Håller på att bygga en dusch/toalett i en reglad konstuktion och funderar på att "fuska" med tätskiktet, altså enbart rolla på tätskikt utan våtrumsfolie som man gör i massiva konstruktioner.

Golvet är förstärkt med extra reglar på 300 cc, ovanpå det ligger golvspån, våtrumsskiva och flytspackel, väggarna är också reglade på 300 cc och våtrumsskivor utanpå det så det borde inte kunna röra på sig nämnvärt.

Att försäkringsbolaget inte skulle ersätta en ev fuktskada om jag bygger på detta sätt är jag helt införstådd med men jag vill höra vad ni tror och tycker om detta så...

Vad tror ni om detta?

Varför?

Det låter utomordentligt dum-snålt, och blir också ett dolt fel den dagen du säljer och riskerar komma tillbaka och bita dig i svansen. Vill du hålla nere kostnaden så måla med våtrumsfärg som ytskikt istället, magnituder billigare.

Jag köpte Bauhaus tätskikt och våtrumsfolie, testade att montera men det blir allt annat än bra, hur snabb man än är så hinner tätskiktsmembranet börja skinna innan man får upp hela våden och det blir en massa luftbubblor som inte går att få bort.
Tanken på att sedan sätta kakel på denna våtrumsfolie skulle kännas oseriöst då den inte sitter fast speciellt bra.

Jag tyckte det skinnade fort oxå . Men om jag gjorde det i omgångar så gick det bra. Dvs ca 1/3 våd itaget på vägg, med roller + pensel i hörn, så gick det bra. Fattade inte hur det skulle gå till att göra en hel våd på en gång. Det blev bra iallafall utan luftbubblor. Biltemas system.
Å andra sidan, ett riktigt rollat tätskikt med förstärkta hörn kommer med största säkerhet att hålla i all evighet också.
Det enda är ju det som redan påtalats tidigare svar.
sänt from my fån

köp tex finjas rollbara system då! sätt remsa i övergång golv-vägg sedan rolla golvet några ggr.
godkänt av försäkringsbolagen !

T
Fattar inte hur ni kan misslyckas med att sätta folien? Man måste ju rolla på flödigt med gummi och sedan sätter men dit folien, rolla för en folielängd i taget. Om väggskivan suger mycket så får man ju prima den först och då har man längre tid på sig innan gummit skinnar sig.

Gren skrev:
Golvet är förstärkt med extra reglar på 300 cc, ovanpå det ligger golvspån, våtrumsskiva
Eftersom du ändå lagt i en väggskiva på golvet så är det ju ändå inte ok så då kan du göra som du vill.

• Gilla
Riggen
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Eftersom du ändå lagt i en väggskiva på golvet så är det ju ändå inte ok så då kan du göra som du vill.
det är vell godkänt om det ligger en våtrumsskiva på golvet? det är ju så man ska göra

Rent praktiskt så kommer det säkert att fungera, rollade tätskikt var ju standard till för ett par år sedan. Det verkar som att det huvudakliga problemet med de rollade tätskikten är att hantverkare fuskade. Det framgår av anvisningen att man skall rolla 2 ggr och att det då skall gå åt ex. 750g per kvm (olika för olika fabrikat). Många hantverkare to då fasta på att det skulle rollas just 2 ggr, och fick kanske dit 200g per kvm. Och sedan blir det vattenskador.

När jag gjorde vårat badrum för några år sedan så var jag tvungen att rolla 7ggr innan rätt mängd hade gått åt. Och då tyckte jag ändå att rollern var helt dränkt i tätmassa.

Finessen med foliesystemen är att där går det inte att fuska, folien har rätt tjocklek.

Förresten, jag misstänker att problemet med att massan skinnar sig för fort kan bero på att du lagt på för tunt lager.

Men som sagt du får problem med förs. bolaget, och du får problem när du skall sälja.

Just den här typen av problem gör att jag aldrig skulle köpa tätskikt på Bauhaus eller Biltema. Nu vet jag inte om ex. LIP är lättare att sätta, men om jag väljer ett system som proffs använder så vet jag att det finns människor som med lätthet använder systemet dagligen, människor att fråga.

daugaard skrev:
det är vell godkänt om det ligger en våtrumsskiva på golvet? det är ju så man ska göra
Det kan vara tillåtet att ha skivan förutsatt att våtrumsskivan är testad som golvskiva. Är monteringsanvisningarna endast för vägg så är skivan inte godkänd för golv enligt försäkringsbolagen och man riskerar nedsatt eller utebliven ersättning.

Varken våtrumsskiva eller gipsskiva är att rekommendera och dessutom ett otroligt onödigt steg bara.

Jag har inte heller haft några problem med de badrum jag byggt med folie trots att jag testat både ardex, lip och weber

daugaard skrev:
köp tex finjas rollbara system då! sätt remsa i övergång golv-vägg sedan rolla golvet några ggr.
godkänt av försäkringsbolagen !
Hur menar du att Finjas rollade (som är ett vtv tätskikt) är godkänt av försäkringsbolagen i våtzon 1 som golv räknas som?

Du vet om att TS har skivkonstruktion så undantaget om massiv konstruktion gäller ej utan tätskiktet på golvet skall vara av typen vtgf alltså folie avsedd för golv

hempularen skrev:
Just den här typen av problem gör att jag aldrig skulle köpa tätskikt på Bauhaus eller Biltema. Nu vet jag inte om ex. LIP är lättare att sätta, men om jag väljer ett system som proffs använder så vet jag att det finns människor som med lätthet använder systemet dagligen, människor att fråga.
Nu är det ju inte så att Biltema tillverkar sin egna system. De köps väl in från annan stor proffstillverkare ?! Litokol?
Om Litokol betecknas som skit vet jag inget om.
Ja, proffs använder inte Biltema, men det är nog för att de inte får några rabatter där.

Och hur snabbt det skinnar kan kanske också bero på omgivnings temp ? Eller att man inte är "ett proffs" dvs arbetar lite för långsamt. Jag har åtminstone "satt" tätskiktet , det blev bra, är godkännt och är helnöjd trots att det står BT på det.

Problemet med att membranet skinnar sig är ett välkänt problem och förekommer hos flera tillverkare, det har jag fått bekräftat av både tillverkare och en av försäkringsbolagen anlitad konsult. Även när man följer instruktionen. Jag har själv testat tre olika system, samma problem på alla tre.

Biltemas och Bauhaus pro-bau kommer från samma tillverkare, Litokol, som även genom kakelhandeln.

Min rekommendation är att använda ett system som INTE har membran som lim för folien.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.