1
13Klara: Tack så mkt för era svar! Nu ska jag nog lösa detta :-)
7 svar · 4,0k läst
S
spekerök: Fick returnera en handdukstork av känt märke eftersom den rasslade i den, skakade ur en kafffekopp med rostflagor samt att anslutningmuffarna såg risiga ut, vilket man inte vill om den skall kopplas på radiatorsidan. Gänggången på bilderna ser inte roliga ut skulle inte acceptera sådant på en ny produkt, även om den skall värmas med patron. mvh
5 svar · 2,5k läst
·
P
-PC-: Nu har jag fixat till det :) Använde bara originalmattan, som jag gjorde ett uppvik på, innan jag sågade hål i golvet. [bild]
7 svar · 6,9k läst
·
B
ByggNiclas: nä men för 10 år sen var det nog vanligare
23 svar · 9,9k läst
P
Pärran: Suck... Kikar på bjälklaget och inser att om jag sänker ner golvvärmen i bjälklaget så innebär det att i stort sett hela bjälklaget täcks med aluplåtar. Det i sin tur innebär att jag inte kan limma fast spånskivorna i bjälklaget. Vilket jag tror hade varit bra. Nästa hus blir nyckelfärdigt!
9 svar · 1,7k läst
K
klyvis: Tack för era svar hörrni, det blir nog borttagning av tröskeln och upphöjning av golvet då ändå. Ja självklart ska den gamla mattan bort innan den nya läggs! Skönt att få lite vägledning, är inte så erfaren när det kommer till hemmafixande.
5 svar · 3,0k läst
K
klyvis: Problemet är att vi bor på en ö i skärgården, septiktank som kräver tömning ej tillåten... det är hårda regler med avloppen här och inget är kommunalt eller planeras bli det. Vattentillgången är också begränsad men vi ska försöka ansluta oss till avsaltningsanläggning och därmed kommer vi kunna skaffa wc och tillhörande avlopp. I nuläget kan vi inte göra det eftersom
18 svar · 12,0k läst
T
tank77: Man brukar sätta brunnen mitt i en 90-hörna vid stamrenoveringar, alltså 45 cm ut från väggen. Passar både till dusch och badkar om nu lägenhetsinnehavaren får för sig att byte till badkar eller vice versa. Så jag tror inte det är något fel men fråga hantverkarna ändå så du kan stilla ditt sinne.
8 svar · 2,4k läst
·
Chaly
Chaly: [citat] Tack för svar! Jo, har tänkt på liknande lösningar också för att minska fuktbelastning mot väggen. Men fukten kommer ändå öka, speciellt mot den vägg där blandare och duschstång kommer sitta där det blir knepigt att hitta bra lösning för att inte få vattenstänk på väggen.
2 svar · 2,0k läst
M
Minibebbe: Lyfter en gammal tråd.. Blev det någon taksänkning? Är själv inne på samma spår och har lite funderingar och frågor kring det.
3 svar · 7,7k läst
·
Joens
Joens: Att dra 110mm avloppsrör genom 7-9 reglar som är väl en halvdålig ide. Hur kan man lösa det? Reglarna är ca 200mm höga.
4 svar · 1,5k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Den här ser ut att vara 14,4 cm (finns även i fuktstyrd variant): http://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/1416-flexit-100b-standard-vit.html Kanske kan du såga lite i plasten med en fintandad såg på ena sidan, och på så sätt minska ned den till måttet du behöver.
1 svar · 1,3k läst
A
AnnetteN: Tack Lolle! Ett riktigt proffsigt svar. Som referens till din hänvisning till MVK kan jag erbjuda andra intresserade att länken till deras dokumentsamling är: http://www.vatrumsmalning.se/Dokument.html. Där finns nämnda anvisningar för just överlapp med bilder, även om jag tycker att Beckers bilder var lite tydligare.
6 svar · 5,6k läst
nino
nino: ja ska du följa BKRs riktlinjer så ska det inte vara någon kartonggips i duschzonen. Men du måste förmodligen stoppa i några extra reglar för att få väggen stadig
4 svar · 1,2k läst
H
heka1335: Hejsan! Nygammal medlem som glömt lösenord och dessutom bytt gamla mailen. Tänkte renovera både badrummen under hösten, varav det ena själv billigt och enkelt, och det andra riktigt rejält. Förstnämnda har träpanel i taket och väv med våtrumsfärg på väggarna (kontrollerat och fukttätt). Tänkte alltså måla om tak och väggar samt lägga ny matta på golvet och byta ut all
0 svar · 1,5k läst
raveper
raveper: Just denna fråga känns som att den kommit förrut. Går det inte så tar man bort dörrkarmen. går inte det så provar man fönstervägen och sist en omgång med släggan.
5 svar · 2,6k läst
nino
nino: eller så kontaktar du en mattläggare som svetsar igen hålet, om det inte är allt för stort
9 svar · 1,9k läst
·
C
caarisma: Hej! Enligt mig så har Sverige ett väldigt dåligt utbud på våtrumsmattor. När man ser på utländska sidor så finns det ett mycket större utbud. Är det någon som har erfarenhet av att köpa utomlands? hur vet man att golven är svensk standard och godkända? Jag söker våtrumsmattor i sekelskiftesstil. Det närmaste som jag hittar i Sverige är vanligt svart/vitt rutigt, i endast en
0 svar · 1,3k läst
gefleborg
gefleborg: Det är inte konstigt, branchen har som jag förstår det haft som mål att kunna ta fram en standard för att kunna skruva var man vill. Därav testades och godkändes våtrumsvägg 2012 med just 15 mm (minimum) plyfa är att slippa kortlingar. Det finns ytterligare krav om tex regelverket. Kolla på säkervatten, där finns PDF och även filmer som beskriver. Lolle har skrivit massor om det på
7 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Golvvärme har alltid en termostat för reglering, kan stängas av. Handukstork brukar ha en avstängning, inkopplad med stickpropp. Golvärmekostnad varierar kraftigt efter förutsättningarna, men om det är ett badrum med stort värmebehov, typ två ytterväggar. Så skulle jag tro att det kan dra 3- 400w (=50 - 75 öre i timmen) på riktigt kalla dagar, avsevärt mindre under normala dagar.
1 svar · 2,3k läst
V
verktygsgurun: [citat] Bästa förslaget !
11 svar · 14,3k läst
·
A
AndersS: Det där med 2:a sortering är jag tveksam till om det stämmer. Finns många andra olika förklaringar som volymprodukt, lockvara som ger annan merförsäljning med större marginal, ibland har tillverkaren fått "välfyllda" lager, etc.
28 svar · 26,5k läst
Östlund
Östlund: Gjorde ni rätt i.. Det kan bli riktigt grisigt runt dessa golvskenor efter några år. Sen som har sagts så har man ingenstans att göra av vatten som råkar komma på fel sida, om man inte har två golvbrunnar.
8 svar · 4,3k läst
·
S
Salle60: PL 400 funkar väl till allt ;-) Kolla bara så att tapeten är så mjuk så att du inte 'knäcker' den Salle
3 svar · 9,9k läst
Östlund
Östlund: Ok, tack. Då finns det inga hinder att göra våtrumsspärren själv? Tänkte på om banken kan ha åsikter? Tanken är att jag ska följa tillverkarens alla föreskrifter och dokumentera allt noga. Dock tänker jag ta hjälp med flytspacklingen av en kunnig.
14 svar · 5,3k läst
E
erikgbg: Hej, Jag skulle behöva skruva loss och åter skruva fast möbler som skåp och en liten hylla i badrummet. Är det säkert med tanke på att det kanske kan vara skruvat genom tätskiktet tidigare och man då tätar med silikon eller hur man nu gör? Så kortfattat, är det ok att återanvända infästningar?
0 svar · 864 läst
T
tank77: Det är väl en gammal Ikea-kran?
2 svar · 8,7k läst
·
Sangris
Sangris: Ny vädjan till forumläsare! Styrningen jag behöver till min toalettstol har utgått ur Rinkaby rörs sortiment. Finns det någon därute som kanske har en stol stående eller vet vart jag kan hitta en styrning till bottenventilen, så är jag tacksam för tips!
5 svar · 7,8k läst
F
Fliken: Nopp. Men du kan skära ut en bit och fälla i en ny.
10 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.