12 551 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
försöker få rent efter fogning. blev värre av syran
Sida 1 av 2
Skulle fåbort lite fogspill så gickpå med sådan syra som är till för detta.
Efter det så några omgångar med vatten och svamp.
Men så blev det fläckvis rester kvar när det väl torkat.
Fick rådet att gåpå med mer syra, något mer utspätt.
Hållerpå och hållerpå men får inte fogen att återgå till sin svarthet. Den förblir grå.
Hur ska jag göra, fortsätta med utspädd syra eller bara vatten?
Två hinkar. Grovrengör svampen i ena för sedan doppa den i renhinken. torkar och torkar. Nog för att vattnet blir grumligt men känns som om jag bara gröper ur fogarna allt mer.
(fog: ultra color plus..syra: fila)
Efter det så några omgångar med vatten och svamp.
Men så blev det fläckvis rester kvar när det väl torkat.
Fick rådet att gåpå med mer syra, något mer utspätt.
Hållerpå och hållerpå men får inte fogen att återgå till sin svarthet. Den förblir grå.
Hur ska jag göra, fortsätta med utspädd syra eller bara vatten?
Två hinkar. Grovrengör svampen i ena för sedan doppa den i renhinken. torkar och torkar. Nog för att vattnet blir grumligt men känns som om jag bara gröper ur fogarna allt mer.
(fog: ultra color plus..syra: fila)
både kakel och klinker. och läste nu i andra trådar om att fogarna ska vara våta innan och att man inte ska ta 100%....
Detta sa inte butiken något om och ändå frågade jag medlet skulle skada ifall man hällde dunken rakt på golvet.. Inte för att jag gjorde så utan hade i en bunke och sådan speciell grovsvamp med det var ju ospätt jag arbetade med. utan att blöta fogarna innan.
Ger mig fan på att syran inte är lämpad alls för denna mer plastiga fog.
Detta sa inte butiken något om och ändå frågade jag medlet skulle skada ifall man hällde dunken rakt på golvet.. Inte för att jag gjorde så utan hade i en bunke och sådan speciell grovsvamp med det var ju ospätt jag arbetade med. utan att blöta fogarna innan.
Ger mig fan på att syran inte är lämpad alls för denna mer plastiga fog.
Detta var dock några dagar efter fogningen, så det satt hårt. inte släta skivor.
Läste manualen nu som var dold bakom etiketten. Fukta skulle man nog inte gjort i mitt fall. Sen stod det inte så mycket om att späut medlet heller mer än om man skulle ha det som rengöringsmedel rent allmänt.
men tvekar att fortsätta med annat än vatten nu dock...
undra om en fog-olja kan återställa svartheten eller om allt måste skrapas ur och görasom.
Läste manualen nu som var dold bakom etiketten. Fukta skulle man nog inte gjort i mitt fall. Sen stod det inte så mycket om att späut medlet heller mer än om man skulle ha det som rengöringsmedel rent allmänt.
men tvekar att fortsätta med annat än vatten nu dock...
undra om en fog-olja kan återställa svartheten eller om allt måste skrapas ur och görasom.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
När jag gjorde samma fel, att inte ta bort överflödig fog innan det brände, så använde jag svinto.
OBS det var på klinkers, skulle inte pröva det på vitt kakel.
Mycket gnidande och skavda fingrar blev det dock....
OBS det var på klinkers, skulle inte pröva det på vitt kakel.
Mycket gnidande och skavda fingrar blev det dock....
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Har butiken något riktigt ansvar i deras råd dom ger? Har jag några som helst rättigheter eller får jag bara skylla mig själv att jag gick på säljarens ord?
- Anar att jag bär slutliga ansvaret att ändå läst manualen vilket jag inte gjorde först nu, men den säger inget speciellt egentligen.
Nu är inte mitt intresse annat än lyckas få fogarna normala igen såsett men är ju halvt gråtfärdig när jag ser den negativa skillnad som blivit.
Köpt ny bilsvamp och ska fortsätta tvättandet i hopp om att gnida bort eventuellt spill som är kvar.
- Anar att jag bär slutliga ansvaret att ändå läst manualen vilket jag inte gjorde först nu, men den säger inget speciellt egentligen.
Nu är inte mitt intresse annat än lyckas få fogarna normala igen såsett men är ju halvt gråtfärdig när jag ser den negativa skillnad som blivit.
Köpt ny bilsvamp och ska fortsätta tvättandet i hopp om att gnida bort eventuellt spill som är kvar.
Då det inte riktigt framgår av manualen hur produkten skall användas och har skadat dina fogar borde du inte kunna reklamera den till återförsäljaren och få ersättning av företaget som tillverkar medlet för uppkommna skador?
du får blötta ner fogar med rent vatten och set tvätta/torka av plattor med syralösning en efter en och undvika att röra vid fogarna. Ja, syran löser upp fogen och smutsar ner plattor igen med upplöst kalk. Är det mycket fog på plattor så går det inte att bara svepa över hela golvet med syran... man får ta det en platta i taget ...
gaia
gaia
Jag tvättar alltid med ättika när det behövs efter fogning. Häller man på ättika på fastbränd fog så ser man riktigt hur fogmassan bubblar. Tvätta sen med vatten och avsluta med någon allrengörning.