med tvättställ och dusch på övervåningen. Duschning under de 19 år jag bott här har skett i kabin, så utrymmet har orginalbeläggning.

Storlek på golvyta är ca 4m2 varav drygt 2m2 har snedtak.

Enligt byggnadsbeskrivningen gäller följande fär nämnda rum:

Golv består av "200 lättbetong bjälklagselement".
Tre väggar består av "13mm gips på 45*45 regelstomme".
Den fjärde består av "lättbetong, dubbla stående väggelement med mellanliggande min. ullisolering. Total väggtjocklek 350"

Det finns dessutom ett tak bestående av någon form av vitmålad masonit på 45*45 reglar, i viss del av rummet snetak.

I reglerna från Byggkeramikrådet 2010 står under 5.7 följande

"Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva."

Gör jag rätt tolkning att det betyder att gipset ska bort från väggarna och att jag ej kan klä dem med en annan skiva utanpå?

Lättbetongen är OK, men finns det någon vinst att ha samma underlag på alla väggar?

Är snedtak (börjar 1400 mm över golv) vägg eller tak enligt BRK?

/Peter

japp gipsen bort helt om det nu e kakel du ska ha på väggarna..
snedtaket räknas som vägg..!
det går bra att ha 3 väggar i våtskiva och en i lättbetong.

matheo skrev:
japp gipsen bort helt om det nu e kakel du ska ha på väggarna..
snedtaket räknas som vägg..!
det går bra att ha 3 väggar i våtskiva och en i lättbetong.
Tack för svar. Det är tänkt att bli keramik på både väggar och golv (och då även snedtak).

Ytterligare fråga!

I ett hörn finns ett utrymme av gips på 600 x 240. Innanför finns ventilation, avlopp och inkommande vatten. Avloppet går ca 50 från väggen, medan ventilation går ca 200 från ytterkanten. Vatten kommer upp däremellan.

Jag vill i framtiden att detta utrymme görs mindre (ca 450 x 240). Finns det något som specar storlek för denna typ av utrymme i våtrum? Jag har letat i bla Säkra Våtrum Juni 2009 och i BRK enligt första posten.

/Peter

det e bara en låda som döljer så gör du den 450 det går bra.

Du skrev att väggarna var reglade 45x45. Jag är tveksam om det är stabilt nog för kakel. Ev. med förstyvning med skruvlimmad träskiva.

hempularen skrev:
Du skrev att väggarna var reglade 45x45. Jag är tveksam om det är stabilt nog för kakel. Ev. med förstyvning med skruvlimmad träskiva.
Alla reglar är 45x45. Det sitter en hel del kortlingar. Utanför är en hall/trappa som är gipsklädd.

Jag läste om LUX och där står det "Regla upp väggen med exempelvis 45 x 70
regelvirke. Vid c-avstånd 600 mm används minst 20 mm skivor."

Finns det något tydligare? Ni som kan och håller på med detta, räcker 45x45, eller är som hempularen skriver att det måste styvas upp? Om de behövs kommer det att bli så och då är väl det enklaste med skivor om det är godkänt.

Är det då trots nedanstående citat OK att använda trä som bakomvarande skiva? Från BRK "Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning."

/Peter

När du ändå ska ta bort de gamla gipsskivorna kan du väl förstärka regelverket med t.ex att limma och skruva dit åtminstone ytterligare 45x45 utanpå de gamla reglarna,

Det är nu dags att komma igång med denna renovering som vilat länge nog.

Allt är utrivet, och jag har följande fundering.

Enligt våtrumsvägg 2012 ska regelverk var minst 45*70 med minst cc45.
Att på tre väggar bygga ut det så gör att onödigt mycket utrymme försvinner i ett litet duschrum.

Kan jag istället sätta 45*45 med cc30 och som hempularen föreslår skruvlimma 15mm konstruktionsplywood. Det är endast en vägg som kan bli vinglig och den har måtten 2000*2400. Det jag tidigare sett av skrivlimmat är att det blir rejäl styvhet i det.

I övriga två träväggar har jag en dörr i mitten på den ena och den andra har snetak där väggen är 2000*1400. Den fjärde är lättbetong.

Det kan kanske oxå vara möjligt att "bara" regla det största väggen 45*70 eftersom det är på snedväggen utrymmet "måste" finnas kvar.

Låt höra, är jag ute och cyklar?

/Peter

Det blir inte mer "godkänt" av att skruvlimma en träskiva, men möjligen fungerar det i praktiken. I så fall skulle jag nog sätta en likadan skiva på utsidan av den väggen, om den är åtkomlig.

Du behöver inte göra en våtrumsvägg, det finns andra konstruktioner som är godkända men då kan du inte skruva i väggen var som helst utan kortlingar. Våtrumsvägg blir det som sagt inte om du ej uppfyller kraven...

Jag förstår det med kraven, är rädd om utrymmet. Det här slutar med en kravuppfylld lösning, Frår ta tjuren vid hornen och köra 45*70.

Eller, menar du att det finns konstruktioner för kakel som är godkända med 45*45 cc30 som stomme? Det får du gärna dela med dig av.

/Peter

injonil skrev:
Du behöver inte göra en våtrumsvägg, det finns andra konstruktioner som är godkända men då kan du inte skruva i väggen var som helst utan kortlingar. Våtrumsvägg blir det som sagt inte om du ej uppfyller kraven...

gefleborg skrev:
Eller, menar du att det finns konstruktioner för kakel som är godkända med 45*45 cc30 som stomme? Det får du gärna dela med dig av.
Branschreglerna hänvisar till skivtillverkarna när det gäller böjstyvhet. Jag tror t ex Gyproc har konstruktioner med 45x45 och dubbla skivor för våtrum. Någon med koll kanske kan bekräfta/dementera!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.