5 525 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Bygga badrum utan att ha avlopp
Köpte hus som har enkelt avlopp ned i stenkista och mulltoa. (eget vatten)
Kontaktade myndighet och bad få bli ansluten till avlopp.
Myndigheten hänvisade till ett företag som sköter allt med deras avlopp.
Alla hänvisade än hit än dit under några månaders tid.
Till sist fick jag beskedet att trots att det går en avloppsledning 5 (!) meter från mitt hus så vill dom INTE ha nya kopplingar pga at det är trycksatt avlopp. Jag sa: jag betalar.
Kommunens anlitade företag sa: nej.(dom har inte rutiner och inriktnig och bla bla bla)
(vill dom inte ha alla i avlopp och pengar?) grannkommunen har privata anslutna till sitt trycksatta avlopp utan problem.
Jag är enda huset i detta området så det skulle inte bli rusning.
(företag intill är anslutna till tryckavloppet)
Det har bott folk permanent i detta hus sen 1890.
Det finns en å nära som leder till en sjö och jag vill göra rätt för mej!
Har tagit hem allt som går att läsa in i detta ämne, har lässvårigheter.
Det jag utläst är:
Jag kommer aldrig få bygglov för att vare sej gräva ner slutet system eller ha inomhustank pga närhet till sjö. (pga läckrisk)
(Det är inte ett attraktivt område pga närhet till trafikled och kraftiga stensluttningar)
Jag fick inget välkommen att ansluta eller ens ett intresse att leda mej rätt!
så jag fortsätter att låta vattnet rinna ner i stenkistan??
Nu ska jag göra om befintliga badrummet som finns i källaren till att vara på entreeplanet.
Dusch och mulltoa. Nya rummet har fuskparkett. Olja indet rejält och se till att dusch och handfat alltid har torrt och är tätt??
Andra ideer?
Kontaktade myndighet och bad få bli ansluten till avlopp.
Myndigheten hänvisade till ett företag som sköter allt med deras avlopp.
Alla hänvisade än hit än dit under några månaders tid.
Till sist fick jag beskedet att trots att det går en avloppsledning 5 (!) meter från mitt hus så vill dom INTE ha nya kopplingar pga at det är trycksatt avlopp. Jag sa: jag betalar.
Kommunens anlitade företag sa: nej.(dom har inte rutiner och inriktnig och bla bla bla)
(vill dom inte ha alla i avlopp och pengar?) grannkommunen har privata anslutna till sitt trycksatta avlopp utan problem.
Jag är enda huset i detta området så det skulle inte bli rusning.
(företag intill är anslutna till tryckavloppet)
Det har bott folk permanent i detta hus sen 1890.
Det finns en å nära som leder till en sjö och jag vill göra rätt för mej!
Har tagit hem allt som går att läsa in i detta ämne, har lässvårigheter.
Det jag utläst är:
Jag kommer aldrig få bygglov för att vare sej gräva ner slutet system eller ha inomhustank pga närhet till sjö. (pga läckrisk)
(Det är inte ett attraktivt område pga närhet till trafikled och kraftiga stensluttningar)
Jag fick inget välkommen att ansluta eller ens ett intresse att leda mej rätt!
så jag fortsätter att låta vattnet rinna ner i stenkistan??
Nu ska jag göra om befintliga badrummet som finns i källaren till att vara på entreeplanet.
Dusch och mulltoa. Nya rummet har fuskparkett. Olja indet rejält och se till att dusch och handfat alltid har torrt och är tätt??
Andra ideer?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Välkommen till forumet.
Några tips, skriv i din profil var du hör hemma istf att skriva "hittepå"
sedan hjälper det med om du blir tydligare med din frågeställning.
Nu vet jag inte riktigt om problemet är inoljning av laminatgolv, inkoppling till kommunalt avlopp eller att flytta en toalett ett våningsplan.
Men jag tycker att det är bra att du tänker på miljön
Några tips, skriv i din profil var du hör hemma istf att skriva "hittepå"
sedan hjälper det med om du blir tydligare med din frågeställning.
Nu vet jag inte riktigt om problemet är inoljning av laminatgolv, inkoppling till kommunalt avlopp eller att flytta en toalett ett våningsplan.
