Håller på att riva ut mitt 70-tals badrum med våttapet på väggar, har rivit bort en vägg och ger nu upp.... svårt att få bort allt papper som sitter kvar på vägg så nu tänker jag sätta upp nya skivor utanpå de gamla gipsskivorna.
Nu till min fråga.... Skulle ni sätta gips eller spånskiva? det sitter gips där idag. Det jag själv funderar på är om det är bra att sätta spånskiva för att lättare kunna fästa lättare saker i väggen såsom krokar mm.
Sätter jag gips utanpå det befintliga gipset så blir ju allt sådant lite svårare att fästa ordentligt

Vad finns det mer att tänka på?

Vd skall du ha för ytskikt? Kakel eller våtrumsmatta? Skall du ha kakel så kan du inte sätta det på en spånskiva. Skall du ha matta så brukar man nog sätta det på gips, vet inte om det är godkänt att sätta på spånskiva.

Men detta med att behålla gamla gipsskivor i väggen bör du nog jämföra mot regelverken som finns för badrum. Dvs BKR eller GVK reglerna.

Vad skall du ha för väggbeklädnad sen? Du borde nog ha en våtrumsskiva...

Hej! Välkommen till Byggahus.se

Vad skall rummet användas till?
Skall rummet enbart vara ett vanligt rum så använd renoveringsgis 6 mm tjock.
Skall rummet bli ett nytt badrum så läs på om hur man bygger badrum, finns ett antal trådar här om hur man gå tillväga

Sorry.. Glömde att skriva lite mer...
Ska sätta tarkett våtrumsvägg (mattläggare gör jobbet) så därför behöver jag som jag förstått inga våtskickt under mattan då mattan är tätskiktet.
Ska sedan ha badkar med duschvägg

Nu vet inte jag vad som gäller vid matta men om du har keramiskt ytskikt är det smidigt att göra en Våtrumsvägg 2012:
http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg
Man har då plyfa under gipset och slipper då kortla där tunga saker skall monteras som tex duschvägg och handfat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.