Badrum
Greven1982: Hej Finns inget att vara orolig för. Om personer vågar dra pex, kopparrör i kryp/torpargrunder så ska du se att det kommer att gå lysande om det är frysrisken du tänker på. Du har värmer väl upp källaren några grader väl? Samt att du befinner ju dig på "frostfritt" om man kan säga så när det gäller i en källare ;)
1MICKEFINN: Tack för svaret Ska kontakta de på måndag.
Lolle: Badrummet i sig är inget problem från försäkringsbolagens synpunkt. Det som kan skilja är om försäkringsbolaget ersätter tätskikt och ytskikt. Vissa villaförsäkringar ersätter ej yt eller tätskikt oavsett utförande. Andra ersätter yt och tätskikt oavsett vilket och några har villkor där det ersätts ifall det finns kvalitetsdokument från våtrumsbehörig entreprenör. Skada
arunnhagen: I badrummet i min gamla badrum fanns det ett liknande uttag för tvättmaskin- Jag öppnade den för säkerhets skulle innan jag beställde tvättmaskin med inkoppling från trettio.se. Visade sig när montören kom att jag varit lite snabb och det var bara någon form av dragsnöre som var inlagt ... lite snopet fick jag kalla in en elektriker för att koppla in det istället :( Så kolla att
nino: dahl.se ekataloger fästteknik lim,fog,tätning sidan 48 där finns en vinkel iaf
Hanna_29: Hej igen! :) Gud vad mycket svar jag fick snabbt. Jag anlitade firman idag så jag hoppas att dom gör ett bra jobb så jag får ett fint badrum tillslut:D. Jag gjorde så nu att dom fick köpa in toaletten och dusch väggen samt handfatet och handfats skåpet då dom hade bra avtal med någon leverantör. Men jag köper själv in dusch och blandarna då jag tror som er att jag kan hitta något
Krilleman: [citat] Japp, "gamla skolan" säger inte mindre än 75 i platta. Så är jag också lärd. Men jag hittar inte heller någon dokumenterad info om detta. Kanske bakom något kapittel i VVS-AMA... [citat] Absolut ska avloppet vara i vägg enligt ritningen!
Campar: När du säger det så såg jag ju att det står det! =) Ja, det blev bra iaf, tror jag! =) Tack för svaret!
Paul-Staffanstorp: Det låter rent för billigt båda varianterna känns det som...:x
Janus82: Det ligger nog något i det som Suhagg säger. Enligt reglerna ska returvattnet frånn VVC hålla minst 55 grader när det går in i pannan igen. Kör man då vattnet genom en handdukstork så är det stor risk att vattnet kyls av såpass mycket att returevattnet blir kallare än så.
mekkarn: Ja det var fel av mig att dubbelt våtrumsgips är branschregel. Men vissa av tillverkarna rekommenderar dubbelt gips, dvs våtrumsgips, om man inte har 30-45 cc på reglar. Och om man då vill slippa regla om så rekommenderar vissa dubbelt gips. Men precis som några sagt tidigare så kan man bakom vissa våtrumsskivor ha osb och vissa andra tillverkare. Fermacell tex, tillåter deras
Tompa21: Jag använde t-röd innan silikonet, jag har nu idag använt silikon som ska vara mögelresistent, får se om det funkar. Jag ska börja öppna dörrarna och torka ur efter dusch, tack för tipsen!
