16 442 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
45x45 reglar i badrum
Sida 1 av 2
Hej,
Skall till och renovera mitt badrum från ca 70-talet.
Idag är alla innerväggar reglade med 45x45 mm reglar på 60cc.
Det jag undrar är om det är OK att slänga in reglar så det blir 30cc med 45x45. Ev. även kortla på mitten?
Därefter 15mm Konstruktionsplywood och Våtrumsgips.
Eller är det nödvändigt att limskruva (PL400) 45x45 utanpå befintliga reglar...? Vill helst inte det då det är ett litet badrum och vill behålla så mycket yta som möjligt. Alternativ lösning?
Allting skall sedan kläs med kakel.
En till fråga är om jag ska ta bort ångspärren i ytterväggen eller inte? Det blir foliebaserat tätskikt av märket Ardex.
Tacksam för svar.
Skall till och renovera mitt badrum från ca 70-talet.
Idag är alla innerväggar reglade med 45x45 mm reglar på 60cc.
Det jag undrar är om det är OK att slänga in reglar så det blir 30cc med 45x45. Ev. även kortla på mitten?
Därefter 15mm Konstruktionsplywood och Våtrumsgips.
Eller är det nödvändigt att limskruva (PL400) 45x45 utanpå befintliga reglar...? Vill helst inte det då det är ett litet badrum och vill behålla så mycket yta som möjligt. Alternativ lösning?
Allting skall sedan kläs med kakel.
En till fråga är om jag ska ta bort ångspärren i ytterväggen eller inte? Det blir foliebaserat tätskikt av märket Ardex.
Tacksam för svar.
Redan i detta skede ska du fundera på hur du tänker dra rör!
Ska du ha avloppsrör till handfat i vägg?
Ska du dra varm och kallvatten i PEX RiR, med rörbockningsstöd när det går genom vägg?
Dessa rördragningar kräver ett visst minsta djup, vilket kanske betyder 45x70 -reglar eller kanske t.o.m 95-reglar.
Välkommen till forumet.
Ska du dra varm och kallvatten i PEX RiR, med rörbockningsstöd när det går genom vägg?
Dessa rördragningar kräver ett visst minsta djup, vilket kanske betyder 45x70 -reglar eller kanske t.o.m 95-reglar.
Välkommen till forumet.
Tack för ditt svar Mikael. Avloppsröret till handfatet går redan i väggen (ytterväggen). Om man använder sånt kopparrör med vitt skydd på (vet inte vad de heter), fungerar det då med 45x45? Annars får det nog bli utanpåliggande rör.Mikael_L skrev:Redan i detta skede ska du fundera på hur du tänker dra rör!
Välkommen till forumet.![]()
Men i övrigt, fungerar min lösning?
Inte för jag är expert på just våtrum men ska man inte ha 70 regel om man ska kakla för "svajet" som kan uppstå?
45x45 är på håret att du får till prisolrörens bockning med. Själva röret ska komma helt vilkelrätt ut ur väggen, det många dock missar är att stödhylsan behöver rakt rör också. Hur får man i den när bocken på röret nästan syns utanför färdig vägg...
45x45 är på håret att du får till prisolrörens bockning med. Själva röret ska komma helt vilkelrätt ut ur väggen, det många dock missar är att stödhylsan behöver rakt rör också. Hur får man i den när bocken på röret nästan syns utanför färdig vägg...
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jo det där blir för klent för kakel, såvida du inte bygger på med extra lager av skivor (på båda sidor av väggen), men då blir det lika tjockt som en vägg med 70 reglar.
Vart får jag tag i 25x45 virke? Lokala företag i närheten: Byggmax, XL Bygg, Fröbergs (Woody), Hedins Trä.Trulle skrev:
Kikade lite snabbt på Byggmax hemsida men kunde inte hitta något sådant. Har heller ingen klyvsåg.
Hur har ni andra gjort som renoverat gamla badrum med 45x45 reglar? Utan att behöva riva bakomvarande vägg.
Jag har läst massor på forumet och även frågat om just detta. Åsikten är att ska man följa standard för våtrumsvägg 2012 vilket jag tolkar det som i din trådstart så är det till att vara punkt och pricka. Minst 45*70 reglar på cc 450 och på det konstruktionsplyfa innan våtrumsskiva. Se svaren jag fått här http://www.byggahus.se/forum/badrum/146201-klargorande-om-gips.html#post1765584surf skrev:
/Peter
Jag körde 45 plåtreglar cc 300 med dubbla limmade våtrumsskivor omlott. Absolut inga problem med stabiliteten. Anledningen var att tidigare vägg var enkelgips på 70-regel + plastmatta och enkelgips kändes helt enkelt för klent att kakla samtidigt som jag inte kunde göra väggen tjockare än 90. Dvs resonemanget var hellre dubbla skivor på 45-reglar än enkel skiva på 70-reglar, vilket var alternativen.
Vill minnas att jag då hittade jämförelser mellan olika regeldimensioner/cc/antal skivor/typ av skivor på Gyproc:s hemsida, men det var länge sedan och jag har inte kvar länken tyvärr.
Vill minnas att jag då hittade jämförelser mellan olika regeldimensioner/cc/antal skivor/typ av skivor på Gyproc:s hemsida, men det var länge sedan och jag har inte kvar länken tyvärr.
Det kan dom hjälpa dig med att såga till - om inte annat finns säkert 22x45. Det borde väl fungera?surf skrev:
Jag hade en plankvägg 47 mm bakom. Körde med bladborr för att få lite radier på PEX-rören. Skruvlimmade 45x45 med PL200 mot planket. Tyvärr blev väggen rätt krokig eftersom plankväggar är lite krokiga. Eftersom jag inte är en höjdare på kakel så fattade jag inte att det skulle bli ett problem förrän det var för sent. Se till att väggarna blir helt raka - du vill inte behöva kladda med fix för att få det rakt.surf skrev:
Det borde bli enklast att sätta in nya 45x70 reglar mellan de befintliga och kapa bort de gamla, där dom kommer i vägen. Det är väl dessutom 90 cm bredd som är vanligaste måttet på våtrumsskivor idag. så då blir det enklast att sätta nya reglar på rätt avstånd.
Nja, nu tror jag nog du tolkar lite väl frittgefleborg skrev:Jag har läst massor på forumet och även frågat om just detta. Åsikten är att ska man följa standard för våtrumsvägg 2012 vilket jag tolkar det som i din trådstart så är det till att vara punkt och pricka. Minst 45*70 reglar på cc 450 och på det konstruktionsplyfa innan våtrumsskiva. Se svaren jag fått här [länk]
/Peter
Det finns ingen konsensus på forumet om att man SKA bygga väggar enligt Säker Vattens förslag, sk våtrumsvägg. Vill man bygga enligt denna modell så gör man det, annars finns det andra sätt att bygga som är godkända och fungerar väl.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Vad ska du ha för ytbeklädnad?