Men jag tycker att det är bra att du tänker på miljön
Skriva var jag bor?
så kommunen kan komma och ställa till riktiga problem för mej?
Just nu så andas jag tyst och försöker ta mitt ansvar.
(kunde aldrig drömma om att företaget som sköter detta åt kommunen inte ville släppa på mej ens med full betalning eller ge råd!) (var beredd på 100-300.000)
Räcker ju med att nån vän av ordning tipsar myndighet så är jag friterad!
Frågeställningen är, hur tusan gör man?
Bra system som jag kan smyga in i källaren?
(gräva går inte för då kan någon se)
Sen om tips om hur att inreda ett badrum i ett rum med fuskparkett.
Ska borra hål och dra in vattenrör och avlopp för dusch och handfat.
Tacksam för råd
så kommunen kan komma och ställa till riktiga problem för mej?
Just nu så andas jag tyst och försöker ta mitt ansvar.
(kunde aldrig drömma om att företaget som sköter detta åt kommunen inte ville släppa på mej ens med full betalning eller ge råd!) (var beredd på 100-300.000)
Räcker ju med att nån vän av ordning tipsar myndighet så är jag friterad!
Frågeställningen är, hur tusan gör man?
Bra system som jag kan smyga in i källaren?
(gräva går inte för då kan någon se)
Sen om tips om hur att inreda ett badrum i ett rum med fuskparkett.
Ska borra hål och dra in vattenrör och avlopp för dusch och handfat.
Tacksam för råd
Redigerat:
Du har ett befintligt avlopp idag. Kan du inte bara fortsätta använda det tills du får ett föreläggande från kommunen om att åtgärda det?
I ditt fall skulle jag välja en förbränningstoalett och sedan skicka gråvattnet (vatten från dusch, bad, disk och tvätt) ner i stenkistan.
I ditt fall skulle jag välja en förbränningstoalett och sedan skicka gråvattnet (vatten från dusch, bad, disk och tvätt) ner i stenkistan.
Håller med Pelpet betr att nyttja befintligt avlopp. Vi du ta det vidare så starta en tråd i Vatten o Avloppsforumet.
När det kommer till att flytta badrummet så är det ju helt irrelevant vilken typ av golv som finns där du tänker placera det nya badrummet, allt måste ju ändå bytas.
När det kommer till att flytta badrummet så är det ju helt irrelevant vilken typ av golv som finns där du tänker placera det nya badrummet, allt måste ju ändå bytas.
Det blir som det är. Allt vatten i stenkista och nån typ av mull/förbränningstoa.
(men tycker det är riktigt unket av kommuen att ha gett bort avloppsfrågor till externt bolag som inte vill ha mina pengar när jag vill göra rätt för mej)
Moderator får gärna flytta ämnet till avlopp
(men tycker det är riktigt unket av kommuen att ha gett bort avloppsfrågor till externt bolag som inte vill ha mina pengar när jag vill göra rätt för mej)
Moderator får gärna flytta ämnet till avlopp
Jag ringde Umeå kommun för att höra hur de ställde sig till hus med enbart stenkista. De sa att när kommunen någon gång gjorde en inspektionsrunda så skulle man få ett föreläggande om att fixa till avloppet. Den inspektionen skulle kunna komma inom ett år eller så skulle det kunna dröja tio år eller mer. Det berodde lite på, ibland kunde de agera på tips av V/A-företag. Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna få något slags straff för att man använder ett gammalt, och numera otillåtet, avlopp.
Jag har också svårt att tro att kommunen förbjuder dig att använda avloppet utan att tillåta dig att bygga ett nytt avlopp. Har iallafall aldrig hört talas om det.
Huvudsakliga anledningen till att jag tror att förbränningstoan är bra är att en massa fekalier och dasspapper kan sätta igen stenkistan, och jag tror inte att man får göra om stenkistan utan tillstånd.
Jag har också svårt att tro att kommunen förbjuder dig att använda avloppet utan att tillåta dig att bygga ett nytt avlopp. Har iallafall aldrig hört talas om det.
Huvudsakliga anledningen till att jag tror att förbränningstoan är bra är att en massa fekalier och dasspapper kan sätta igen stenkistan, och jag tror inte att man får göra om stenkistan utan tillstånd.
