Hej!

Har ett tidigare badrum på 190x160 cm och detta ska utökas till 365x190

Arbetet inkluderar rivning av vägg mellan nya och gamla badrummet. Tätskikt, uppbyggnad, sänkning av tak, kakel, klinker, VVS jacuzzi, tvättmaskin torktlumlare dusch duschvägg.de står för allt material som hör till VVS. Sätta in ny dörr med foder på ställe där det nu är tom yta.

jag står för kakel, klinker , blandare, tvättmaskin, torktumlare,jacuzzi., duschvägg, kommod, duschset

det ska bli golvvärme också OBS att det faktureras separat för själva elen.

arbetet beräknades ta 5 veckor arbetskostnad 74000 minus Rot 37
Priset är alltså 58000 för material, bortförsling (big bags)

totalt 135000 ink moms - 37000 för rot = 95000 kr

är detta dyrt?

Redigerat:
Låter som ett bra pris tycker jag. Jag betalade nästan dubbelt så mycket för mitt badrum. Iofs med ganska dyra materialval ca 50 000:-, men ändå.

Vi pratar om att jag betalar alla saker, det enda de står för är RÖR material till väggar, fog, spackling(det materiella står jag för)Kostar det verkligen så mycket? Behöver veta vad de olika momenten bör kosta.

Det är dyrt men rörmockare har ett prispåslag med 100-400% så med tanke på det är det ju normalpris.

Okej! Huggan kan du uppskatta vad material kostar på ett ungefär? Rivning, tätskikt, förberedelse för golvvärme, sänkt tak, bygga nu dörr (utrymmet är nu ett 90x2500 stort hål, alla VVS rör till tvättmaskin, torktumlare, toalett, kommod, dusch, montera upp skåp och sätta dit bänkskiva ovanpå tvättmedlen.

Arbetskostnaden förstår jag till 100 % den är absolut rimlig men det är materialet jag inte får grep om vart alla tusentals kronor tar vägen. För övrigt hár denna hantverkare gjort ett riktigt bra jobb flera gånger på löpande mindre projekt.
jag får också alltid med kvitton på allt som köps in så det är inga påslag på så vis heller.
det är bara det att jag tycker att det är omöjligt att bedöma vad de här materiella sakerna kostar totalt.

Hej

Om de är rekommenderade att göra ett bra jobb så är det inte superdyrt, dock inte billigt.
Eftersom du skall ha golvvärme så måste det nog flytspacklas 15mm i alla fall.
Skall vatten och avlopp flyttas/bytas så är det kanske inräknat.
Om du bor i villa och har plats för en container i 5 dagar så kanske du skall titta på att hyra en på sita privat för 4200 om deras pris på avfallet är högre och du kan skicka i allt utom giftigt avfall.
Vem står för elen i det sänkta taket och bubblet, vad har det för timpris på det?
Finns det el i väggen som skall rivas som måste dras om?

Några möjligheter kanske.
Lycka till
Michael

Jag har redan använt dem flera gånger. Har också ringt och frågat om priset och det jag fått till svar är att återuppbyggnaden kostar mycket pengar.allt är inräknat i offerten det enda är som sagt att jag betalar för de vitvaror och badrumsmöbler som jag vill ha. Elen faktureras separat och där har vi också en person vi använt oss av tidigare. När du säger dyrt menar du då att det är lite över medel eller att det är väl tilltaget? Vad kostar allt material ungefär till detta projekt om man utgår ifrån att man använder bra material och inte snålar på någe vis från deras sida.
elen är redan dragen överallt förutom i badrummet så det är inget större projekt och där har vi redan ordnar det hela.
Det jag mest undrar är vad materialet, flytspackling, fog, fixa dörren, avloppskopp, rör e.t.c vad sådant kostar.

rickard_89 skrev:
Vi pratar om att jag betalar alla saker, det enda de står för är RÖR material till väggar, fog, spackling(det materiella står jag för)Kostar det verkligen så mycket? Behöver veta vad de olika momenten bör kosta.
Jag var nog lite snabb när jag läste din fråga.

I mitt badrum så gick arbetskostnaden på ca 80k efter rot (dyrt .. jag vet) och arbetsmaterial gick på ca 45k och inredning på ca 45k.

Då är det ju fullt rimligt hur stort är ditt badrum? Samt vad gjorde du?

Jag flyttade också på en vägg.
- Lade in nytt avlopp och el till tvättmaskin.
- Golvvärme och sänkt tak.
- Helkaklat.
- Vägghängd toalett
- Dushvägg

Mitt badrum blev bara ca 3 kvm men jag tror inte storleken påverkar arbetskostnaden så värst mycket. Det går åt lite mer kakel osv. men i det stora hela tror jag inte det är så stor skillnad.

Kan du inte be hantverkaren att specificera sin offert så ser du exakt vad saker kostar. Det enda rimliga enligt mig i alla fall.

Har redan fått en offert men jag vill bara veta vad de olika arbetsmomenten bör kosta. För att man räknar lite uppåt då det är fast pris är ju skäligt Ken inte hur mycket som helst.

Ta in flera offerter. I en marknadsekonomi (utbud/efterfrågan) är detta det bästa sättet att ta reda på om ett pris är rimligt eller ej.

Hade det t.ex. bara funnits en firma där du bor och 10 000 kunder i kö kanske 500 000:- för detta jobb hade varit ett bra pris.

Helt ok pris. Har du dessutom förtroende för hantverkaren så kör. Du kanske hittar någon som är aningens billigare, med det kan bli betydligt mer struligt....och kostsamt.

Tack har snackat och vi ska samtala vidare efter semestern och jag kommer delvis stå för rivningen. Och även bortforsling. Då vet jag iaf att priset är rimligt.!

Med vänlig hälsning Rickard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.