spekerök: Kan bara tala för rörsidan att det underlättat om man har klart med vilka blandare, möbler, duschväggar etc. som skall monteras. Lättare för rörmokaren när han kommer in första skedet och skall göra sina avsätttningar. Sedan jättebra om kund skrivit ner ev . speciella önskmål när det gäller placering, höjder för detaljerna, samt lämna sitt tel. nr så man kan fråga om man
Arne999: Ok gött å höra att det funkar... toan är på 2.5kvm, och ja kabel för 125W/kvm för 2kwm gålv så det blir något mindre än 125
Fetgor: Tänk bara på att anlita någon på referenser! Har hört alldeles för mkt historier om badrum som inte blir klara i tid, fel mm, samt givetvis inte betala nåt innan besiktning. Själv är jag inne på mitt 5:e badrum med samma kakelkille, kanske lite dyrare men oj vad bra det blir och klart på utsatt tid. Just n har jag rivit ut mitt badrum från 60talet, dragit nya avlopp samt pex och nu
LillaMini: Vi hade samma problem med ett tvättställsunderskåp som var anpassat efter väggavlopp, en hålborr, lite trälim och några spånskruvar senare så var problemet löst. Och eftersom det sitter på baksidan så är det ju inget som syns förrän man drar ut underskåpet ;)
sy97jgu: Ventilationen delas upp på två ventilgaller för att få maximal ventilation ur badrummet vid behov. Fläkten kommer vara både tidsstyrd och fuktstyrd genom PAX fukt- och tidstyrning 990. [bild]
Fetgor: Tjohoo! Idag vad dagen D gick att ersätta kopparrören med 20mm slang inkl skyddsrör så nu sitter fördelaren i sopskåpet i köket - överlycklig!
Arne999: Nä väggen är 12cm tjock men så man kan väll tänka sig en något djupare försänkning Jag har köpt saniaccsess 1. Den är 166 djup med utopp på mitten så ena halvan minus rördimensionens radie skulle man kunna "stoppa in" i väggen så kanske 7cm. Synligt Plås va en bra iaktagelse... inte tänkt på .. kanske ser fult ut hmmm
thomasx: Ja, det är ett badrum, att spika blir det då verkligen inte tal om, det hade det inte blivit annars heller, inte i mina fina hemmasnickrade teaklister :) Hittade inte ESStack idag, men väl Bostik MaxiBond Xtreme, många gånger bättre än nonails i alla fall. Hyfsat sug men ändå så man kan efterjustera. Jag hade hellre haft bättre sug :) Knivlisten jag försökte limma upp med nonails
thomasx: I duschen och där det ofta blir mycket vatten kan man använda epoxyfix, då är det inte blött för jämnan :) På golvet i övrigt kan man lägga ett nåtat teakgolv, då slipper man också konstant fukt i "mellanlagren" :)
sukke2k: Börja med att bila upp där du ska sluta och sätt på en 90 böj på avloppet och ställ sen dit en toa och kör med hink som spolning, sen kan du ju göra resten i lugn och ro för att sedan koppla ihop det när allt är klart
nino: badrummet är ju 8år så då var det ju "standard" att dra silicone överallt ta bort siliconet försiktigt och ersätt med hårdfog eller med ny silicone och gör om om några år
robban_78: Hej! Är i nybyggartagen och håller som mest på att spåna på den invändiga planeringen. Vi är överens om att ha det större badrummet helkaklat, men funderar på att endast kakla duschhörnan i den mindre toaletten. Övriga väggar skulle jag vilja sätta bröstpanel m pärlspont och tapet ovanför denna. Men då är frågan, är detta möjligt enligt kraven? Måste man välja speciell
Anonymiserad 138578: Ja det är ju klinkers utan tätskikt där nu, men det skulle vara trevligt med nåt "varmare" material i golvet.
Arne999: Ska sätta skivor i badrummet imorgon följt av cascos wetstop.ska man va lika petig som om det skulle tapetseras?? Spackling av skarvar och hörn eller vad gäller??
Högerskon: Tar mig friheten att ge ett tips om hur du skulle kunna ha löst problemet då jag misstänker att du satt upp tre hela skivor i taket. Det är svårt att få de fasade kanterna snyggt spacklade när man sätter de längst ut mot väggen. Därför planerar jag alltid som så att man inte får denna fasade kanten längst ut. Mitt halltak är 360cm långt. Första skivan kapas och sedan sätts tre
tank77: Rätt blandad EPS-betong kommer absolut inte att lyfta några rör så skippa brädor och nät. Endast brunnen behöver fixeras med typ lite snabb-bruk precis runt den så den hålls fast i ett vägrätt läge.