Jag skulle vilja ha ett sånt här badrum med trägolv i duschen:

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man för att det ska funka?
Vilket träslag? Skulle organowood kunna funka kanske?
Tänker mig egentligen bara en träuppbyggnad över det befintliga klinkergolvet med plastfötter så inte träet står i vatten och en lucka så man kan rensa golvbrunnen, så det är inte den svåra biten.
Men hur mår träet med allt schampoo och annat som det utsätts för? Vad använder man i uteduschar? Ska man behandla med nån specialolja/lack av ngt slag?
Räcker det med "vanlig" ventilation eller måste man överdimensionera för att vara säker på att trät mår bra?
Nån med erfarenhet eller insikt i ämnet kanske?
 
T
Annars kanske kompositträ kanske kan vara ett alternativ?
 
Du kan använda vilket trä du vill. Lacka med båtlack, 6-8 gånger, så håller det. Eftersom du vill göra en lös konstruktion, så behöver du ju ingen lucka. Bara att lyfta ur golvet vid storstädning.
 
thomasx bör väl kunna svara på det, han har ett golv i teak om jag inte missminner mig
 
Hur är kompositträ i ytan? Plastig?
Blir det inte halt med båtlack? Och så blir det högblankt (eller?) och det vet jag inte om jag vill ha....
men halt kanske det blir i vilket fall när man har trä?
 
Det bästa är väl att köra ngt ädelträ, typ teak. Men sen kommer du ju behöva lyfta på det med jämna mellanrum (ofta...) och skrubba både trät och under...
 
Jo, städningen lär jag inte komma undan. Frågan är om ngt trä eller behandling kan ge större motstånd och därmed mindre behov av skrubbning...
 
Skulle tippa på att snabb avfuktning minskar skrubb/städ behovet en del.
 
Ja, risken att det blir gojsigt under är nog överhängande men jag tänker att det inte samlas lika mycket under en sån här uppbyggd variant eftersom det då har möjlighet att rinna fritt ner till golvbrunnen...
 
Snyggt men extremt opraktiskt. Om du vill ha trä så sätt det på väggen istället och med en rejäl luftspalt bakom. Jag tror att man kommer att spy på den när det städdags när nyhetens behag har lagt sig.
 
De dagarna man känner sig extra sugen på att duscha på trägolv skulle man ju kunna gå ut och ställa sig på altanen istället. ;)
 
Niclas Jonsson skrev:
Du kan använda vilket trä du vill. Lacka med båtlack, 6-8 gånger, så håller det.
Blir inte kombinationen av högblanklackat och vatten en veritabel isbana? På båtar brukar man ju undvika lackade grabbräcken just för att undvika att man slinter den gång man verkligen behöver få tag i grabbräcket.
 
Det finns ju kakel som ser ut som trä, det kanske kan vara ett alternativ?
 
Kolla även in byggmax shipdeck-golv. Passar visserligen inte direkt i duschen men bör fungera i resten av badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.