Här har kommunen gett bort allt i avlopp till ett annat bolag.
Det andra bolaget vill bara prata befintligt avlopp och pekar tillbaka på kommunen.
Jag ville göra rätt för mej med att betala och ansluta till det trycksatta avloppsröret då det passerar mej.
Enbart två företag är anslutna till det rör som far förbi mej och det andra bolaget ville inte höra talas om att jag anslöt mej även fast jag vill betala och dessutom är enda bostadshuset och det kommer inte bli flera bostadshus här pga terrängen.
När jag lusläser alla dokument jag hittar så läser jag röda tråden- det jag vill kan kommunen säja ja till för att redan nästa år säja inte vara ok och jag kan tvingas göra om.
Därför ville jag ha det dyra men totalt befriade alternativet-kommunalt avlopp.
Jag har inga fekalier i mitt stenkisteavlopp utan enbart dusch och diskvatten.
Har en gammal antik mulltoa som jag hade hoppats byta ut mot vattentoa men nu blir det nån typ av mulltoa/förbränningstoa.
Kommunen kan förbjuda mej stenkista och dom kan även säja nej till septitank både utomhus och inomhus då det finns å som leder till sjö.
Jag litar inte på kommunen då jag varit med om kommuner som både tagit min garageuppfart och gjort garage omöjligt nyttja och hus som tvångsinlösts och rivits för att bygga pensionärshem som sedan inte byggdes alls.
Det andra bolaget vill bara prata befintligt avlopp och pekar tillbaka på kommunen.
Jag ville göra rätt för mej med att betala och ansluta till det trycksatta avloppsröret då det passerar mej.
Enbart två företag är anslutna till det rör som far förbi mej och det andra bolaget ville inte höra talas om att jag anslöt mej även fast jag vill betala och dessutom är enda bostadshuset och det kommer inte bli flera bostadshus här pga terrängen.
När jag lusläser alla dokument jag hittar så läser jag röda tråden- det jag vill kan kommunen säja ja till för att redan nästa år säja inte vara ok och jag kan tvingas göra om.
Därför ville jag ha det dyra men totalt befriade alternativet-kommunalt avlopp.
Jag har inga fekalier i mitt stenkisteavlopp utan enbart dusch och diskvatten.
Har en gammal antik mulltoa som jag hade hoppats byta ut mot vattentoa men nu blir det nån typ av mulltoa/förbränningstoa.
Kommunen kan förbjuda mej stenkista och dom kan även säja nej till septitank både utomhus och inomhus då det finns å som leder till sjö.
Jag litar inte på kommunen då jag varit med om kommuner som både tagit min garageuppfart och gjort garage omöjligt nyttja och hus som tvångsinlösts och rivits för att bygga pensionärshem som sedan inte byggdes alls.
Hade du inte tokvägrat, trots att det är mot forumreglerna, att i profilen ange i vilket län du bor i så hade du nog redan fått tips om förtag som för någon tusenlapp kan komma förbi och rådgiva på plats. Ett bra sätt för att undvika att väcka en sovande kommun.
Jag har dålig erfarenhet av att ha utomståede hemma.
Hade för några år sen en hantverkare hemma som sen satt på krogen på fylllan och sa jag hade en massa exklusiva bilar och var rik.
Han umgicks i en krets med en sekreterae på mitt dåvarande jobb, som rapporterade till mej. (hade 2 gamla US bilar i vardagssskick, värde ca 50.000 skr!) hans beteende kunde ha dragit dit oväntade besök!
Hade för några år sen en hantverkare hemma som sen satt på krogen på fylllan och sa jag hade en massa exklusiva bilar och var rik.
Han umgicks i en krets med en sekreterae på mitt dåvarande jobb, som rapporterade till mej. (hade 2 gamla US bilar i vardagssskick, värde ca 50.000 skr!) hans beteende kunde ha dragit dit oväntade besök!
Det är svårt att hjälpa någon som bara är misstänksam mot allt och alla. Och vad menar du med att du är "friterad" om du skulle ange vilken kommun detta handlar om? Det är ju inte så att de skickar en torped på dig om de går in och läser denna tråd. Eller har du tänkt koppla på dig på kommunala avloppet utan deras vetskap?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden