Hej!

Jag är väldigt passionerad i naturbygge och jag och min familj planerar att bli helt självförsörjande. Vi kommer bygga vårt hus med endast naturmaterial och så mycket av dessa som går att hämta lokalt. Husets bärande stomme kommer bestå av en laskad timmerkonstruktion och vara isolerat med halmbalar, täckta av lerputs på ut- och insidan och så långt är det egentligen inte så konstigt då det byggts halmbalshus tidigare i Sverige. Men, det är här som badrummet kommer in i bilden. Detta kräver dock lite bakgrundsförklaring för att du/ni ska förstå vad frågan egentligen handlar om så jag hoppas ni har tålamod med mig.

Så vitt jag förstått så måste ett badrum följa branschreglerna vilket direkt kommer i konflikt med projektets mål, att bygga utan industriproducerade produkter och material. Blandningar av lara, sand, vatten och diverse bindande material så som halm, vissa djurhår, koskit och/eller hästskit är inget ovanligt inom naturbyggarbranschen och de fungerar väldigt bra och har gjort det i tusentals år. Lera blandat i olika utföranden med dessa material har en fantastisk förmåga att reglera fukt och behandlat med linfröolja i flera lager så kan man till och med göra sitt golv av lerblandningar som blir stenhårt. Att dessa tekniker och material fungerar råder det ingen som helst tvekan om då tusentals exempel av detta kan hittas världen över men om de olika svenska branschreglerna godtar dem eller ej är ju en helt annan fråga som ständigt är problematisk för de som vill bygga med naturmaterial i vårt land.

Det tåls också påpekas att huset inte kommer försäkras och det kommer inte gå att sälja huset. Huset kommer ägas av en förening där byggaren (i detta fall jag) har förvaltningsrätt på huset tills jag dör. Skulle jag välja att flytta kan en annan föreningsmedlem flytta in (så om någon här vill försvara branschreglerna av detta skäl så kan den poängen utebli ett eventuellt svar). Föreningens mål är nämligen att på den mark den äger (14,5 ha) skapa en självförsörjande ekoby där föreningen äger alla tillgångar som har med själva byn att göra, så som djur, maskiner nödvändiga för byns fortlevnad, odlingar samt alla byggnader.

Frågan är då om man måste inkludera ett badrum i ett nybyggt åretruntboende? Eller om man kan kringgå branschreglerna på något sätt?

/Lerhalmsbyggaren

Inlägget har flyttats från klistrad tråd.

/moderator

Regelverket ang. tätskikt handlar primärt om försäkringsregler. Men branschreglerna som styr detta är baserade på boverkets regelverk, och det lär du behöva följa för att få bygglov. Man kan se BKR reglerna som en tolkning eller tillämpning av boverkets regler.

Att bygga ett åretruntboende helt utan badrum tror jag aldrig du får bygglov för.

Men jag är inte riktigt med på varför det är så viktigt att använda naturmaterial i just tätskiktet, du kommer väl att använda industritillverkade rör till VVS? och elkablar osv?

Naturmaterial i all ära, vad det gäller att utsättas för fukt. Men (nu är jag ute på hal is) såvitt jag vet så bygger det på att de tål att absorbera fukt, till en viss gräns? Dvs. det förutsätter att materialet får torka upp mellan fuktbelastningarna.

I ett badrum med modern användning (dvs. flera personer duschar dagligen) så hinner inte absorberande material torka upp, utan fukthalten ackumuleras, och leder till fuktskador. Men som sagt jag vet kanske inte vad jag pratar om. Jag misstänker att i många av de fall där det sägs fungera med dessa material i badrum, så beror det på en annan användning. Ägaren vet att materialet har begränsad hållbarhet, och undviker att slabba.

Det fungerade utmärkt med dåliga eller helt saknade tätskikt här i Sverige också men med ett annat användningsmönster. Och bygglovsmässigt så duger det inte att komma och säga "vi skall använda badrummet försiktigt", mycket av byggreglerna syftar till att alla skall kunna bo i huset.

Man kan ju också titta på ex. England som är ökända för sina dåliga badrum, i princip inga tätskikt. En släkting till mig där, diskuterade med en byggare efter att för 3e gången på ca 1 år fått renovera efter skador från lägenheten ovanför (nybyggt hus), och nämnde de svenska reglerna. Byggare spärrar chockat upp ögonen "Men om det är helt tätt" hur går det då med en översvämmning, vattnet måste ju ha någonstans att ta vägen...".

Kolla in betongväggar i badrum, de behöver inte tätskikt och du kan lägga på tex tadelakt. Det är nog så nära naturmaterial du kan komma.
Kör med pem slangar, det är dom enda giftfria slangar som finns, pex är en sorts pem slang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.