injonil skrev:
Nja, nu tror jag nog du tolkar lite väl fritt ;)

Det finns ingen konsensus på forumet om att man SKA bygga väggar enligt Säker Vattens förslag, sk våtrumsvägg. Vill man bygga enligt denna modell så gör man det, annars finns det andra sätt att bygga som är godkända och fungerar väl.
Mitt i natten svar :D
Visst kan det finnas andra lösningar, men i mitt fall det handlade det om våtrumsvägg 2012 vilket jag tolkar att TS oxå menar. Jag har inte sett något att det är godkänt om man avviker, att det sedan fungerar är en annan sak.

/Peter

C
gefleborg skrev:
Jag har inte sett något att det är godkänt om man avviker, att det sedan fungerar är en annan sak.
Om man hypotetiskt sett har en betongvägg i badrummet, skall denna då reglas upp med 70-regel för att vara godkänd?
Nä, våtrumsvägg 2012 är ett exempel på en konstruktion som uppfyller kraven. Säker vatteninstallation 2011:1 i sig säger förvånansvärt lite om vilka krav som ställs på väggkonstruktionen.

TS har väl inte skrivit att h*n vill följa Säker Vattens alternativa konstruktion?

gefleborg skrev:
Jag har inte sett något att det är godkänt om man avviker, att det sedan fungerar är en annan sak.
Kommentarer som denna gör att folk får fel information.

DET FINNS MASSOR AV SÄTT ATT KONSTRUERA EN VÄGG I ETT BADRUM SOM ÄR GODKÄNDA UTÖVER SÄKER VATTENS VÅTRUMSVÄGG!

injonil skrev:
TS har väl inte skrivit att h*n vill följa Säker Vattens alternativa konstruktion?

Kommentarer som denna gör att folk får fel information.

DET FINNS MASSOR AV SÄTT ATT KONSTRUERA EN VÄGG I ETT BADRUM SOM ÄR GODKÄNDA UTÖVER SÄKER VATTENS VÅTRUMSVÄGG!
injonil, du ska slippa höja rösten i mer dialog med mig!

cpalm skrev:
Om man hypotetiskt sett har en betongvägg i badrummet, skall denna då reglas upp med 70-regel för att vara godkänd?
Nä, våtrumsvägg 2012 är ett exempel på en konstruktion som uppfyller kraven. Säker vatteninstallation 2011:1 i sig säger förvånansvärt lite om vilka krav som ställs på väggkonstruktionen.
cpalm, det behöver inte vara hypotetisk, i mitt badrum är en vägg lättbetong och lättbetong/betong har inget med våtrumsvägg 2012 att göra.

TS, jag ber om ursäkt för tolkningen om våtrumsvägg 2012 och hoppas jag inte förvirrat dig, lycka till med ditt badrum, alldeles oavsett hur du gör.

Jag trodde att forumet är till för att hjälpa varandra, vilket oftast sker. Jag kan inte se vad jag sakligt har skrivit som är fel utanför min tolkning att TS ska köra våtrumsvägg 2012 vilket jag diskuterat.

/Peter

Limma regel mot regel går ju bra med vanligt trälim, varför avancera med pl?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.