Huset vi är intresserade av är byggt 2006 och har ett badrum med våtrumsmatta. Säljaren hävdar att det bara är att kakla och klinkra rakt på om man vill. Han har reglat ordentligt under mattan och det ligger golvvärmeslinga i el.

Jag funderar om det verkligen är godkänt att göra så. Tycks minnas att när vi renoverade badrum för några år sedan fick vi riva ut allt. Då var det förvisso våtutrymme från 1980 så det kanske är skillnad?

Då det borde bli en rejäl prisskillnad om det gamla ytskiktet går att behålla under så känns det relevant när vi förhandlar pris.

Någon som vet vad som gäller?

Jag tror det här har diskuterats ett antal gånger tidigare här på forumet och vad jag erinrar mig från det, rätta mig nu om jag har fel, är att det inte är okej att göra så. Risk att mattan löses upp av klegget ovanpå. Känns också som risken skulle vara stor att man gör hål på mattan.

Det är så att vissa mattor är godkända att kakla på. Såvitt jag förstår så är det skaplig chans att en matta från 2006 är OK. Men du måste ta reda på vad det är för fabrikat och modell på mattan och kontrollera med tillverkaren. Sedan beror det ju lite på vad han menar med att det är "ordentligt reglat".

Kravet är att det skall vara reglat med cc30 (eller cc45, är osäker), normalt reglar man cc60. Man bör kanske också undersöka att det inte blir problem vid inkoppling av vatten, så att kopplingarna till blandare osv. fungerar även om väggen byggs på med 10 mm kakel.

hempularen skrev:
Det är så att vissa mattor är godkända att kakla på. Såvitt jag förstår så är det skaplig chans att en matta från 2006 är OK. Men du måste ta reda på vad det är för fabrikat och modell på mattan och kontrollera med tillverkaren. Sedan beror det ju lite på vad han menar med att det är "ordentligt reglat".

Kravet är att det skall vara reglat med cc30 (eller cc45, är osäker), normalt reglar man cc60. Man bör kanske också undersöka att det inte blir problem vid inkoppling av vatten, så att kopplingarna till blandare osv. fungerar även om väggen byggs på med 10 mm kakel.
Det är reglat cc30 enligt säljaren. Intressant att det är mattan som avgör. Då finns ju faktiskt en chans att det stämmer som han säger. Har inte ens tänkt på kopplingarna. Detta måste förstås också undersökas.

nej det är inget krav att det ska vara reglat på cc30, cc60 duger gott men ska då förstärkas med min 13mm flytspackel och ev. armering.
Det ska vara samma böjstyvhet som en 22mm golvspån upplagd på cc30

Jag tänkte iofs på väggarna.

Är väl samma där, helt ok med cc60 om det är dubbla skivor tex osb + gips.....

eller det beror iof på, det var ok då (tror jag) med dagens krav så är det ju skivtillv. som ska tillhandahålla mon. anvisningarna. Om man ska kakla på plastmatta uppsatt för 7år sen så vet jag inte om man ska gå efter dagens krav eller efter den tidens krav...

Dagens krav som gäller. Då är det precis som Nino säger att skivtillverkarens anvisningar som styr. Om det nu är cc30 så är det lugnt.

Det som bör kollas är som sagt vad det är för matta men högst sannolikt så är det fullt godkänt att kakla på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.