Ok, när du skriver "torka ut", menar du att det ska ha brunnit färdigt då?

Jag har redan rörhållarskenor, så det blir simpelt att fästa nätet ovanpå rören.

Just ja, det stod att det ska vara torrt innan man har på nästa skikt och det funkar på trä, primern likaså. Så det hade jag redan svar på. :-)

Det som värre är är att Bauhaus har slut på 2,5 mm nät. Jag ringde tom i morse och frågade och då sa han att det finns. Hoppas Byggmax har. Annars blev det 12 mil i onödan. :(

Nu har jag varit till flera ställen i Västerås och ingen har 2,5 mm. Biltema har 4 mm med 100 x 100 mm rutor. Det kan ju knappast bli sämre av att det är lite grövre va? Det är det enda jag får tag i. Hönsnät har jag hemma, men det tror jag att jag skippar. ;-)

Ny fråga. Ska armeringsnätet ligga ända in mot väggen? Dikt an mot golvbrunn och avlopp också?

ja mot väggen, du kan klippa nätet 1cm från avloppen
har du förhöjningsring till golvbrunnen?

Ja det har jag. Plockade fram ett par påsar flytspackel nu och det står på att man inte behöver armering på trägolv på framsidan! De har legat i garaget, så jag har kollat anvisningar och faktablad på nätet, men man får ut mer info av själva påsen.

Hur som helst så har jag köpt 4 mm armering nu, så det är både hängslen och livrem. Det känns tryggt.

Nu när jag skulle sätta igång så inser jag att skruvhålen till rörhållarskenorna är gigantiska, så jag har inte någon skruv att fästa dem med. Ibland är det små saker som sätter kuggar i hjulen. :-) Det går nog att skruva någon annanstans än i hålen med, det är ju ingen belastning på dem direkt, mer än att de ska hålla rören på plats.

nej precis, dra i skruv genom plasten istället, sätt dom så tätt du kan, ligger dom med cc60 så är det risk att dom flyter upp lite mellan skenorna. Fyll ev. slangen med vatten innan du ska flyta, tänk på att släppa trycket när spacklet börjar brinna, det blir varmt och har du högt tryck på så stiger det ännu mer

Cc 50 enligt anvisning, men jag har fått rejält med skenor, så jag kan sätta dem tätare. Jag har satt två rader nu och det var bara att skruva var som helst.

Rören ska fyllas och provtryckas innan man gjuter, så man vet att det är tätt. Bra tips där med att sänka trycket i slingorna pga värmen!

Nu är slingorna fyllda och det var förstås tätt. I morgon ska armeringen på och sedan ska det flytspacklas så det står härliga till!

Jag har expansionskärl och skvallerrör förresten så för högt tryck kan det inte bli. Det ska tydligen upp i rejäla temperaturer för att trycket ska bli så högt att det är något problem. Källa: min far, pensionerad rörmokare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.