3 112 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Har min byggare fel?
Sida 1 av 2
Håller på att renovera mitt badrum, det blir ett ganska smalt badrum där varje cm är viktig så att jag ska kunna komma förbi en toalett 
Hur som haver så hävdar byggarna jag anlitat att de måste regla upp väggen och sätta på diverse skivor. Detta kommer att bygga cirka 7 cm och ta mycket av badrummet, iaf känslan av det.
Jag kontaktade byggkeremaikrådet som inte riktigt förstod varför de var tvungna att regla upp. Jag tror själv det handlar om att det går snabbare att göra så, om det ska försänkas rör och bli lätt att kakla etc efteråt.
Motiveringen från byggare:
Enligt lagen och krav badrum zon nr 1, tätskiva , reglar 30 cc och nytt tätsystem, vid betongvägg bara tätsystem - annars gäller inte försäkring etc .
Någon som har mer info? Grannarna som gjort det har ej löst det med reglar iaf...
Bilden nedan visar lite vad för material det är. Vad är det för material bakom rören? Grått med sten i? någon typ av betong?
http://www.ladda-upp.se/bilder/xvsfikcsuwuuzw/
Stort tack!
Ps, någon som har tips på hur man får en så kompakt toalett som möjligt? Vill ha full skala men ej så djup. Vägghängda bygger en hel del, kanske något annat alternativ, golvstående men kompakt?
Tack igen

Hur som haver så hävdar byggarna jag anlitat att de måste regla upp väggen och sätta på diverse skivor. Detta kommer att bygga cirka 7 cm och ta mycket av badrummet, iaf känslan av det.
Jag kontaktade byggkeremaikrådet som inte riktigt förstod varför de var tvungna att regla upp. Jag tror själv det handlar om att det går snabbare att göra så, om det ska försänkas rör och bli lätt att kakla etc efteråt.
Motiveringen från byggare:
Enligt lagen och krav badrum zon nr 1, tätskiva , reglar 30 cc och nytt tätsystem, vid betongvägg bara tätsystem - annars gäller inte försäkring etc .
Någon som har mer info? Grannarna som gjort det har ej löst det med reglar iaf...
Bilden nedan visar lite vad för material det är. Vad är det för material bakom rören? Grått med sten i? någon typ av betong?
http://www.ladda-upp.se/bilder/xvsfikcsuwuuzw/
Stort tack!
Ps, någon som har tips på hur man får en så kompakt toalett som möjligt? Vill ha full skala men ej så djup. Vägghängda bygger en hel del, kanske något annat alternativ, golvstående men kompakt?
Tack igen
Larsa, bilden är tagen från grannens badrum när det byggdes om. Kopplingarna ligger väl hitom väggen som jag ser det? Denna bild är tagen där kommod och toalett står, kanske OK då?
Roland53, är det betong vi ser på bilden?
Om jag ej reglar upp, kan jag på något vid försänka rören in i väggen på ett korrekt sätt?
Tack
Roland53, är det betong vi ser på bilden?
Om jag ej reglar upp, kan jag på något vid försänka rören in i väggen på ett korrekt sätt?
Tack
Nej, inte ska du regla en betongvägg! Jag tycker mig ana att dom tänkt regla ut väggen och ha press T-rören synliga under tvättställ/kommod. Rören uppåt ska då mata blandaren. Men hur ska dom då få på manschetterna? Och då är pexen för kort uttdragen för korrekt genomföring!
Det ser ut att vara galv på KV i det vänstra hörnet. Detta är absolut inget som ska byggas in, detta bör absolut bytas då du renoverar!
Har dom tänkt att behålla mässingsproppen och ballofixen till vänster i väggen dom tänkt regla på då?
Summa summarum:
Det ser inte bra ut och det finns ingen anledning att regla upp en vägg om du är rädd om centimeterna.
Det ser ut att vara galv på KV i det vänstra hörnet. Detta är absolut inget som ska byggas in, detta bör absolut bytas då du renoverar!
Har dom tänkt att behålla mässingsproppen och ballofixen till vänster i väggen dom tänkt regla på då?
Summa summarum:
Det ser inte bra ut och det finns ingen anledning att regla upp en vägg om du är rädd om centimeterna.
