P
Lolle skrev:
Njae sanningen är...
Jag känner till sanningen. Efter 23 år som hantverkare och arbetsledare i företag som är "förtroendeentreprenörer" åt diverse försäkringsbolag har jag fått ganska bra kläm på den.
I den rollen ingår att utföra besiktningen av skadan åt bolaget och bedöma hurvida det är en ersättningsbar skada eller ej.

Det är ytterst sällan ersättning nekas. Det brukar nästan bara diskuteras om badrummet är nygjort av en hantverkare som försäkringstagaren själv har anlitat. I annat fall tar bolaget kostnaden och regressar mot byggaren och dennes entreprenadförsäkring, om han inte redan har gått under jorden..

I försäkringsvillkoren brukar skadeorsaken vara undantagen, och vid en tätskiktsskada får då försäkringstagaren stå för 100% av tätskiktskostnaden. Om plattsättningen räknas in eller inte, och om man gör skillnad på golv och vägg eller räknar hela utrymmet som ett beror på vilket bolag man pratar om.
 
ACME skrev:
Jag känner till sanningen. Efter 23 år som hantverkare och arbetsledare i företag som är "förtroendeentreprenörer" åt diverse försäkringsbolag har jag fått ganska bra kläm på den.
I den rollen ingår att utföra besiktningen av skadan åt bolaget och bedöma hurvida det är en ersättningsbar skada eller ej.

Det är ytterst sällan ersättning nekas. Det brukar nästan bara diskuteras om badrummet är nygjort av en hantverkare som försäkringstagaren själv har anlitat. I annat fall tar bolaget kostnaden och regressar mot byggaren och dennes entreprenadförsäkring, om han inte redan har gått under jorden..

I försäkringsvillkoren brukar skadeorsaken vara undantagen, och vid en tätskiktsskada får då försäkringstagaren stå för 100% av tätskiktskostnaden. Om plattsättningen räknas in eller inte, och om man gör skillnad på golv och vägg eller räknar hela utrymmet som ett beror på vilket bolag man pratar om.
Jag har också en hyffsad gissning och insikt. Det låter något motsägelsefullt att å ena sidan anse att om allt är rätt = ingen skada och om det blir skada = inte rätt utfört med följd att ingen ersättning ges samtidigt som du själv hävdar att skada sällan nekas.

Regressförhandlingarna är oftast rätt intressanta särskilt i vissa bostadsrättsskador där det kan finnas 3-4 olika parter.

Ja generellt ersätts inte skadeorsak men det är få bolag idag som inte ser våtrum som en helhet och att golv/vägg därför skaderegleras som en enhet i Mepskalkylen.
 
Har renoverat ett badrum (litet 2.10x1.60) i somras. Vi rev ut det gamla o målade taket. Hantverkare gjorde sedan resten, bilade bort gammalt, nya väggar o tak, tätskikt, elslingor i golv, kakel o klinker, installation vvs även handdukstork istället för element. Montering skåp o duschdörrar.
Summan hela badrummet med elektrikernräknat efter ROT blev 75 000 kr. Självklart beroende på vilket kakel man väljer, i det här fallet standard vita 15x15 plattor men golvet i högre prisklass.
 
P
Lolle skrev:
Det låter något motsägelsefullt att å ena sidan anse att om allt är rätt = ingen skada och om det blir skada = inte rätt utfört med följd att ingen ersättning ges samtidigt som du själv hävdar att skada sällan nekas.
Jag var inte helt allvarlig i det resonemanget.. Folk tror generellt sett att bolagen är tuffare än vad dom oftast är .

Lolle skrev:
Ja generellt ersätts inte skadeorsak men det är få bolag idag som inte ser våtrum som en helhet och att golv/vägg därför skaderegleras som en enhet i Mepskalkylen.
Jag kanske minns fel, men jag tror att bl.a. Folksam skiljer på vägg och golv.
Meps...en av anledningarna till att jag slutade som arbetsledare. :thumbdown:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.