26 483 läst ·
28 svar
26k läst
28 svar
Toalettstol - 800kr vs 6000kr
Det är ju mycket en 'design' fråga. Tycker man det ser OK ut med en billigare WC så kör på. Vi valde vägg hängda av fabrikat Duravit med dold cistern. Köpte direkt från Tyskland så det blev billigare men ändå ca 5000:- per WC.
Sedan finns det ju finesser som mjukstängning, extra glansig emalj så att inte smuts fastnade etc etc.
Man kan utan vidare hamna på del sida om 10.000:- om man vill ;-)
Är man sedan riktigt galen skaffar man en Toto WC med inbyggd tvätt och tork. Har provat dessa på hotell och det var en upplevelse!!
Sedan finns det ju finesser som mjukstängning, extra glansig emalj så att inte smuts fastnade etc etc.
Man kan utan vidare hamna på del sida om 10.000:- om man vill ;-)
Är man sedan riktigt galen skaffar man en Toto WC med inbyggd tvätt och tork. Har provat dessa på hotell och det var en upplevelse!!
En annan skillnad är faktiskt hur vattnet kommer när man spolar, viss släpper bara vattnet rakt ner och det blir ingen virvel vilket kan göra att "större partiklar" inte åker vidare lika lätt. Om det är beroende av priset har jag dock ingen aning om, våran Hafa från Jula fungerar helt OK 
Just den aspekten är viktig, men ack så svår att kolla innan köpet!jävla_hus skrev:
Japp, men det är ack så retligt när en j*vla snålspolande toalett inte ens får fart på det lilla vattnet tillräckligt för att bakiskitarna ska följa med.... efter man har spolat så nog tusan ligger dom kvar där och glor upp på enNyfniken skrev:
Det som skiljer en dyr stol från en billig är att företaget vet att det finns folk som är villiga att betala mer bara det är rätt varumärke och så kryddas det med lite värdeord som kvalitet, hållbarhet, design.
Reservdelar finns det, men de kostar ibland mer än att köpa en ny stol, har själv gått igenom det med min Gustavsberg. Det som hände var att spolknappen gick sönder, för att byta denna så var jag tvungen att byta hela spolpaketet också då de hade ändrat så att alla märken inom koncernen skulle ha samma grejer i tanken, fanns inga reservdelar till det gamla spolpaketet . Priset på detta byte var likvärdigt en ny Gustavsberg utan sits på en av de större byggvaruhusen i Göteborg.
Reservdelar finns det, men de kostar ibland mer än att köpa en ny stol, har själv gått igenom det med min Gustavsberg. Det som hände var att spolknappen gick sönder, för att byta denna så var jag tvungen att byta hela spolpaketet också då de hade ändrat så att alla märken inom koncernen skulle ha samma grejer i tanken, fanns inga reservdelar till det gamla spolpaketet . Priset på detta byte var likvärdigt en ny Gustavsberg utan sits på en av de större byggvaruhusen i Göteborg.
Nu har jag snackat med Hornbach och fått lite mer info om vad man ska hålla utkik efter när man köper WC, så jag tänkte jag kunde dela med mig:
* Som MagnusSt och AndersS påpekade så är en helgjuten kåpa bra för hållbarhet, renlighet och slippa kondens
* Vippknappar håller generellt bättre än tryckknappar
* Ifö, Ido och Gustavsberg är de med längst erfaranhet i porslinsbranchen så möjligtvis lättare att hitta sitsar och reservdelar framöver
* Hafa-stolen var utgående modell så därav den låga prislappen (hade inte heller helgjuten kåpa)
* De bekräftade även AndersS om att prislappar bra bit över 2000 så betalar man för mer obskyra finnesser och design
Men trots (eller kanske på grund av) all info har jag fortfarande inte kunnat bestämma mig
* Som MagnusSt och AndersS påpekade så är en helgjuten kåpa bra för hållbarhet, renlighet och slippa kondens
* Vippknappar håller generellt bättre än tryckknappar
* Ifö, Ido och Gustavsberg är de med längst erfaranhet i porslinsbranchen så möjligtvis lättare att hitta sitsar och reservdelar framöver
* Hafa-stolen var utgående modell så därav den låga prislappen (hade inte heller helgjuten kåpa)
* De bekräftade även AndersS om att prislappar bra bit över 2000 så betalar man för mer obskyra finnesser och design
Men trots (eller kanske på grund av) all info har jag fortfarande inte kunnat bestämma mig
Du kan få lite mera. Den nya IFÖ i fritidshuset som jag nämnde tidigare spolar också rent bättre än den Gustavsberg vi har i bostaden som är 10 år, men de har kanske vidareutvecklat utformningen på dagens stolar.
tank77, är det så? Jag tycker att det verkar konstigt att man säljer andra sortering med eget märke iom att det skulle undergräva ett varumärke totalt om det började komma reklammationer och skrivas om "deras usla kvalitet" så jag är skeprisk.
Jag är ganska övertygad om att det handlar om högre volym eller att man säljer ut lite äldre modeller.
Har du någon källa på att det ligger till så?
Jag är ganska övertygad om att det handlar om högre volym eller att man säljer ut lite äldre modeller.
Har du någon källa på att det ligger till så?
Det där med 2:a sortering är jag tveksam till om det stämmer.
Finns många andra olika förklaringar som volymprodukt, lockvara som ger annan merförsäljning med större marginal, ibland har tillverkaren fått "välfyllda" lager, etc.
Finns många andra olika förklaringar som volymprodukt, lockvara som ger annan merförsäljning med större marginal, ibland har tillverkaren fått "välfyllda" lager, etc.
Klicka här för att svara