Nej det går inte att i efterhand granska och godkänna arbetet. Det enda de kan göra för att ställa ut ett korrekt dokument är att få ett behörigt företag med behörig anställd skriva ut ett våtrumsintyg med egenkontroll där de ljuger och skriver som att de utfört hela arbetet. Med detta dokument tar de också då på sig reklamationer i 10 år för felaktigt utförandeArnulf skrev:
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Länsförsäkringar i ett nötskal
I det här fallet en luddig beskrivning, så om man bygger själv och följer branchstandard /våtrumssystem, dokumenterar osv får man ändå inte ersättning?? iaf full ersättning tolkar jag det som.
Jag tolkade det efter att läst och pratat med LF att om jag har certifikatet är det ju garanterat rätt utfört (ler lite då jag vet att det inte stämmer) Men har du gjort det själv kan du ju ha missat något som sedan LF kan säga att det inte är rätt utfört. Sen stämmer det som Lolle skriver att ytskikt inte ingår. Men det gör det inte heller om du har certifikat om jag mins rätt. Sen skulle det täcka fuktspärrens kostnad och allt runtomkring enligt han jag pratade med om det är gjort enligt branschreglerna. Vilket det ärBockstensmannen skrev:Länsförsäkringar i ett nötskalklart de tjänar pengar när de säljer försäkringar som inte gäller när något händer. De hittar alltid på något.
I det här fallet en luddig beskrivning, så om man bygger själv och följer branchstandard /våtrumssystem, dokumenterar osv får man ändå inte ersättning?? iaf full ersättning tolkar jag det som.
Som jag skrev innansouba skrev:Jag tolkade det efter att läst och pratat med LF att om jag har certifikatet är det ju garanterat rätt utfört (ler lite då jag vet att det inte stämmer) Men har du gjort det själv kan du ju ha missat något som sedan LF kan säga att det inte är rätt utfört. Sen stämmer det som Lolle skriver att ytskikt inte ingår. Men det gör det inte heller om du har certifikat om jag mins rätt. Sen skulle det täcka fuktspärrens kostnad och allt runtomkring enligt han jag pratade med om det är gjort enligt branschreglerna. Vilket det är![]()
Varken yt eller tätskikt ingår i villaförsäkringen. Med tillägget allrisk villa ingår både förutsatt att våtrumsintyg finns, annars ersätts fortfarande varken yt eller tätskikt.
Det som ingår är sanering och återställning till byggskiva plus ev merkostnader som kan uppkomma vid våtrumsskadan(tex läckage in i annat rum). Detta förutsatt att utförandet är korrekt annars kan jämkning eller utebliven ersättning ske pga aktsamhetskraven
Klicka här för att svara