Ja, jag bedömer det som betong. Någon annan som har en åsiktAbc132 skrev:
För att få en jämn vägg putsas den.
Ja, rör får förläggas i vägg men som annan skribent påpekade så får inga kopplingar döljas i vägg.
Krilleman_215
Mitt badrum ska rivas på måndag och byggas ut, är väldigt litet idag, och kommer bli, ja, lite större iaf.
Väggmaterial är detsamma som syns på bilden. Vad jag har förstått av grannarna när de renoverade så är väggen ej så tjock. Men jag tycker inte mina byggare ska uttala sig om att det måste reglas upp innan något är rivet, och är somsagt lite rädd för att de gör vad som är lättast.
Materialet verkar vi tro är betong, och då ska jag ej behöva regla upp något, och det ska även gå bra att försänka rören i dem. Finns det några minmått på hur mycket utrymme rören kräver när de dras in i väggen?
Något annat som kan ställa till med bekymmer?
Roland53, varför om jag får fråga? Tätskikt som tätskikt?
Vad fyller reglarna för uppgifter?
Är mitt första renoveringsprojekt... Men lär mig mycket!
Mitt badrum ska rivas på måndag och byggas ut, är väldigt litet idag, och kommer bli, ja, lite större iaf.
Väggmaterial är detsamma som syns på bilden. Vad jag har förstått av grannarna när de renoverade så är väggen ej så tjock. Men jag tycker inte mina byggare ska uttala sig om att det måste reglas upp innan något är rivet, och är somsagt lite rädd för att de gör vad som är lättast.
Materialet verkar vi tro är betong, och då ska jag ej behöva regla upp något, och det ska även gå bra att försänka rören i dem. Finns det några minmått på hur mycket utrymme rören kräver när de dras in i väggen?
Roland53, varför om jag får fråga? Tätskikt som tätskikt?
Är mitt första renoveringsprojekt... Men lär mig mycket!
Reglerna är lite olika beroende vilket ytskikt man tänkt sig. Plastmatta eller kakel.Abc132 skrev:Väggmaterial är detsamma som syns på bilden. Vad jag har förstått av grannarna när de renoverade så är väggen ej så tjock. Men jag tycker inte mina byggare ska uttala sig om att det måste reglas upp innan något är rivet, och är som sagt lite rädd för att de gör vad som är lättast.
Materialet verkar vi tro är betong, och då ska jag ej behöva regla upp något, och det ska även gå bra att försänka rören i dem.
Roland53, varför om jag får fråga? Tätskikt som tätskikt?Vad fyller reglarna för uppgifter?
I ett badrum med gipsväggar (uppreglat) så finns nya regler om c/c avstånd på reglarna, detta innebär i regel att man får komplettera med fler/nya reglar + att det ska vara speciella väggskivor.
Detta bekymmer har inte du.
Vad mer som kan gå fel? Ja, allt om det är en oseriös firma
7 cm spårning... Borde väl gå att ta några cm i betongen sedan någon spånskiva man sätter på och tar resterande... 2 cm tjockare vägg köper jag, men ej 7cm! 
Blir fult om det ej kommer ut vinkelrätt antar jag?
Hur är det egentligen när rören går igenom tätskiktet, är det brutet då eller har man någon specialgenomföring?
Blir fult om det ej kommer ut vinkelrätt antar jag?
Hur är det egentligen när rören går igenom tätskiktet, är det brutet då eller har man någon specialgenomföring?
En fråga gällande toaletten som jag vill placera så nära väggen som möjligt.
Finns det någon regel om hur nära avloppet får vara väggen? Måste jag ha en glipa på 5-10 cm bakom toaletten, eller kan de stå mot väggen?
Väggarna kaklas
Tätsystem "Höganäs-Mira"
Finns det någon regel om hur nära avloppet får vara väggen? Måste jag ha en glipa på 5-10 cm bakom toaletten, eller kan de stå mot väggen?
Väggarna kaklas
Tätsystem "Höganäs-Mira"
Finns specialtätning. Hoppas du anlitar en firma med våtrumscertifikat? Be att få se detta innan dom sätter igång samt kolla med branschorganet som utfärdat det att det är giltigt.Abc132 skrev: