71 724 läst ·
115 svar
72k läst
115 svar
Kakel VS våtrumsmatta?
Skulle du inte kunna ta reda på vilket försäkringsbolag han har?morsan skrev:Bara en liten kommentar om att kakla i gamla trähus: en släkting till oss ska göra om badrummet på andra våning i ett gammalt trähus. Han frågade försäkringsbolaget vad de kräver för cc, flytspackel och så vidare. Han fick svaret: Plastmatta på både golv och vägg, annars gäller inte din försäkring vid ev läckage. Inget att välja på alltså.
Obs, jag vet inte vilket bolag...
Har ringt och kollat med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och enligt dem så "har inte försäkringsbolag några krav utöver branchreglerna".morsan skrev:Bara en liten kommentar om att kakla i gamla trähus: en släkting till oss ska göra om badrummet på andra våning i ett gammalt trähus. Han frågade försäkringsbolaget vad de kräver för cc, flytspackel och så vidare. Han fick svaret: Plastmatta på både golv och vägg, annars gäller inte din försäkring vid ev läckage. Inget att välja på alltså.
Obs, jag vet inte vilket bolag...
Då vet vi att åtminstone att inte LF har något förbud mot kakel & klinker i badrum i trähus.
Har en bekant som har försäkring i ett bolag jag inte minns namnet på (typ aktsam men det va det inte) han fick skada vid golvbrunnen plastmatta och de sa bara att har du fått skada så är det inte fakmanamäsigt utfört så gå till den som gjort det.
Precis så resonerade en skadehandläggare som jag snackade med, jag brydde mig inte om att argumentera med honom eftersom han inte verkade ha alla hästar i stallet utan ringde i stället försäkringbolaget och kollade hur det ligger till.snuttjulle skrev:
Försäkringsbolaget ska göra en undersökning vad som har orsakat skadan och om skadan beror på ej fackmannamässigt utförande.
Anledningen till detta är ju att det kan vara fackmannamässigt utfört men att skada ändå uppstår pga till exempel: onormalt kraftiga sättningar i huset, materialfel som inte fackman kunnat upptäcka etc.
Kort och gott: om branschreglerna följts till punkt och pricka så ska inte försäkringsbolaget kunna neka ersättning.
Redigerat:
Hej
Jag skulle tro att riskerna minskar avsevärt när det är gamla hus man sätter keramik i, dom har rört sig klart, det är torrt virke i konstruktionen
Annat är det när det byggs i raketfart, hämta reglar ute i snön, spika in dom, in med kall fuktig golvspån och sen ska det flytas dan efter och gärna tätskiktas INOM 24h för att någon MÅSTE ha det klart till jul, påsk eller vad det kan vara....
Det här med rörelser som ska spräcka keramiken tvivlar jag lite på, här i sälen så sätts det keramik i nyuppsatta timmerhus med gott resultat men då krävs det att snickaren vet vad ha ska göra
Jag skulle tro att riskerna minskar avsevärt när det är gamla hus man sätter keramik i, dom har rört sig klart, det är torrt virke i konstruktionen
Annat är det när det byggs i raketfart, hämta reglar ute i snön, spika in dom, in med kall fuktig golvspån och sen ska det flytas dan efter och gärna tätskiktas INOM 24h för att någon MÅSTE ha det klart till jul, påsk eller vad det kan vara....
Det här med rörelser som ska spräcka keramiken tvivlar jag lite på, här i sälen så sätts det keramik i nyuppsatta timmerhus med gott resultat men då krävs det att snickaren vet vad ha ska göra
Nu blev jag avskräckt från klinkers på vårt golv.
Huset är byggt 1980, ett enplans Eksjö trähus. Men det är som någon skrev mycket litet sortimen på snygga plasmattor jmfr med klinkers.
Armstrong kikade jag lite på, Tarkett likaså - allt känns 80-tal över deras mattor enligt mig.
Finns det fler ni kan tipsa om?
Huset är byggt 1980, ett enplans Eksjö trähus. Men det är som någon skrev mycket litet sortimen på snygga plasmattor jmfr med klinkers.
Armstrong kikade jag lite på, Tarkett likaså - allt känns 80-tal över deras mattor enligt mig.
Finns det fler ni kan tipsa om?
Jag måste säga att preferenserna är olika, inget är rätt eller fel.. bättre eller sämre.. vi valde våtrumsmatta pga att vi märkte att huset rörde sig en del.. och det bådade inte gott inför klinkerläggning. Sedan var det ju lite merarbete med klinkerläggning.. vi valde helt enkelt att ställa upp för och nackdelar mot varandra.. och vårt val var korrekt. Matta vär det ultimata för oss.. jättenöjda.. inga problem.. alla som kommer in brukar bli impade att en matta kan se så snygg ut haha..
Vi valde dock att ha kakelplattor på väggarna.. vitt kakel och svart matta med lite silverstänk...kunde inte valt bättre och tänker göra samma val till nya badrummet nu
MVH Sandra
Vi valde dock att ha kakelplattor på väggarna.. vitt kakel och svart matta med lite silverstänk...kunde inte valt bättre och tänker göra samma val till nya badrummet nu
MVH Sandra
Forbo Aqualon grip 5999 heter den (se min tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/1609-paboerjad-badrumsrenovering-2.html ).. lycka till med valen framöver oavsett 
MVH Sandra
MVH Sandra
Angående pris så har jag fått två offerter på dels kakel/klinkers samt ett på våtrummsmatta golv+väggar. Prisskillnaden är enorm. För två badrum i storleken 1,60 x 1,8 x 2,30 med våtrummsmatta skulle det gå på ca 15000:- exl materialet, medans kakel/klinker skulle gå på 52000:- exklusive löpande kostnader där taket hamnade på 45000:- för ETT badrum!
Visst kakel/klinker i all ära men ärligt talat.. Det blir många resor och en ny bil för att renovera med snygga våtrummsmattor. Ja det har börjat dyka upp bra mönster nu dessutom.
Vi kör våtrummsmattor. Tveklöst. Givetvis byts alla vitvaror ut i samma veva.
Visst kakel/klinker i all ära men ärligt talat.. Det blir många resor och en ny bil för att renovera med snygga våtrummsmattor. Ja det har börjat dyka upp bra mönster nu dessutom.
Vi kör våtrummsmattor. Tveklöst. Givetvis byts alla vitvaror ut i samma veva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden